PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳

جمعه در پیش (29 اردیبهشت ماه) دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان برگزار میشود. از پیشبینیها و ارزیابیها چنین برمیآید که در روز ذکر شده باز هم قرار است با حضور همهجانبه و متعهدانه مردم قهرمان ایران که از قدرت تشخیص و مسئولیتشناسی آنها ناشی میشود، حماسهای دیگر در این سرزمین انقلابی، قهرمان و همیشه سربلند در طول تاریخ طولانی و پرفراز و نشیب خود، چهره بندد.

تردیدی نیست که جامعه بزرگ و محترم ورزش نیز در این صحنه حماسی و سرنوشتساز در کنار سایر اقشار و گروههای دیگر اجتماعی حضوری پررنگ خواهند داشت و در اینجا نیز به نقش و وظیفهای که در قبال ملک و میهن انقلابی خود دارند، عمل میکنند. درباره اهمیت و نقش و کارکردهای «انتخابات» اهالی فن و تخصص بسیار گفته و نوشته و این روزها هم میگویند و مینویسند و این مجال جای پرداختن به آن نیست، نه فرصت هست و نه شاید کار این قلم باشد، آنچه هست و در آن تردیدی نیست، این است که همه ما خواهان پیشرفت روزافزون و تعالی و ترقی همهجانبه کشور عزیزمان هستیم، تحقق و میسر شدن پیشرفت هم شرایط و ابزاری نیاز دارد که یکی از بدیهیترین و در عین حال مهمترین این شرایط، «امنیت» است و آنچه بیش از هر چیز این شرط را فراهم میآورد و امنیت را تضمین میکند، «حضور مردم» است. حاضر بودن مردم در همه صحنههای حساس و جمعی، سرنوشتساز و تعیینکننده است. انتخابات یکی از این صحنههای مهم است که حضور مردم در آن نقشی معنیدار و مهم دارد. در اینباره دوست و دشمن با دقت وحساسیت ماجرا را تعقیب میکنند، بدون شک حضور پررنگ و باانگیزه مردم بیش از هر چیز دشمنان و بدخواهان را مأیوس و امنیت کشور را تضمین میکند، در این صورت شرایط لازم و مقدماتی برای پیشرفت و ترقی کشور فراهم است و از اینجا به بعد نقش و مسئولیت اصلی متوجه مسئولان مختلف کشور است که چگونه و چقدر از این شرایط مطلوب که در سایه مسئولیت شناسی و حضور مردم حاصل شده، استفاده کنند؟

آنچه که در آن شک و تردیدی وجود ندارد و غریبه و خودی و دوست و دشمن به آن اذعان و اعتراف دارند این است که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز آن که مسئولیت خود را به درستی انجام داده و نقش خود را تمام و کمال انجام داده، «مردم» بودهاند. بنابراین و با تکیه بر این سابقه و مستندات غیرقابل انکار است که بالاتر نوشتیم ارزیابیها حکایت از این دارد که روز جمعه آینده باز هم حماسهای دیگر که قهرمان اصلی آن «مردم» هستند، در این سرزمین انقلابی، خلق خواهد شد و این حضور مهمترین موضوع است. به فرمایش رهبر معظم انقلاب «در انتخابات هر کس به هر فردی که بپسندد رأی میدهد، اما موضوع اصلی و مهم، حضور همه مردم در پای صندوقهای رأی است تا نشان دهند که آماده دفاع از اسلام و نظام هستند...» ایشان میافزاید: «اگر به لطف خداوند، این همت و اراده در مردم، با همین شدت و ابهت ادامه پیدا کند، دشمن هرگز نخواهد توانست در مقابل ملت ایران هیچ غلطی انجام دهد.»

امیدواریم فرد منتخب که برآمده از حضور حماسی و رأی مردم خواهد بود، قدر فرصت را بداند، قدر حضور مردم را بداند، موقعیت به دست آمده را به فرصتی تمامعیار برای خدمت به مردم و آبادانی این سرزمین بزرگ تبدیل کند.

انتظار میرود که فرد منتخب در ورزش هم نگاه و روش تازهای را حاکم کند، و به این مقوله و امر اجتماعی هم در حد و اندازه خودش- نه بیش و نه کم- بها دهد. متأسفانه همانطور که بارها نوشتهایم تاکنون تقریباً هیچ کدام از دولتهای گذشته به ورزش بهاء و اهمیت لازم را ندادهاند و علیرغم هزینهها و انرژيای که برای آن صرف شده، از ظرفیت قابل توجه و کارکردهایی که ورزش دارد، در جهت پیشبرد اهداف ملی، برآوردن انتظارات مردمی و حرکت در جهت منافع ملی، استفاده نکردهاند. البته این بحث مفصلی است که بارها به آن پرداخته شده است. کوتاه سخن اینکه درست است که ورزش «ابزار» است اما این «ابزار» بیش از آن که در خدمت مردم و منافع ملی و کمک به رشد و اعتلای فرهنگ و اخلاق جوانمردی باشد در سایه بیتوجهی و غفلت مسئولان در خدمت جریانات منفعتجو، فرصتطلب و گاه مغرض و مخرب- که قصدشان نشان دادن ناکارآمدی نظام انقلابی در ورزش و دلسرد کردن جوانان و... است- قرار داشته و دارد. این است که در متن و حاشیه آن به ویژه در رشتههای جذابی چون فوتبال شاهد چهره بستن اتفاقات و حوادثی هستیم که حکایت از وجود زشتی و شلتاق جریانات فاسد و زد و بندچی و... دارد و... برهمین اساس است که امیدواریم رئیسجمهور منتخب- هر کسی که میخواهد باشد- غفلت و سهلانگاری درباره ورزش را پایان دهد و با دفع قاطع و انقلابی جریانات مفسد و رخنهکرده این ابزار مهم و در جای خود تأثیرگذار را بیش از پیش در خدمت مردم و کشور، به کار بگیرد.

* سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار