PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۱۵۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶

"تعیین سرپرست برای فدراسیون های ورزشی هزینه زا و مشکل آفرین است." این جمله را مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در نشست خود با روسای فدراسیون های ورزشی مطرح کرد.

البته وزیر ورزش و جوانان تنها به گفتن همین یک جمله بسنده نکرده و در ادامه صحبت هایش یادآور شد: "در اساسنامه هم چیزی تحت عنوان انتخاب سرپرست برای فدراسیون های ورزشی نداریم و بهتر است با رعایت قانون و پیشبینی زمانبندی اتمام دوره ریاست قبلی ثبتنامها صورت گیرد و بعد از تایید نامزدها و تا زمان برگزاری انتخابات جدید، رئیس فدراسیون همچنان عهدهدار مدیریت امور فدراسیون باشد. تصور من این است: همان روزی که رئیس فدراسیون قبلی زمان مدیریتش به پایان میرسد انتخابات جدید برگزار شود."

این اظهارات وزیر ورزش و جوانان در شرایطی مطرح
می شود که انتخاب سرپرست برای فدراسیون های ورزشی از تصمیمات مهم دکتر گودرزی وزیر پیشین ورزش و جوانان و دکتر نصرالله سجادی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان بود.

بر اساس طرح وزیر سابق و معاون ورزش قهرمانی که اتفاقا هر دو از تحصیل کرده های ورزش هستند، پس از پایان ریاست فردی در فدراسیون های ورزشی، وی از کار برکنار می شد و تا زمان برگزاری انتخابات ، فردی دیگر تحت عنوان "سرپرست" به اداره امور فدراسیون مشغول می شد.

قطعا این طرح به مانند بسیاری از طرح های ورزشی دیگر، مزایا و معایبی در دل خود دارد ولی بررسی روند ورزش در سه سال گذشته نشان از آن دارد که فواید این طرح از ضرر و زیانش بیشتر بوده که در ادامه به برخی از نکات مثبت آن اشاره می شود:

1- تعیین سرپرست پیش از برگزاری انتخابات هر فدراسیون ورزشی ، تحول اساسی در ساز و کار برگزاری انتخابات بوجود آورد. تا پیش از انتخاب سرپرست، در اکثریت قریب به اتفاق فدراسیون های ورزشی، فردی رئیس می شد که پیش از آن نیز سابقه ریاست در فدراسیون را داشت.این فرد به واسطه هماهنگی با روسای هیات های استانی بدون آنکه رقیب جدی در انتخابات داشته باشد، به راحتی ردای ریاست را مجددا بر تن می کرد. نگاهی دوباره به نتایج انتخابات فدراسیون های ورزشی قبل از سال 92 نشان
می دهد برخی اوقات فاصله آرای نفر اول و دوم، نزدیک به 40 رای بود! اما حالا دیگر از این اتفاقات کمتر رخ می دهد و به عنوان نمونه در انتخابات رئیس فدراسیون تنیس یا تیراندازی انتخابات به دور دوم و یا حتی دور سوم کشیده شد.

2- انتخاب سرپرست و در نهایت جلوگیری از برگزاری انتخابات جانبدارانه، زمینه ساز جدایی برخی از روسای ضعیف فدراسیون ها شد، روسایی که قبلا به واسطه چیدمان انتخاباتی، کمتر کسی می توانست جای آنها را بگیرد.

3- استقبال نامزدها از شرکت در انتخابات ورزشی یکی دیگر از نشانه های باز شدن فضا در ورزش بود ، به طور نمونه برای انتخابات یکی از فدراسیون های ورزشی 27 نامزد ثبت نام کردند. در گذشته وقتی همه اطمینان داشتند که رئیس سابق دوباره کرسی ریاست را بدست می آورد، کمتر کسی رغبت داشت برای یک رقابت نابرابر پا پیش بگذارد.

4- در زمان سرپرستی بود که شاخص شفافیت مالی در فدراسیون های ورزشی به طور چشمگیری افزایش یافت. به عبارت ساده با حضور سرپرست معتمد وزارت ورزش در فدراسیون های ورزشی بود که بدهی های سنگین برخی از فدراسیون ها رسانه ای شد. اگر قرار بود با همان روش سابق پیش برویم، آیا الان متوجه می شدیم که مثلا در فلان فدراسیون ورزشی رقم بدهی ها از 10 میلیارد تومان هم تجاوز کرده است؟!

5- در انتخاب سرپرست برای فدراسیون های ورزشی برخی از مدیران میانی وزارت ورزش و مدیران کل استان ها که پیش از این به واسطه بسته بودن دایره مدیریت در فدراسیون های ورزشی، کمتر به بازی گرفته می شدند، به بدنه ورزش قهرمانی تزریق شدند که این خود اهمیت بسیاری در تربیت نیروی انسانی برای وزارت ورزش و جوانان دارد.

6- در پایان باید به این نکته نیز اشاره داشت که طرح انتخاب سرپرست برای فدراسیون های ورزشی یک تبصره مهم داشت و آن این بود که سرپرست نمی توانست در انتخابات همان فدراسیونی که در آن حضور داشته، ثبت نام کند، مگر اینکه زمان ثبت نام از سمت خود کناره گیری کند. هدف از این کار رعایت عدالت و حفظ نگاه
بی طرفی وزارت ورزش بود، اتفاقی که در فدراسیون شطرنج با سرپرستی امیر حسینی و جودو با سرپرستی خدابخش رخ داد.

در کنار تمام این مزایا ، طرح انتخاب سرپرست برای فدراسیون های ورزشی معایبی نیز در دل خود داشت از جمله اینکه هیچ زمانی قدرت سرپرست به اندازه رئیس نمی رسید که دلیلش موقتی بودن سرپرست بود. از سوی دیگر در برخی فدراسیون ها با طولانی شدن زمان سرپرستی، بسیاری از طرح های بلند مدت عقیم می ماند.

از سوی دیگر طبق صحبت های وزیر ورزش ، انتخاب سرپرست برای برخی از فدراسیون های ورزشی هزینه زا یا حتی مشکل آفرین نیز بوده است.

با تمام این تفاصیل اگر طرح مذکور را در دو کفه ترازو قرار دهیم، کفه ترازوی مزایای آن سنگین تر است. با این حال حتی اگر وزیر ورزش هم نظری برخلاف این را دارد، بهتر است "طرح انتخاب سرپرست" را با نظر کارشناسی مورد کارشناسی مجدد قرار دهد و سپس در خصوص ادامه یا قطع این روند تصمیم گیری کند.

‌ *تحریریه کیهان ورزشی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شاه میری
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
0
0
نوک پیکان انتقادات به سمت آقای سلطانی فره
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار