PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
فوتبال را می توان از هر زاویه ای دوست داشت نگاه کرد و از آن لذت برد. از روی هیجان انگیزش نگاه کنیم، می توانیم به اندازه کافی تهییج شویم و ضربان قلب خود را به دست هیجان پایان ناپذیر دنیای آن بسپاریم. از روی حاشیه های جذابش به آن بنگیریم، می توانیم آنقدر غرق این حواشی شویم که تا یک هفته خبرهای داغ بیرون مستطیل سبز را بخوانیم و به پایانش نرسیم. از روی تاکتیکی و فنی اش به آن نگاه کنیم، می توانیم در فواصل زمانی نه چندان طولانی و شاید در بازه های زمانی بسیار کوتاه، با دستاوردهای جدیدی در دنیای فوتبال آشنا شویم که مربیان بزرگ و نوظهوری همچون آنتونیو کونته، پپ گواردیولا، توماس توخل و ... به ما معرفی می کنند. در این میان فوتبال چهره سخاوتمندانه و انسان دوستانه ای هم دارد که شاید از دریچه آن نگاه کردن به فوتبال حس و حال بهتری به ما بدهد. این چهره از فوتبال آنقدر دلچسب است که در آن هیچ ستاره ای نسبت به دیگری برتری ندارد و به همه آنها به یک چشم نگاه می شود. از این زاویه رفتارهای اجتماعی و انسان دوستانه ستاره ها است که آنها را در رقابت با دیگری پیش می اندازد و آنها را به شخصیت های محبوب تری تبدیل می کند. فوتبال از این نگاه، از همه زوایای دیگرش دیدنی تر است و چه چیز بهتر از این که ما هم از همین نگاه به آن بنگریم و با ستاره هایش و کارهایشان بیشتر آشنا شویم. استیون جرارد چند لبخند از صمیم قلب و از ته دل و یک آغوش گرم و سخاوتمندانه، هدیه ای بود که استیون جرارد در ملاقات با دختر یازده ساله ای که از نوعی تومور مغزی رنج می برد، به وی داد. جرارد در آرامش کامل و به دور از هیاهو با چند دوست خود به خانه چارلی رفت و بدون آنکه او از حضور ستاره محبوب خود اطلاعی داشته باشد، پس از باز کردن درب با بزرگترین بازیکن تاریخ باشگاه لیورپول مواجه شد. البته همه چیز آنطور که جرارد پیش بینی می کرد پیش نرفت و چارلی پس از مواجه شدن با اسطوره خود و پیش از آنکه جرارد دست هایش را باز کند و این دختر بیمار را در آغوض گرمش جای دهد، برای چند ثانیه فقط اشک شوق می ریخت و نمی توانست آن را متوقف کند. جرارد پس از آرام شدن چارلی، اولین سوالی که از وی پرسید این بود که قرمز است یا آبی؟ و پس از آنهم به شوخی گفت که اگر اینجا کسی طرفدار اورتون بود، به دیدار چالی نمی آمد. ویدیو این ملاقات هیجان انگیز چند دقیقه پس از اینکه جرارد خانه خانواده چارلی را ترک کرد، به سرعت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شد و بسیاری از هواداران تیم های مختلف انگلیسی را تحت تاثیر قرار داد. فردی در ستایش جرارد نوشته بود"یک جایگاه ناب" و دیگری نظر داده بود" باید او را دوست داشت. یک افسانه برای هواداران فوتبال و یک انسان در همه جا". علاوه بر این «اس اف جی» در فوریه 2011 حیاتش را آغاز کرد. استیوی جرارد در همین دوره نه چندان طولانی سه ساله، حمایت بسیاری از چهره های معروف را در بنیاد خیریه خود داشته است و توانسته قدم های جالب توجهی بردارد. این بنیاد برنامه های هفتگی خیریه ای را برگزار می کند و از هر کدام از این برنامه ها که بیشترشان به بازی های گلف ختم می شوند، درآمد زیادی را برای افراد نیازمند جمع می نماید.

پل پوگبا

صلیب سرخ، یونیسف، یوفا و باشگاه های فوتبال این روزها همگی دست به دست یکدیگر داده اند تا کسی که رویای فوتبال در سر دارد و با چنین چالشی مواجه است، ناکام نماند و با شرایط مناسبی به خواسته خود برسد. در آخرین همکاری این نهادها نیز پل پوگبا ستاره فرانسوی یوونتوس و یوفا به کمک از کمپین صلیب سرخ بین المللی در حمایت از مجروحین مین های جنگی در افغانستان آمدند تا فوتبال برای آنها یک رویا نباشد و بتوانند به کمک تجهیزات پزشکی در کشور خود فوتبال بازی کنند. ستاره فرانسوی منچستریونایتد مدتی است که از سوی یوفا به عنوان نماینده این نهاد برای همکاری با صلیب سرخ جهانی معرفی شده است. پوگبا در همین زمینه با رئیس مرکز توانبخشی فیزیکی صلیب سرخ در افغانستان یعنی دکتر آلبرتو کایرو ملاقاتی هم داشته تا با کارهای این مجموعه و کارهایی که خودش باید در راستای اهداف یوفا انجام دهد، آشنا شود. او همچنین با اعضای تیم فوتبال توانبخشی کابل هم ملاقات کرده و با آنها صحبت داشته است. پیتر جیلیریون، رئیس بازی جوانمردانه یوفا و کمیته مسئولیت های اجتماعی یوفا درباره این همکاری می گوید"فوتبال تنها یک بازی نیست. این ورزشی است که می تواند قواعد بازی زندگی را عوض کند و این کاری است که یوفا و صلیب سرخ می خواهند با همکاری با یکدیگر آن را انجام دهند. ما قدردان زحمات پوگبا هستیم اما باید بگوییم که او بی ریا و سخاوتمندانه مسئولیت این پروژه را پذیرفت. این برنامه شامل فراهم کردن اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، تمرینات توانبخشی و ایجاد شانس بازی و حس کردن لذت فوتبال در تیم های است که در مرکز افغانستان فعالیت دارند. همکاری یوفا و صلیب سرخ از سال 1997 آغاز شده و این همکاری به طور مستقل از هر سازمانی صورت می گیرد تا از حقوق انسان ها حفاظت کرده و به مجروحین جنگی کمک کند.

گرت بری

بری 36 ساله خانه اشرافی اش در کستا دلسول را که ارزشی در حدود 25 میلیون یورو دارد، پس از جام جهانی 2010 در اختیار موسسه خیریه «سان اند هپینس» قرار داده است. بازیکن سابق تیم های منچسترسیتی و استون ویلا پس از این اقدام خیرخواهانه به شدت مورد توجه رسانه های انگلیسی قرار گرفت تا جایی که همچنان با گذشت بیش از 5 سال از آن اتفاق، این رسانه ها همچنان از او با احترام یاد می کنند و در نوشته های خود او را یک جنتلمن واقعی می نامند. بری اعلام کرده بود که همیشه در این خانه سکونت ندارد و امیدوار است که سایر بازیکنان فوتبال هم همین کار را انجام دهند:" این افتخار بزرگی است که خانه تفریحی ام را در اختیار این موسسه خیریه قرار داده ام و امیدوارم که خاطرات دلنشینی از بچه هایی که تعطیلات را در خانه ام سپری کرده اند بشنوم". کیم وود، مسئول موسسه خیریه «سان اند هپینس» هم در صحبت هایی گفته بود:"بازیکنان فوتبال لیگ برتر استقبال فراوانی از این ایده داشته اند ولی ما می خواهیم بازیکنان بیشتری در این طرح مشارکت داشته باشند. گرث بری یکی از آن بازیکنانی است که به عنوان اولین نفرات، خانه تفریحی اش را اهدا کرد و این ارزش زیادی دارد و مطمئنم که سایرین هم به زودی برای انجام این کار تشویق خواهند شد". بری که اکنون برای اورتون بازی می کند با آگاهی از وضعیت اسفبار کودکان بی خانمان در اسپانیا در آن سال تصمیم گرفت که خانه گرانبهای خود را در اختیار این موسسه خیریه قرار دهد تا در میان یکی از چهره های انسان دوست لیست ما قرار گیرد.

مسوت اوزیل

مسوت اوزیل، هافبک بازیساز آرسنال، بنیاد خیریه ای دارد که از طریق آن به بچه های نیازمند در سراسر دنیا کمک می کند. او بعد از حضور در جام جهانی برزیل و قهرمانی در آن بازی ها، توجه زیادی به کودکان نیازمند این کشور کرد و در اولین اقدام مبالغی را برای کمک به 23 کودک برزیلی از طریق بنیادش ارسال کرد. اوزیل درباره این اقدام در صفحه خود در فیسبوک نوشت: پیش از جام جهانی اعلام کردم هزینه درمان 11 کودک بیمار را برعهده می گیرم ولی قهرمانی در جام جهانی با 11 بازیکن به دست نیامد بلکه کل تیم در این قهرمانی مشارکت داشت. از این رو تعداد کودکانی را که درمان آنها را برعهده می گیرم به 23 نفر افزایش دادم. هر بازیکن تیم ملی آلمان 300 هزار یورو به خاطر به دست آوردن مقام قهرمانی جام جهانی پاداش گرفت. چندی بعد 11 کودک دیگر مورد حمایت او قرار گرفتند و پس از آن او تصمیم گرفت به خانواده های کم توان برزیل هم کمک کند. اوزیل می گوید: "حتی بعد از این که ما قهرمانی جام جهانی شدیم، هنوز هم به یاد برزیلی ها هستم و می خواهم کمک های مالی بیشتری به این کشور و کودکان نیازمندش بکنم. برای من خیلی مهم است که کمکم به بچه های برزیل مداوم باشد". اوزیل در حالی به حمایت از کودکان برزیل برخاست که در این کشور بازیکنان بزرگی چون نیمار حضور دارند که کمتر توجهی به وضعیت کودکان بیمار کشورشان دارند. به دنبال این حرکت انسان دوستانه اوزیل علاوه بر مدال طلای جام جهانی، جایزه خیریه لاروس را از آن خود کرد و به عنوان سفیر این بنیاد معرفی شد. وی همچنین به دلیل اقدامات انسان دوستانه اش در آلمان هم مورد ستایش قرار گرفت تا در سال 2016 کمک های بیشتری به کودکان بیمار برزیلی داشته باشد.

ساموئل اتوئو

ساموئل اتوئو، بهترین بازیکن آفریقا، سال‌ها در فوتبال اروپا یکه‌تازی می‌کرد. جدای از فعالیت‌هایش در زمین، بازیکن سابق بارسلونا در خارج از زمین هم بی‌نظیر است. بنیاد ساموئل اتوئو در سراسر قاره آفریقا به همه کمک می‌کند. این بازیکن کامرونی به‌عنوان یکی از بازیکنانی که بالاترین دستمزد را داشته باعث شده تا بنیاد خیریه‌اش کارهای متفاوت دیگری ازجمله پرداخت هزینه تحصیل، فراهم آوردن شرایط تحصیل و امکانات بهداشتی و دارویی را در قاره‌اش پیاده کند. آخرین بار وقتی در شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره میزان هزینه هایش در خیریه از او سوال کردند، برافروخته شد و جواب داد: "پول هیچ اهمیتی در این ماجرا ندارد". سامی اتوئو برخلاف مصاحبه های تندش، شخصیت آرامی دارد. او از همین حالا قدم های بلندی در راه آینده فوتبال کامرون برداشته است. شاید جالب باشد بدانید که چند تا از مهره های این فصل بارسلونای B، با حمایت مالی مستقیم او توانسته اند فرصت حضور در لاماسیا را به دست بیاورند.برای مثال می توان به جان ماری دونگوی کامرونی اشاره کرد که اگر با اتوئو آشنا نمی شد شاید هرگز نمی توانست یکی از امیدهای آینده دنیای فوتبال باشد. چندی پیش این ستاره کامرونی در سخنانی‌اش در مراسم گلوب ساکر از فقر خود و ملتش گفت و از فابیو کاپلو تشکر کرد. ساموئل اتوئو سفیر صلح فوتبال جهان در آفریقا و مالک سه بنیاد خیریه مردم نهاد در این قاره پس از ایستادن روی استیج مراسم گلوب ساکر امارات به سمت فابیو کاپلو یکی از مربیانی که به او بسیار مدیون است, نگاه کرد و گفت: از تو ممنونم فابیو, امروز خانواده من غذا می‌خورند! همین حالا که با شما حرف می‌زنم, کودکان آفریقایی به آسمان خیره شده‌اند و تصور می کنند هلیکوپتر یونیسف که آخرین بار چند ماه پیش فرود آمده بود, باز هم می‌آید و برایشان آرد و بیسکویت غنی شده و شکلات می‌آورد. فوتبال می‌تواند به کسانی که با فقر در آفریقا مبارزه می‌کنند, کمک کند.

دیدیه دروگبا

دیدیه دروگبا به اندازه ای برای مردم کشورش هزینه کرده است که گفته می شود در صورت کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری در ساحل عاج، 90 درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد. این چهره که به خاطر تلاش هایش برای مردم ساحل عاج توسط نشریه معتبر تایم به عنوان یکی از 100 مرد مهم دنیا معرفی شده است، در سال 2009 دستمزد سه میلیون پوندی اش از امضای قرارداد با شرکت پپسی را به طور کامل برای ساخت یک بیمارستان در زادگاهش هزینه کرد. او این اواخر بنیاد خیریه ویژه خودش را نیز به راه انداخته است و رومن آبراموویچ نیز وعده داده که به او کمک خواهد کرد. بنیاد خیریه مهاجم اسبق تیم فوتبال چلسی، این روزها پروژه ساخت یک بیمارستان دیگر در ساحل عاج را دنبال می کند. اسطوره باشگاه چلسی بیمارستان‌ها و پرورشگاه‌های بسیاری در کشورش ساخته است. مهم ترین کار خیر او اما ساخت «بنیاد خیریه دیدیه دروگباست» که در بخش سلامت و آموزش، از کودکان قاره آفریقا حمایت می کند. با این حال چندی پیش موسسه خیریه او مورد اتهام فساد مالی قرار گرفت که دروگبا بخاطر انتشار این خبر کذب از سوی دیلی میل، از این رسانه شکایت کرد. دروگبا سالها قبل در مورد امور خیریه خود گفته بود:" کارهای انسان دوستانه چیزی بوده که همواره برایم مهم بوده است. این بدین دلیل نیست که یک بازیکن هستم و این کار را انجام نمی دهم که خودم را نشان دهم. من تنها از خودم برای ترویج بنیاد خیریه ام استفاده می کنم و این کار را برای مدت ها انجام خواهم داد. این کار عشق من است و پس از بازنشستگی نخستین اولویت کاری ام است. اکنون بازی برایم مهم است اما نمی دانم شاید 10 سال دیگر به بازی کردن ادامه دهم. من نقطه خاصی را برای خودم مشخص نکردم شاید امروز بازنشسته شوم شاید هم 5 یا 6 سال دیگر".

مایکل اسین

مایکل اسین در چندین پروژه خیریه حضور دارد و همین باعث شده به عنوان یکی از خیرترین بازیکنان جهان فوتبال شناخته شود. بنیاد او به نام «بنیاد مایکل اسین» در کشورش درمانخانه، محل تصفیه آب آشامیدنی، توالت‌های عمومی و کتابخانه تاسیس می‌کند. اسین به عنوان یکی از خوش قلب ترین فوتبالیست های دنیا شناخته می شود. او بنیاد خیریه کارآمدی را در کشور غنا به راه انداخته و از جزیی ترین مسائل تا مشکلات کلان مردم کشورش را زیر نظر دارد و به راهکارهایی برای حل آنها فکر می کند. هافبک تیم ملی غنا که در باشگاه های چلسی، رئال و میلان توپ زده، قدم های بلندی در راه کاهش حجم معضل آب آشامیدنی در غنا برداشته است. او در سال 2011، یک سوم از دستمزدش را به صورت مستقیم در اختیار بچه های غنایی قرار داد. شعار بنیاد خیریه این ستاره این است: «نمی توانم هر کاری انجام دهم اما یک کار که می توانم انجام بدهم!». هافبک اسبق تیم فوتبال چلسی بخش قابل توجهی از دستمزدش را صرف رسیدگی به نهاد خیریه ای به نام خودش می نماید که به کودکان محروم منطقه آووتو در غنا، که مایکل در آن رشد کرده است، کمک می کند. اسین مراسم خیریه متعددی را هم برای جلب توجه به نهاد مربوطه اش، ترتیب داده است. او از طرف اتحادیه آفریقا به عنوان سفیر صلح در قاره آفریقا انتخاب شده است. اسین هر زمان که فرصت داشته باشد، به غنا می رود و برنامه هایی را برای بهبود وضعیت معاش مردم کشورش طرح ریزی می کند. اسین درباره فعالیت هایش می گوید:" همیشه می اندیشم که وقتی از فوتبال خداحافظی کردم، چه کاری انجام خواهم داد. در حال حاضر تنها به این فکر می کنم که به فعالیتم در انجمن خیریه مایکل اسین ادامه دهم و تمام وقتم را در این راه خواهم گذاشت.می خواهم به کودکان محروم کمک کنم تا آینده روشنی داشته باشند. من نهایت تلاشم را برای این انجمن به کار می گیرم. می خواهم وقتی از فوتبال کنار رفتم تنها به کمک به سایرین تمرکز کنم. این همان کاری است که دوست دارم انجام دهم".

دیوید بکهام

دیوید بکهام یکی از مشهورترین فوتبالیست‌های جهان به شمار می‌رود. بازیکن سابق تیم ملی انگلستان به‌خاطر ذات بخشندگی که دارد نیز بسیار معروف است. بکهام بخشی از بسیاری از کارهای خیریه‌هاست؛ او عضو فعال «توقف مالاریا» در بخش انگلستان است؛ بکهام همچنین حامی کمپین خیریه‌ای است که به سربازان مصدومی که از جنگ عراق و افغانستان بازگشته‌اند، کمک می‌کند. دیوید بکهام در کنار همسرش ویکتوریا بکهام بنیادی به نام «بنیاد ویکتوریا و دیوید بکهام» را مدیریت می‌کند. او ۱۸۵هزار دلار برای جامعه جهانی برای مبارزه با خشونت علیه کودکان جمع‌آوری کرده است. بنیاد خیریه دیوید بکهام و همسرش در یک سال اخیر، مبلغ یک میلیون پوند را برای کمک به کودکان هزینه کرده است. این بنیاد که به وسیله مادر ویکتوریا، جکی آدامز اداره می شود، در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است. بکز و همسرش در این نهاد روی موضوع خاصی تمرکز نکرده اند و جا را برای کمک به همه اتفاق های اطرافشان باز گذاشته اند. برای مثال آنها مدتی پیش مبلغ 2.5 میلیون پوند را برای کمک به بیماران ایدز هزینه کردند و مدتی بعد، کمک برای غلبه به بیماری های مرتبط با چاقی را در برنامه هایشان قرار دادند. این بنیاد خیریه، تنها کانال کمک بکهام به مردم دنیا نیست. او همین چند وقت پیش مبلغ زیادی را به بنیاد خیریه مبارزه با بیماری مالاریا اهدا کرد. زمانی هم که برای پاری‌سن‌ژرمن بازی می‌کرد، تمام درآمدش را صرف امور خیریه کرد. کمک های فراوان او به کودکان نیازمند و بیمار باعث شد از سال 2005 به سمت سفیر یونیسف برسد. بعد از این انتصاب، اقدام های او برای کمک به کودکان، آسیب دیدگان حوادث طبیعی و بیماران چندبرابر شد. بکهام در راستای این فعالیت هایش سفرهایی به سیرالئون، آفریقای جنوبی، فیلیپین و تایلند داشته و در راه مبارزه با ایدز و بیماری های دیگر به نهادها و موسسه های مختلف کمک های فراوانی کرده است. دیوید بکهام همچنین به تازگی گفته هر 4 فرزندش در مورد فعالیت های خیریه او کنجکاو هستند و می خواهند در این امور با او همکاری داشته باشند.

لیونل مسی

لیونل مسی بهترین بازیکن گذشته جهان نه تنها در فوتبال می درخشد بلکه کارهای خیریه اش هم زبانزد خاص و عام هست و همه مردم جهان و عاشقانش و حتی دشمنانش هم خوب می دانند که مسی در زمینه امور خیریه هم مثل فوتبال می درخشد. چندی پیش آماری از وی منتشر شد که اعلام شده بود هیچ بازیکنی در جهان به اندازه مسی در کار خیر فعالیت نداردبه همین دلیل بنیاد خیریه ای به نام لیونل مسی تشکیل داده و کارهای خیریه انجام می دهد. به عنوان مثال چندی پیش وی مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به یونیسف مکزیک کمک کرد تا این وجه صرف رشد و پرورش نوجوانان و جوانان مکزیکی شود چرا که شنیده بود آمار ترک تحصیل در این کشور بالاست و برای جلوگیری از ترک تحصیل نوجوانانی که برای گذران زندگی مجبور به کار کردن می شوند چنین کمی کرده بود. البته مسی دو سال پیش هم یک کار جالب انجام داد. وی هزينه هاي درماني يك پسر مراكشي را تقبل كرد. خبر دیگر درباره اش این است که لیونل مسی مبلغ ۶۰۰هزار یورو برای تجهیز بیمارستان کودکان در شهر روساریو در ۳۰۰ کیلومتری شمال بوینوس آیرس اهدا کرد. این مبلغ برای بازسازی واحد تومورشناسی در بیمارستان کودکان ویکتورویلدا و برای هزینه سفر پزشکان به بارسلونا به منظور آموزش پرداخت کرد. مسی که از ماه مارس سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از سفرای خیریه یونیسف معرفی شده است در کارهای خیریه حضوری ویژه دارد. بنیاد لیو مسی با بهره گیری از برنامه های یونیسف در کشورهای آرژانتین، مکزیک و اسپانیا به فعالیت می پردازد. مسی اول موسسه اي را بنيان گذاشت كه وظيفه اش شناسايي كودكان با مشكل هورمون رشد در اسپانيا و سپس آرژانتين بود تا بلكه ديگر كودكي از اين بيماري به سبب فقر رنج نبرد، اما گام مهم بعدی اش بالاتر بردن كيفيت سرويس دهي به كودكان سراسر جهان بود كه از سال ۲۰۰۷ به صورت رسمي از طرف وی شروع شد. مسی به دنبال كودكاني با بيماري هاي خاص است و در اين راه از هنر و توان پزشكان متخصص در گوشه گوشه دنيا بهره می برد. البته ساخت پارك هاي فناوري و زمين هاي چمن در نقاط دور افتاده دنيا، بخشي ديگر از فعاليت هاي بنياد مسي است.

کریستیانو رونالدو

کریستیانو رونالدو در زمین فوتبال و در زندگی شخصی‌اش یک سوپراستار تمام عیار است. ستاره پرتغالی در صدر فوتبالیست‌های خیر قرار دارد. کریستیانو سال پیش جایزه «نیکوکارترین ورزشکار سال» را به‌خاطر کارهای خیریه‌اش دریافت کرد. او همیشه به‌خاطر کارهای خیری که انجام می‌دهد مورد ستایش قرار می‌گیرد. او در پرتغال ۱۶۵هزار دلار به بیمارستان سرطانی‌ها کمک کرد. کریستیانو رونالدو ۸۳هزار دلار هم برای جراحی پسری ۱۰ساله کمک کرده است. او همچنین عضو برنامه‌های آگاهی‌دهنده‌ای همچون ایدز، اعتیاد به مواد مخدر و گرسنگی کودکان است. رونالدو با فروش کفش طلای فوتبال که در سال 2012 برنده آن شد؛ یک و نیم میلیون دلار برای تاسیس مدرسه ای در غزه پرداخت. رونالدو برای ساخت مرکز بیماران سرطانی در مادرید نیز مبلغ زیادی هزینه کرد. او در حال حاضر سفیر «نجات کودکان» آست که به بچه هایی که از گرسنگی یا چاقی مفرط رنج می برند، کمک می کند. رونالدو در سال ۲۰۱۲ با پسری ۹ ساله که به سرطان مبتلا شده بود آشنا شد و پرداخت هزینه درمانی او را به عهده گرفت. اگرچه این پسر در سال ۲۰۱۳ نهایتان تسلیم سرطان شد اما کار خوب رونالدو از یاد هیچ کسی نمی رود. در سال ۲۰۱۴ هم رونالدو هزینه عمل جراحی مغز یک پسر ۱۰ ماهه را پرداخت کرد که مبلغی حدود ۵۰ هزار دلار می شد. او در جام جهانی هم به خاطر این پسر با مدل موی ویژه ای در برزیل حاضر شد که البته آن زمان کسی در جریان این داستان قرار نداشت. رونالدو هیچ وقت علاقه ای به صحبت درباره کارهای انسان دوستانه اش نداشته اما سایت looktothestars.org در یک گزارش فهرستی از کارهای خیر او را منتشر کرده اشت. براساس این فهرست رونالدو حامی مالی یک موسسه مبارزه با سرطان در اسکاتلند، موسسه حمایت از کودکان نیازمند در آمریکا یونیسف است. او همچنین یکی از فوتبالیست های حاضر در پروژه ۱۱ نفر برای سلامت فیفاست که هدفش کمک به کودکانی است که زندگی شان تحت تاثیر ایدز، مواد مخدر و چاقی قرار گرفته است.

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار