PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵

کیهان ورزشی-

در دهه 90 میلادی، در اوج دوران فرمانروایی منچستریونایتد بر لیگ برتر انگلیس، مجله 2-4-4 مطلبی را منتشر کرد که در آن به کاوش راه هایی که می شد بواسطه آنها تیم سرالکس فرگوسن را متوقف کرد، پرداخته بود. به عنوان یک توطئه که در آن برهه زمانی به سرعت دهان به دهان می چرخید، به تیم های رقیب پیشنهاد می شد تا اریک کانتونا را به خدمت بگیرند؛ بازیکنی که پیش از پیوستن یه یونایتد و تبدیل کردن منچستریونایتد به منچستر کانتونا، با آخرین تیمش یعنی لیدزیونایتد توانسته بود در سال 1992 قهرمانی لیگ را بدست آورد. در واقع او اولین بازیکنی بود که با دو تیم متفاوت دو قهرمانی متوالی را بدست می آورد و این رکورد تا فصل قبل که مارک شوارز همان کار را تکرار کرد، دست نخورده باقی مانده بود. این در حالی بود که شرایط شوارز کاملا با کانتونا متفاوت بود چراکه در فصل قبل حتی یکبار هم برای لستر به میدان نرفت و یک فصل قبل از آن تنها 6 بازی برای چلسی انجام داد تا این دستاورد بزرگش زیر سوال برود و بسیاری تنها کانتونا را وارث این رکورد جاودانه بدانند. با این حال اگر بگوییم انگولو کانته فرانسوی، مرد آهنین این روزهای تیم کونته در مسیر همین سفر شگفت انگیز قرار گرفته، اغراق نکرده ایم. او در مسیر یک تکرار واقعی قرار دارد.

بازگشت تعادل به دنیای فوتبال

اگرچه کانتونا و شوارز دستاوردی مشابه دارند اما یک تفاوت فاحش دیگر در مسیر فوتبالی خود داشتند. وقتی کانتونا از لیدزیونایتد به منچستر منتقل شد، یک عصر جدید را در این تیم به نام خود بوجود آورد اما شوارز یک نیمکت نشین محض در تیم جدیدش بود. حال انتقال تابستانی کانته از لستر به چلسی که برای آبراموویچ حدود 30 میلیون پوند آب خورد، برای فوتبال انگلیس معنای دیگری دارد و می تواند همچون پایان یک دوران در استامفوردبریج و آغاز عصری تازه در قلعه آبی های لندن باشد تا همه چیز برای آنها از روزهای بحرانی اش فاصله بگیرد و به شرایط عادی بازگردد. بزرگترین ناکام فصل گذشته فوتبال تاثیرگذارترین بازیکن سال را بزرگترین تیم موفق فصل در اختیار گرفت تا باردیگر تعادل به دنیای فوتبال بازگردد. چلسی به میان بزرگان بازگردد و لستر در همان جای همیشگی اش، میان بقا و سقوط نفس بکشد. مانند 20 سال قبل که شیاطین سرخ به این نتیجه رسیدند که اگر می خواهند قهرمان لیگ برتر شوند باید کانتونا را خریداری کنند، درس سال 2016 هم این بود که اگر می خواهید قهرمان لیگ برتر شوید، خریدن کانته می تواند برای این کار شروع خوبی باشد.

بدون کانته و با کانته

در فصل گذشته لستر توانست از قله های و بلندی هایی که پیش از آن بالا رفتن آنها برایش غیرقابل تصور بود، بالا برود و شگفت انگیزترین قهرمانی همه تاریخ فوتبال را بدست آورد و حالا آنها بدون کانته به همان باتلاقی که در طول حیات خود در آن قرار داشتند، بازگشته اند و در زمانی مشابه انرژی کانته توانسته چلسی را به جایگاه همیشگی اش در جدول بازگرداند تا بواسطه 12 پیروزی پیاپی و البته با وجود شکست مقابل تاتنهام، با اختلاف نسبت به سایر غول های فوتبال انگلیس صدرنشین باشد. او اگرچه چند بازی را به دلیل محرومیت از دست داده اما از ابتدای فصل گذشته آمار کاملا درباره وی روشن و واضح صحبت می کنند. چلسی و لستر بدون کانته در 56 بازی 67 امتیاز بدست آورده اند اما با او از 53 بازی 120 امتیاز!

یک هافبک کامل

در سالی که ورزش روزهای پرهیاهو و تغییرپذیری را تجربه کرد، یک مرد داستانی ناگسستنی از تعالی و کمال را برای خود نوشت. اگر ریاض مارز و جیمی واردی مهمترین جوایز فردی پایان فصل را با خود به خانه بردند و شعف هواداران لستر را چندین برابر کردند، دنیای فوتبال با نقش حیاتی بازیکنی چون انگولو کانته در فرماندهی خط میانی لستر آشنا شد؛ بازیکنی با انرژی پایان ناپذیر و قابلیت متوقف کردن پیشرفت حریف که همین موضوع توانست باعث درخشش اصلی ترین نقشه و هدف لستر در فصل گذشته یعنی ضدحملات شود. او فصل قبل را با 175 تکل و 157 تداخل و قطع پاس به پایان رساند تا در منطقه حاکمیت خود در لیگ بی همتا باشد. استیو والش مسئول جذب بازیکنان لستر که کمک کرد تا این هافبک کمتر شناخته شده از باشگاه کان فرانسه با قراردادی 6 میلیون دلاری به در سال 2015 به لستر بیاید، درباره اش گفته بود"مردم فکر می کنند ما با دو هافبک بازی می کنم اما باید بگویم نه درینکواتر جلوتر بود و کانته عقب بازی می کرد". به همین دلیل در این فصل والش به اورتون رفت تا بتواند بازیکنانی چون کانته را برای این تیم لیورپولی شناسایی کند. کانته اگر در سیستم 3-4-3 کونته پویایی اش کمتر شده اما اثرگذاری اش به هیچ وجه کاهش پیدا نکرده به طوریکه که سرمربی چلسی که دو سال قبل بازیکنی به این نام را نمی شناخت، درباره اش می گوید"یک هافبک کامل نه فقط یک هافبک دفاعی".

تلفیقی از پیرلو و پوگبا

او اگرچه تاکنون در 50 بازی لیگ تنها دو گل زده اما به خوبی نشان داده که چگونه می تواند یک هافبک تلفیقی از توانایی های بازیکنانی چون پیرلو و پوگبا را همزمان داشته باشد. او مردیست که هنوز با یک ماشین کوچک به تمرینات می رود و هنوز به پیشرفت خودش علاقه ای ندارد. مردی که فقط تمایل دارد بعد از گذشت 12 ماه از حضورش در یک تیم درباره اش صحبت کنند. مردی که ما اکنون یک سال پس از حضورش در لستر درباره اش صحبت می کنیم.

مقایسه با ماکلله

انگولو کانته شروعی فوق‌العاده در چلسی داشته است و به همین بهانه عملکرد این بازیکن را با کلود ماکلله یکی از بازیکنان تاثیرگذار و پیشین آبی‌های لندن بررسی می‌کنیم. آمار ماکلله مربوط به 2 فصل آخر حضورش در استمفوردبریج است و آمار کانته مربوط به حضورش در لستر و چلسی است:

* ملی‌پوش فرانسوی در این مدت 56 بازی در لیگ برتر انجام داده و ماکلله بین سال‌های 2006 تا 2008، 47 بازی انجام داده است.

* هافبک پیشین رئال‌ مادرید از نظر پاس‌های موفق بر حریف برتری دارد. او به طور میانگین در هر بازی 48 پاس موفق داشته و کانته 40 پاس.

* خرید 34 میلیون پوندی تابستانی چلسی به طور میانگین در هر بازی 2.9 تکل داشته و در مقایسه با 2.4 ماکلله برتری با او است.

* از نظر قطع توپ هم کانته برتری محسوسی دارد. او به طور میانگین در هر بازی 3.7 بار این کار را انجام داده و ماکلله 1.2 بار.


* یک برد دیگر برای ستاره فعلی چلسی، آن هم در زمینه تعداد بلوکه کردن توپ در هر بازی. او با میانگین 0.2 نسبت به 1.0 ماکلله به برتری رسیده است.

* ماکلله اما از نظر دفع توپ از ستاره فعلی باشگاه بهتر کار کرده است. او به طور میانگین در هر بازی 2.1 بار این کار را انجام داده و این در حالی است که انگولو کانته آمار 1.6 دارد.

*در نهایت از نظر تعداد خطاهای انجام شده هم برتری با کانته است. او میانگین 1.2 خطا در هر بازی را دارد و ماکلله میانگین 1.4 را دارد.

ملی‌پوش بازنشسته فرانسه 2 قهرمانی در لیگ برتر، 2 قهرمانی در لیگ کاپ و یک قهرمانی جام حذفی را در کارنامه‌اش با چلسی دارد و این در حالی است که کانته از ابتدای این فصل به چلسی پیوسته و شاید بتواند در آینده به رکورد او برسد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار