PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸

رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبهای که هفته گذشته انجام داده بود، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فوتبال ایران و عملکرد یکساله ریاست خود، سال گذشته را سالی «بینظیر» برای فوتبال کشور دانسته و نتیجه گرفته بود: حال فوتبال خوب است!

با مطالعه این اظهارات یاد حرفهای آقای تاج در چند سال گذشته افتادیم که معمولا درباره فوتبال از عبارت «حال فوتبال خوش نیست»! استفاده میکرد و ما هم در آن زمان بارها در نوشتههای خود به این جمله و نظر ایشان استناد میکردیم. در هر حال امیدواریم این قضاوت متناقض و دوگانه درباره فوتبال ایران در دو مقطع زمانی مختلف بر پایه واقعیات، انصاف و ارزیابی کارشناسانه صورت گرفته باشد، که هم تذکر دادهاند «سیدالاعمال، الانصاف»! و هم گفتهاند «هیچ بقالی نمیگوید ماست من ترش است»! البته از اینکه آقای تاج به عنوان مجری و متولی فعلی این رشته، حال فوتبال ایران را خوب توصیف میکند، خوشحال می شویم چرا که این آرزو و خواسته و انتظار همه علاقهمندان و دوستداران فوتبال ایران است- البته ما درباره «بینظیر» بودنش حرف داریم- اما همانطور که گفته شد امیدواریم این قضاوت و داوری منصفانه و واقعگرایانه باشد نه براساس «منیت» و «خودمحوری»، به این معنی که چون آن موقع «من» رئیس فدراسیون نبودم حال فوتبال هم خوش نبود و حالا که «من» رئیس فوتبال هستم، حال فوتبال خوش است!

آقای رئيس فدراسیون البته برای اثبات ادعایش، دلایلی هم ذکر میکند و شواهدی را برمیشمارد، از جمله موفقیت در رشته فوتسال و فوتبال ساحلی و موفقیت فوتبال در رده نوجوانان و جوانان و بالاخره صعود قریبالوقوع تیم ملی به جام جهانی و... که همه درست است و غیرقابل کتمان و همه دلالت بر حرکت موفق فوتبال ایران و «خوش بودن» حال این رشته دارد اما با این همه، هم ما و هم شخص آقای تاج و نیز همه کسانی که فوتبال ایران را میشناسند به ظرفیت و توان بالقوه آن اذعان دارند، به واقعیات آن و مسائل ریز و درشت متن و حاشیه آن واقفند، نیک میدانند که بدون تعارف و شعار و سیاسیکاری، در قضاوتی منصفانه و ارزیابی کارشناسانه و دقیق، حال فوتبال ایران برای اینکه به طور قطعی و دائمی- نه موقتی و مقطعی- خوش باشد و این رشته پرطرفدار بتواند قابلیتهای نهفته خود را آشکار و توان بالقوه خود را عملی سازد، بیش از هر چیز به فضایی پاکیزه و محیطی سالم و شرایطی مناسب نیاز دارد که برای ایجاد این بستر و فراهم آوردن این شرایط باید درباره آن خیلی بیشتر از این کار کرد، اقدامات اساسی و ساختاری و همهجانبه - در ابعاد فنی و مادی و همچنین از جنبه فرهنگی و انسانی- برای آن انجام داد. در این صورت و به شرط انجام این اقدامات و فراهم آمدن این فضا و بستر، دلیلی ندارد، حال فوتبال مستعد و خوشسابقه و پرافتخار ایران خوش نباشد.

حال این فوتبال را کسانی ناخوش کردهاند که در سایه غفلت و سهلانگاری بعضی مدیران و یا کارنابلدی بعضی مسئولان عوضیآمده و به هر دلیل دیگری، این ورزش جذاب، پرطرفدار، جوانپسند و درآمدساز را به ابزار و حربهای تبدیل کردهاند تا به قیمت نابودی آن، به زندگی انگلوار خود در کنار فوتبال ادامه دهند و بساط زیادهخواهی و باجگیری و ارعاب و تهدید و... راه بیندازند و به شکلی نامشروع و غاصبانه از درآمدها و منافع آن بهرهمند شوند. این را همه کسانی که فوتبال ایران را میشناسند میدانند، این مجلس شورای اسلامی است که با مطالعه و تحقیق درباره وضعیت این رشته «پرونده فساد در فوتبال» تشکیل میدهد و... (البته بعدا به صورت پروندهای خاکخورده در قفسههای کمیسیون اصل 90 آن را نگهداری میکند! احتمالا دلیل آن نفوذ و دخالت همین جریانات فاسد و منفعتجو است و...) و این آقای تاج است که در جایی از مصاحبه ذکر شده میگوید: «تاکید جدی وزیر ورزش مبارزه با فساد و بازیکنسالاری در فوتبال و... است.» آن کسانی که عملکردشان برای فوتبال فساد و تباهی به بارمیآورد، فضا و شرایط سالم آن را مشوش و پرتنش و مملو از حاشیه میکنند، برای تامین منافع خود، به آتش تفرقه و کینه میان اهالی فوتبال دامن میزنند، جو پر از بدبینی و سوءتفاهم و انگ و تهمت و حرمتشکنی و... را بر آن حاکم میکنند و خلاصه حاکمیت سیاست هر کی به هر کی و هرج و مرج و... بر ساختار و بر فوتبال ایران را ضامن منافع خود میدانند، همان افراد و باندهایی هستند که حال فوتبال را خراب میکنند و جسم و جان آن را بیمار میکنند و مانع از رشد بایسته و پیشرفت راضیکننده آن میشوند.

بنابراین خیلی روشن و طبیعی است که کسانی که درباره فوتبال و بالاتر از آن ورزش مسئولیت دارند، شعار و اراده اصلاح وضعیت حاکم را دارند، میخواهند وضع موجود را به وضع مطلوب تبدیل کنند، باید در کنار اقدامات مثبت، ایجابی، سازنده و... مبارزهای بیامان، انقلابی و جهادی را با جریانات رخنهکرده، مخل، انگلمآب و چسبیده را در فوتبال به طور جدی در دستور کار قرار دهند. باید در عمل هم نشان دهند به آنچه میگویند، ایمان و اعتقاد دارند و برای خدمت به ورزش و اصلاح آن و نه استفاده ابزاری و کولی گرفتن از آن، پا به این عرصه و سنگر نهادهاند.

* سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار