PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۲۱۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶

هفته گذشته دیدار بزرگ و معروف رئال مادرید- بارسلونا که گستره تماشاگرانش، در مرز و قلمرو جغرافیایی خاصی محدود نیست، برگزار شد و مثل اکثر موارد گذشته و دفعات قبلی، علاوه بر اینکه از نظر فنی و تاکتیکی در سطح بالا و مطلوبی قرار داشت، پر از صحنههای جذاب، حوادث حساس و هیجانآفرین بود و زیبا و پرگل برگزار شد، از نظر اخلاقی و رفتاری نیز حاوی نکات جالب و قابل تامل بود که مورد توجه بسیاری از علاقهمندان به فوتبال به ویژه اهل فن و تجربه قرار گرفت، هرچند که متأسفانه طبق معمول این صحنهها و اتفاقات کمتر مورد توجه گزارشگران تلویزیونی این مسابقه - که معمولا درباره همه چیز و همه وقت اظهارنظر میکنند!- قرار گرفت. صحنهها و حادثههایی که همانطور که اشاره شد از حیث «اخلاقی» و «رفتاری» قابل توجه بود و به آنها که اهل درک این ظرافتها هستند و به ویژه در مسند مدیریت و تصمیمگیری ورزش نشستهاند یادآور شد، «اخلاق»، بال پیشرفت و عامل لاینفک برای ارتقاء سطح فنی و افزایش جذابیتها و زیباییهای ورزش است.

در این بازی همه آنهایی که فراتر از «سطح» و ظواهر و برد و باختها و رنگ بازیها و... مسائل را بررسی و تحلیل میکنند، دیدند که از ستاره این بازی تا اکثر نفرات داخل میدان و یا دستاندرکار بازی چگونه در حد امکان و توان به اصول اخلاقی و رفتار حرفهای پایبند هستند و چگونه تلاش دارند که در عین جنگندگی و درگیرشدن و رقابت بیامان، شأن و شخصیت ورزشکاری و حرفهایگری خود را حفظ کنند. همه دیدند چگونه بازیکنی که در عالیترین سطح ورزش حرفهای مطرح است از همان ابتدای بازی تا لحظه به صدا درآمدن سوت بازی توسط داور، با لب و دهان خونین- بدون ادا، اطوار و بازی درآوردن برای مربی و تماشاگر و دوربین و عکاس و...!!- چون سربازی فداکار و وظیفهشناس برای پیروزی تیمش و انجام وظیفهاش تلاش کرد... با بازی و تکنیک ناب خود که باغیرت و تعصب عجین شده بود، حریف صاحب نام را در شرایط میزبانی، تحت تاثیر بازی خود درآورد و با زدن 2 گل، یک پیروزی بزرگ و بااهمیت را که شانس قهرمانی این تیم را افزایش داد، به نام تیم خود ثبت کرد و...

از این بازیها و اتفاقات و رفتارها در بالاترین سطح ورزش حرفهای جهان و نه فقط در فوتبال، بلکه در رشتههای مختلف هم زیاد اتفاق میافتد، و در رسانههای مختلف و متنوع در سراسر جهان و در کشور ما هم منعکس میشود، تلویزیون ما در طول روز پخش مستقیم چند رویداد از این نوع را در دستور کار خود دارد، سایر رسانههای ما نیز زمان و جای مناسبی برای بازتاب دادن این خبرها و اتفاقات به خود اختصاص دادهاند، اما متاسفانه روح و پیام اصلی این مسابقات جذاب و تماشایی که در این جمله که: «پیشرفت و جذابیت ورزش در گروی رعایت اخلاق است» قابل جمعبندی است، در ورزش ما کمتر مورد توجه قرار میگیرد. روشن است که وقتی از «اخلاق» سخن گفته میشود، منظور «اخلاق ورزشی» و رفتار حرفهایگری است که در بعضی جاها که ورزش واقعا از حیث فنی و کیفی پیشرفت کرده است، رعایت میشود و بعضی جاها هم که فقط «حرف» از ورزش و ورزش حرفهای و ورزش علمی و ورزش روز دنیا و... میزنند، به هیچوجه یا خیلی کم رعایت میشود!

سخن را جمع کنیم، جشن مبعث را پشت سر گذاشتیم، قهرمان این جشن، مبعوث خداوند، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص) است، مردی که از جانب خدا برای نجات بشریت برانگیخته شده است، و این سخن همین مرد است که در انجام ماموریت سنگین و بیبدیل خود، میفرماید: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» من مبعوث شدهام تا مکارم اخلاق را گسترش دهم. وقتی راه نجات بشریت در رعایت اخلاق و عمل به رفتار انسانی و عاقلانه است، تردیدی نیست که بشر در اجزاء و ابعاد مختلف زندگی خود نیز راهی جز حرکت در مسیر «اخلاق» و رعایت اصول و موازین رفتاری ندارد. این را پیامبر(ص) بزرگ خدا با صدای بلند در گوش انسان و جهان اعلام میکند و بشریت نیز در مسیر تاریخ صحت آن را تجربه میکند. ما در کجای تاریخیم؟! ما برای حرکت در مسیر پیشرفت و تعالی زندگی و... گوش به چه سخنی داریم و از چه صاحب سخن و تجربهای تبعیت میکنیم؟!

* سیدمحمدسعید مدنی

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
0
0
به نظر شما کسی تو ایران این رفتارو داره ؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
0
0
به نظر شما کسی تو ایران این رفتارو داره ؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار