PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۲۲۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
گفت و گوي مفصل با رضا لك سرمربي قهرمان فصل گذشته ليگ برتر فوتسال
ليگ برتر فوتسال ايران معدن استعدادهاست. با نگاهي به كارنامه ليگ برتر فوتسال ايران متوجه اين واقعيت مي شويم . فوتسال از موفق ترين رشته هاي ورزشي ايران در سطح بين المللي به شمار مي آيد . سطح فني ليگ فوتسال نيز باتوجه به حضور استعدادهاي بي شمارش بسيار بالاست و اگر امكانات سخت افزاري ليگ دوچندان شود قطعا استعدادهايش با سرعت بيشتري پيشرفت خواهند كرد. قهرمان شدن در ليگ برتر فوتسال ايران اتفاق كوچكي نيست.بايد خيلي خوب باشي تا با حضور بزرگان روي سكوي قهرماني بروي.رضا لك سرمربي فصل گذشته تيم "گيتي پسند" اصفهان يكي از استعدادهاي فوتسال مان است كه شاگردانش فصل گذشته براي سومين بار قهرمان ليگ شدند.او جزو مربيان موفق و جوان فوتسال است كه سابقه حضور در تيم ملي را نيز دارد و در هر تيمي حاضر بوده توانسته تاثيرگذاري خود را نشان دهد.لك ميهمان اين هفته ما است.

بچه شهرري

-رضا لك سرمربي فصل گذشته تيم فوتسال گيتي پسند اصفهان متولد شهرري است.

- 26 فروردين 1355 زادروزش است .

-لك درباره زادگاهش مي گويد:من در باقرشهر دوران كودكي و نوجواني ام را گذرانده ام و در همان جا هم با فوتبال آشنا شدم.الان در خيابان 24 متري شهرري ساكن هستم.

-او در خانواده اي علاقه مند به فوتبال ورزشكار شد:"تنها عضو خانواده لك هستم كه ورزش را به شكل جدي دنبال كردم.پنج برادر دارم كه دو نفرشان به فوتبال علاقه مند هستند و در گذشته بطور آماتور بازي مي كردند اما رفته رفته درگير تحصيل و زندگي شدند.ضمنا پدرم نيز كارمند بازنشسته شركت روغن نباتي است ."

-رضا لك كارشناس تربيت بدني است:"علاقه ام به ورزش موجب شد تا پس از دريافت مدرك ديپلم به دانشگاه بروم و در رشته تربيت بدني فارغ التحصيل شوم.".

-آقا رضا در سال 1380 ازدواج كرد:"حاصل زندگي مشتركم دو دختر 8 و 15 ساله است كه هر دو واليبال بازي مي كنند و به ورزش علاقه مند هستند."

از باقرشهر تا قهرماني در آسيا

- لك ، فوتبال را از زمين خاكي "باقرشهر" شروع كرد:"شاگرد آقاي جعفر نفر در زمين خاكي بودم.عمو نفر در "باقرشهر" به نوجوانان و جوانان علاقه مند به فوتبال خدمت مي كند . از طريق ايشان با فوتبال بيشتر آشنا شدم و سپس در مسابقات آموزشگاهها شركت كردم.حضورم در بازيهاي آموزشگاه ها سبب شد تا به تيم نوجوانان پتروشيمي ملحق شوم و فوتبال حرفه اي را در مقطع پايه دنبال كنم.پس از پايان قراردادم به تيم جوانان سايپا پيوستم و در اين تيم بازي كردم."

-وي ادامه داد:براي گذراندن خدمت مقدس سربازي به تيم مقاومت اضافه شدم و پس از پايان سربازي با تيم راه آهن تهران قرارداد بستم و براي اين تيم بازي كردم.در همين برهه بود كه به تيم ملي فوتسال نيز دعوت شدم .آقاي محمد حسن انصاري فر سرمربي وقت تيم ملي فوتسال با شناختي كه از من داشت به تيم ملي دعوتم كرد.يادم هست در همان برهه همزمان در تيم ملي فوتسال و تيم فوتبال راه آهن بازي مي كردم.پس از گذشت مدتي به عنوان مربي –بازيكن تيم فوتسال راه آهن مشغول بكار شدم و در همان فصل به عنوان سومي ليگ برتر فوتسال رسيديم.كسب عنوان سومي در ليگ برتر فوتسال جرقه اي شد تا مربيگري را جدي بگيرم و در كلاس هاي مربيگري فوتسال و فوتبال ثبت نام كنم و چند دوره كلاس مربيگري را پشت سر بگذارم.

-لك اضافه كرد:پس از جدايي از تيم راه آهن براي تيم هاي "شن سا" ساوه،منصوري قرچك،ميثاق و"گيتي پسند" اصفهان مربيگري كرده ام .حاصل كار من با اين تيم ها،سه عنوان قهرماني ،دو نايب قهرماني و سه عنوان سومي در ليگ برتر فوتسال بوده است. ضمنا دوبار هم به عنوان سرمربي با تيم هاي تحت اختيارم قهرمان جام باشگاههاي آسيا شده ام. من يك دوره هم به عنوان كمك مربي تيم ملي فوتسال در بازيهاي آسيايي حضور داشته ام و در همان دوره نيز قهرمان آسيا شديم.

اوائل كارم مربي – بازيكن بودم

-لك ادامه داد: در كادرفني تيم ملي دستيار آقاي خسوس بودم.تيم خوبي داشتيم و با اقتدار قهرمان آسيا شديم. خسوس مربي خوبي بود و پس از اتمام قراردادش از تيم ملي جدا شد.

-آقا رضا بااشاره به مربيان خود در عالم فوتبال و فوتسال به كيهان ورزشي مي گويد:عمو نفر اولين مربي ام در فوتبال بود. ايشان براي من و هم دوره اي هايم زحمت كشيده است .آقاي فاخري در تيم هاي پايه سايپا مربي ام بود و آقايان قاسم طبيبي و مسعود اقبالي مربيانم در تيم فوتبال راه آهن بودند.هم چنين شاگرد مرحوم غلامحسين مظلومي و رضا نعلچگر در تيم فوتبال پيمان تهران بودم و لازم است كه بگويم تك تك شان برايم زحمت كشيده اند.

-لك درباره نحوه مربي شدن خود در تيم فوتسال راه آهن مي گويد:مسابقات جام رمضان در دهه هفتاد براي علاقه مندان به فوتسال فرصت خوبي بود. من با تيم راه آهن در مسابقات فوتسال جام رمضان شركت كرده بودم. متاسفانه يك سري اتفاقات براي آقاي عمادي مربي مان رخ داد كه ايشان مجبور شدهدايت تيم راه آهن را رها كند . من به عنوان مربي – بازيكن جانشين آقاي عمادي شدم. من هميشه عادت داشتم كه از نحوه كار مربيانم نت برداري كنم. كلي مطلب و نحوه تمرينات مان را روي كاغذ آورده بودم و بطور كلي از دوران بازيگري نكات فني را جمع آوري مي كردم.وقتي مربي - بازيكن تيم فوتسال راه آهن شدم در اوائل كار از بازيكنان تست فني گرفتم و برنامه ريزي كردم. روزهاي دشواري را پشت سر گذاشتم اما در پايان نتيجه خوبي گرفتيم . تيم فوتسال راه آهن با هدايت من در اولين دوره بازيهاي ليگ سوم شد. سومي راه آهن ارزشمند بود زيرا در شرايط نابساماني هدايت اين تيم را برعهده گرفتم.پس از مدتي در كلاس هاي متعدد مربيگري شركت كردم و اين كار را جدي گرفتم.

شكوفايي استعدادها نيازمند برنامه و مديريت است

-سرمربي فصل گذشته تيم "گيتي پسند " اصفهان درباره چگونگي ملي پوش شدن خود در فوتسال گفت:من در تيم فوتسال مقاومت شاگرد محمد حسن انصاري فر بودم.ايشان روي من شناخت داشت و وقتي سرمربي تيم ملي فوتسال شد دوبار دعوتم كرد. تجربه بسيار خوبي بود و برايم ارزش زيادي داشت.

-بحث بعدي گفت و گو با رضا لك درباره نواقص و كمبودهاي جاري در فوتسال بود. او دراين باره مي گويد:فوتسال ايران از مزيت هاي قابل توجهي در آسيا برخوردار است.ما از نظر نيروي انساني در جايگاه مناسبي قرار داريم. ايران مثل برزيل از لحاظ نيروي انساني شرايط خوبي دارد و مي تو.اند با برنامه ريزي مدون سطح فني خود را در جهان افزايش دهد.تعداد بازيكنان توانمند در فوتسال ايران بي شمار است اما براي اين استعدادهاي بي شمار برنامه ريزي نداريم.متاسفانه عدم مديريت صحيح و نبودن شناخت لازم از توانمندي مان در فوتسال موجب شده تا نتوانيم از استعدادهاي مان به درستي استفاده كنيم.ما در بحث هاي آموزشي كلي كار عقب افتاده داريم كه مي بايست آنها را جدي بگيريم.ما براي بروز استعدادهايمان برنامه درستي نداريم و الان كه تيم سوم جهان لقب گرفته ايم مي بايست روي برنامه ريزي و مديريت فوتسال مان بيشتر كار كنيم.متاسفانه پس از سومي تيم ملي در جام جهاني فوتسال شاهد اتفاق اميدواركننده اي نبوديم.الان فوتسال ما به يك برنامه ريزي جدي و امروزي نياز دارد . ما با همين پتانسيل مان در هر دوره قادريم قهرمان آسيا شويم و در جام جهاني نيز جزو تيم هاي تاثيرگذار هستيم و حتي روي سكوي جام جهاني رفته ايم.تمامي اعضاي فوتسال ايران نياز به دوره هاي آموزشي دارند. نگاه تخصصي به فوتسال اهميت ويژه اي دارد و ما بايد به اين سمت و سو برويم.فوتسال ما در ليگ دسته اول آنقدر پتانسيل دارد كه سه هزار تماشاگر را به سالن مي كشاند. فوتسال ايران كلي مزيت دارد كه بدون برنامه ريزي و بودجه مناسب نمي توان از آنها به درستي استفاده كرد.جالب است بدانيد كه يك تيم فوتسال ما با بودجه اي نزديك به دو و نيم ميليارد تومان به مقام قهرماني مي رسد. ضمن اين كه بخشي از اين بودجه براي دستمزد پرسنل غير ورزشي باشگاه هزينه شده است . اگر اين مبلغ را با رقم قرارداد دو بازيكن ليگ برتري مقايسه كنيد متوجه مي شويد كه فوتسال با بودجه اي به مراتب كمتر از رشته هايي مثل فوتبال عملكرد موفقي داشته است. اميد ما پس از سوم شدن تيم ملي در جام جهاني اين بود كه اتفاقات خوبي در فوتسال ايران رقم بخورد اما پس از گذشت ماهها كماكان اتفاق اميدواركننده اي رخ نداده است و اينها اهالي فوتسال را بي انگيزه خواهد كرد.

ماجراي جدايي مهدي جاويد از "گيتي پسند"

-لك ادامه داد:كسب عنوان در جام جهاني فوتسال اتقاق بزرگي است . الان ايران در جام جهاني سوم شده اما فوتسال ما پس از كسب اين موفقيت مهم توسعه پيدا كرد؟خيلي بد است كه تيم هاي پايه و ملي فوتسال ما نمي توانند به اندازه رقباي خود در جهان بازي تداركاتي داشته باشند!اگر پاي صحبت هاي ملي پوشان فوتسال بنشينيد همگي از اتفاقات پس از كسب سومي در جام جهاني گلايه دارند.

-حاشيه پرسروصداي تيم فوتسال "گيتي پسند " اصقهان در فصل گذشته بحث بعدي مان بود.مهدي جاويد بازيكن فصل گذشته اين تيم با تصميم كادرفني از اردوي پيش از مسابقه كنار گذاشته شد اما جاويد ديگر بر سر تمرينات "گيتي پسند" حاضر نشد .لك در اين خصوص به كيهان ورزشي مي گويد:تيمي كه براي قهرماني بسته مي شود بدون شك از بازيكنان بزرگي تشكيل شده است.نوع مديريت فني در اين تيم ها متفاوت است. مربي با چند بازيكن تاپ و ملي پوش سروكار دارد و مي بايست با برنامه پيش برود.من با پنج بازيكني سروكار داشتم كه در جام جهاني سوم شده بودند. وقتي ملي پوشان ما از جام جهاني برگشتند طبيعي بود كه شرايط تازه اي پيدا كنند و اين شرايط را با خود به فضاي تيم ما بياورند. من مي بايست اين شرايط تازه را مديريت مي كردم. پس از بازگشت ملي پوشان از جام جهاني با آنها بر سر تمرين صحبت كردم و به آنها گفتم كه در وهله اول انگيزه خود را حفظ كنند و يك سري از اتفاقات را برايشان پيش بيني كردم . ما طوري تمرينات را برنامه ريزي كرده بوديم تا بازيكنان پس از گذراندن اردوهاي تيم ملي و باشگاهي تمرين زده نشوند. كار در اين سطح آسان نيست و بايد مديريت شود. بازيكني كه هر هفته در اردوهاي ملي و باشگاهي حضور دارد و فرصت استراحت كمتري پيدا مي كند پس از مدتي خسته و بي انگيزه مي شود. شما به عنوان مربي لازم است طوري برنامه ريزي كنيد تا بازيكنان ملي پوش تمرين زده نشوند. افتخار مي كنم كه به عنوان جوان ترين مربي با ملي پوشان قهرمان ليگ برتر شدم .

-لك اضافه كرد: جدايي مهدي جاويد از تيم "گيتي پسند" اين طور رقم خورد. پيش از بازي برابر تيم "دبيري " تبريز بنا به دلايلي تشخيص دادم كه ايشان خسته است و به مهدي استراحت دادم. آن روز تشخيص دادم كه مهدي كنار تيم نباشد. به هر روي به عنوان مربي تيم به اين نتيجه رسيدم كه مهدي در زمين نباشد و استراحت كند.وقتي ما به اصفهان برگشتيم مهدي بر سر تمرينات حاضر نشد .گفته شد كه مهدي دوست ندارد به " گيتي پسند" برگردد. ضمن اين كه مهدي يكي از بهترين بازيكنان كنوني فوتسال ايران است و اميدوارم موفقيت هايش در فوتسال ادامه پيدا كند.

هوادار پرسپوليس

-لك در خصوص علت حاشيه سازي ها در ليگ برتر فوتسال مي گويد:دلايل زيادي وجود دارد كه فوتسال به سمت حاشيه سازي كشيده شود.تعداد بسياري از بازيكنان بزرگسال فوتسال ما كه همگي از نظر فني توانمند هستند باتاخير وارد ليگ شدند. آنها از تيم هاي پايه شروع نكرده اند. اگرآنها در فوتبال پايه بسياري از مسائل را مي آموختند هرگز فوتسال تا اين حد به سمت حاشيه سازي كشيده نمي شد. آنها از سني وارد فوتسال حرفه اي شده اند كه شخصيت شان پيش از ورود شكل گرفته است. ضمنا نحوه برخوردهاي انضباطي با خاطيان نيز خيلي مهم است.بازيكن در اين هفته حاشيه درست مي كند اما كميته انضباطي فدراسيون فوتبال به دليل مشغله كاري و رسيدگي به پرونده هاي ليگ برتر فوتبال باتاخير راي مي دهد. همان بازيكن خاطي دو هفته ديگر در ليگ به ميدان مي رود و رفتارش را تغيير نمي دهد و پس از چند هفته با محروميت مواجه مي شود در حالي كه كميته انضباطي مي تواند خيلي زود راي بدهد تا بازيكن متوجه رفتار غلطش شود.فوتسال پخش مستقيم ندارد و از اين بابت خيلي لطمه خورده است.متاسفانه فوتسال در عالم رسانه نيز تنها است و رسانه ها به فوتسال بهاي لازم را نمي دهند. الان فوتبال يك برنامه تخصصي در تلويزيون دارد كه داور، مربي و بازيكن مي داند كه اگر كار غلطي انجام دهد به احتمال فراوان در اين برنامه منعكس خواهد شد. وقتي بازيكن يا داور بداند جايي است كه رفتارش را زير ذره بين مي گذارند فطعا مراقب رفتارش خواهد بود .فوتسال به رسانه نياز دارد تا از انعكاس اخبارش تاثير بگيرد.

-از فضاي فوتسال خارج مي شويم و از آقا رضا درباره تيم موردعلاقه اش در فوتبال ايران سوال مي كنيم:"من پرسپوليسي هستم و لازم است قهرماني پرسپوليس را به طرفدارانش تبريك بگويم. امسال پرسپوليس با ارائه فوتبال باكيفيتي قهرمان ليگ برتر شد.ضمنا تمامي اعضاي خانواده ما استقلالي هستند اما من برخلاف آنها از نوجواني پرسپوليسي بودم. از نوجواني به علي پروين ارادت دارم و همين موضوع سبب شد تا به پرسپوليس علاقه مند شوم."

بخش خصوصي در فوتسال بي انگيزه مي شود

-لك درباره اوقات فراغت خود گفت:هر گاه تمرينات فوتسال تعطيل باشد در كنار خانواده هستم. دوست دارم زمان بيكاري را كنار خانواده سپري كنم.

-آقا رضا با اشاره به كناره گيري تيم ها از ليگ برتر فوتسال گفت:الان صحبت از كناره گيري تيم دبيري تبريز است .يك تيم ديگر هم تصميم به كناره گيري دارد. متاسفانه هر كسي در فوتسال هزينه كند پولش برنمي گردد و اينها سرمايه گذاران را بي انگيزه مي كند. فوتسال به رسانه و توجه بيشتر نياز دارد تا سرمايه گذاران بي انگيزه نشوند.

-وي ادامه داد:سالهاست كه فوتسال توسط بخش خصوصي اداره مي شود.بخش خصوصي تيمداري مي كند و انتظاراتي دارد.الان بنده سالهاست كه از بيشتر تيم ها طلبكار هستم . اگر مطالباتم را از فوتسال دريافت كنم مبلغ قابل توجهي مي شود اما بخش خصوصي در فوتبال تنهاست. فوتسال به دليل نداشتن پخش زنده تلويزيوني در جذب حاميان مالي مشكل دارد و اينها به بخش خصوصي در فوتسال ضربه مي زند.

-رضا لك در پايان درباره آينده مربيگري خود در ليگ برتر فوتسال گفت:قراردادم با باشگاه " گيتي پسند اصفهان به پايان رسيده و فعلا تيم آينده ام را انتخاب نكرده ام.ضمن آن كه از كيهان ورزشي بابت توجهي كه به فوتسال دارد تشكر مي كنم.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: رضا لك
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
اگه به فوتبال سالنی اهمیت بدیم خیلی موفق می شن ولی فعلا که آقایون فقط چسبیدن به فوتبال ...!
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار