PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷

کیهان ورزشی-

سادیو مانه خیلی زود توانست خودش را در لیورپول جا بیندازد اما این اتفاق تعجب آوری نیست چراکه یورگن کلوپ همیشه بازیکنانی را مورد ستایش قرار داده که با سبک بازی او آشنا بوده اند و در نهایت هم آنها را خریداری کرده است. او مدت ها چنین بازیکنانی را زیر نظر می گیرد و وقتی آنها را به خدمت می گیرد، می داند که می توانند خیلی زود خودشان را با تیم تطبیق دهند. با این حال مانه که طی روزهای آینده لیورپول را برای حضور در جام ملت های آفریقا ترک می کند، سفری پرماجرا از سرگذرانده تا به نقطه ای که اکنون در آن قرار دارد، برسد.

آشنا به فلسفه فوتبال آلمان

پیش از آنکه کلوپ اولین دربی مرسی ساید خود را تجربه کند، مانه مقابل ساوتهمپتون توانست با گل دقایق پایانی تیمش را از شکست نجات دهد تا آنفیلدی ها همچنان روند بدون شکست خود را تا روز دربی لیورپول ادامه دهند. با این حال این گل تنها دلیلی نبود که کلوپ آلمانی برای دربی حساس بندر مانند سایر بازی های پیش از آن روی خرید مهم تابستانی خود حساب باز کند. مانه در این فصل بیش از این گل و گلهایی که قبل از آن به ثمر رسانده بود، برای لیورپول جذابیت داشت و چیزهای جدیدی را به تیم تازه اش اضافه کرده بود. در تیمی که آدام لالانا می تواند محوریت جریان بازی باشد و جردن هندرسون کنترل خط میانی را در اختیار بگیرد، کلوپ به بازیکنی نیاز داشت که ترکیبی از هر دو را در خود داشته باشد تا آنکه او با تمام کیفیت های بازیکنی چون مانه را شناسایی کرد و دانست که او می تواند از سایر بازیکنان بهتر باشد. سرمربی آلمانی لیورپولی ها در ابتدای فصل گفته بود"اهمیتی ندارد که شما بهترین ها را داشته باشید. مهم این است که بهترین کارتان را انجام دهید". در این راه سرعت و اشتیاق مانه کمک کرد تا لیورپول در مسیر تفکر کلوپ قرار بگیرد و اکنون یکی از شانس های اصلی قهرمانی لیگ برتر باشد. مانه اگرچه در آفریقا متولد شده اما در اتریش رشد کرده و فوتبال را آموخته و با توجه به نزدیکی اتریش به آلمان، او به خوبی با فلسفه فوتبال مردان آلمان آشنا است.

از متز تا سالزبورگ

روزهایی را که در شهر متز و پیش از درخشش در لیگ دسته دو فوتبال فرانسه پشت سر می گذاشت، بسیار دلتنگ کشورش بود. آن روزها می گفت"من سریع و انفجاری هستم و فکر می کنم کمی بیش از اندازه دریبل می زنم". او در همین روزها هم یک استعداد ناب بود اما زمانی بیشتر این استعداد نمایان و به توانایی های فوتبالی اش افزوده شد که دو فصل زیر نظر راجر اشمیت در ردبول سالزبورگ بازی کرد. مردی که از کلوپ به عنوان یک مربی الهام بخش یاد کرده و در روزهای ابتدایی فصل درباره همکارش گفته بود"چیزی که کلوپ در دورتموند از خود نشان داد این بود که با داشتن حالت تهاجمی حتی بدون توپ، می توانید در بیشتر مقاطع فصل بایرن مونیخ را شکست دهید. این تنها راه ممکن برای انجام این کار است. بسیاری از مربی ها به روش کار کلوپ نگاه می کنند و ایده هایش را به شیوه بازی خودشان اضافه می کنند". اشمیت به عنوان سرمربی لورکوزن فصل قبل از همین روش برای مقابله با دورتموند و بایرن استفاده کرد و تیمش در رده سوم قرار گرفت. اما اولین تجربه او در استفاده از این تاکتیک در سالزبورگ بود که پس از جذب مانه جوان در سال 2012، ایده هایش حول محور این بازیکن به گردش درآمد. مانه که همواره از سوی اشمیت مورد ستایش قرار گرفته، درباره مربی سابق خود می گوید"من تاکتیک ها و تفاوت شیوه های بازی کردن را از اشمیت یاد گرفتم".

حسرت کلوپ

کلوپ اگرچه این روزها از داشتن بازیکنی چون مانه به شدت راضی است اما با وجود اینکه این شانس را داشت تا تابستان بالاخره وی را خریداری کند با این حال هرگز اینکه دو سال قبل از خرید وی منصرف شده بود را فراموش نمی کند."با داشتن سادیو بازی کردن راحتتر است چراکه در زمان حضورم در دورتموند اشتباه کردم و او را نخریدم و لطمه اش را دیدم". حالا مانه در کنار کلوپ به اوج قدرت خود رسیده است. مانه تا این مقطع از فصل در دوازده دیداری که از ابتدا به میدان رفته 7 گل به ثمر رسانده و 4 پاس گل داده است تا در کنار الکسیس سانچز از آرسنال و دیگو کاستا از چلسی بهترین بازیکنان لیگ برتر تا اینجای کار باشند. با این حال مانه محصول نهایی کار کلوپ در لیورپول است و فرآیندی که در حال انجام است تا او به این وضعیت برسد، کاری که در پشت صحنه برای موفقیت لیورپول صورت می گیرد را به خوبی نشان می دهد. کلوپ این روزها درباره مهاجم آفریقایی خود می گوید"از همان اولین لحظه کاملا مشخص بود که او برای تیم ما خوب خواهد بود. سادیو برای ما فضا ایجاد می کند. ما در تیم خود به بازیکنان کند و کم سرعت نیاز نداریم اما مانه در سرعت یک موجود خاص است که نمی توان وصفش کرد. تمام کاری که یک بازیکن در تیم انجام می دهد محافظت از توپ و داشتن یک گزینه است. زمانی که شما نمی توانید از توپ محافظت کنید، نیاز به یک گزینه دارید تا پاس بدهید و یا فضایی خلق کنید. سادیو به خوبی با این فلسفه کنار آمده و می تواند به بهترین شکل اجرایش کند".


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار