PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۱۴۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
گفت و گو با مرتضي آقاخان ، بازيكن چند پسته تيم پيكان تهران
تيم پيكان تهران در ليگ امسال نتايج خوبي كسب كرده است. بكارگيري بازيكنان جوان و مستعد از جانب كادرفني پيكان يكي از دلايل موفقيت اين تيم در نيم فصل بوده است.مرتضي آقاخان بازيكن چند پسته از جوانان آماده اين روزهاي پيكان است كه توانسته آمار قابل قبولي از خود در دور رفت ثبت كند. آقاخان بازيكن مستعدي است كه مي تواند در مسير حرفه اي فوتبال پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته باشد. او ميهمان اين هفته ما است.

بچه رباط كريم

-مرتضي آقاخان محلاتي فوروارد تيم فوتبال پيكان تهران ، زادگاهش اسلامشهر است:" من در اسلامشهر متولد شده ام اما دوران كودكي و نوجواني ام را در شهرك علاي رباط كريم پشت سر گذاشته ام."

-زادروزش شانزدهم فروردين ماه 1372 است.

-خانواده اش ورزشي نبودند:"تنها عضو خانواده بودم كه بطورحرفه اي ورزش مي كنم. البته برادرانم تا چند سال پيش بطورجدي فوتبال را دنبال مي كردند و از دوستداران باتعصب فوتبال بودند.گاهي سر فوتبال دعوا مي كردند ولي خيلي فوتبالي بودند اما مثل من وارد عالم فوتبال حرفه اي نشدند."

-مرتضي ادامه داد: پدرم بازنشسته و مادرم خانه دار است. سه برادر دارم كه همواره مشوقم در فوتبال بوده اند.

-آقاخان ديپلم رياضي دارد و در اين خصوص به كيهان ورزشي مي گويد:پس از دريافت مدرك ديپلم شرايطي پيش آمد كه نتوانستم به دانشگاه بروم.البته بزودي با شرايط پيش آمده ادامه تحصيل خواهم داد و مي خواهم تحصيلات آكادميك داشته باشم.ضمنا آنهائيكه در فوتبال حرفه اي فعاليت مي كنند مي دانند كه فوتباليست ها روزي دو نوبت تمرين مي كنند و نمي توانند به دليل خستگي و كمبود وقت روي ساير برنامه هاي زندگي برنامه ريزي كنند.به هرحال معتقدم كه درس خواندن براي يك ورزشكار حرفه اي لازم و ضروري است و سبب پيشرفتش خواهد شد.

از هودكن تا پيكان

-مرتضي فوتبال را از زمين هاي خاكي رباط كريم شروع كرد و سپس وارد فوتبال پايه تهران شد:"هودكن اولين تيم باشگاهي در رده نوجوانان بود. آقاي مهدي گودرزي در اين تيم مربي ام بودند و انصافا برايم زحمات زيادي كشيده اند.اين مربي در زندگي ورزشي ام تاثير زيادي داشت و لازم است از او تشكر كنم.فصل بعد به تيم نوجوانان "ارزش" تهران پيوستم. آقاي واحدي مربي ام در اين تيم بود و ما در مسابقات نوجوانان تهران سوم شديم.سپس به تيم جوانان استيل آذين به سرمربيگري رضا مرتضي زاده رفتم و دوران خوبي در اين تيم داشتم و ما در مسابقات جوانان تهران جزو تيم هاي بالانشين بوديم.و فصل بعدش با استيل آذين موفق شدم آقاي گل مسابقات جوانان تهران شوم.فصل خوبي را به عنوان يك مهاجم سپري كردم و از اين رو شرايط حضورم در تيم هاي شهرستاني فراهم شد."

-وي ادامه داد:فصل بعد با جدايي از استيل آذين به تيم مس رفسنجان رفتم و اين تيم را در ليگ دسته اول همراهي كردم و سال بعدش هم با آمدن بهمن فروتن مربي باسابقه فوتبال تهران در مس رفسنجان ماندم و براي اين تيم بازي كردم.پس از پايان قراردادم با مس رفسنجان از سوي آقاي واحدي سرمربي گذشته ام در تيم ارزش به آقاي فرهاد كاظمي سرمربي وقت تيم پيكان تهران معرفي شدم و ايشان عملكردم را در تمرينات پسنديدند و به اين تيم ملحق شدم.اتفاقا در همان فصلي كه به پيكان پيوستم تيم ما در ليگ دسته اول نتايج خوبي كسب كرد و راهي ليگ برتر شد.حقيقتا سال خوبي سپري كرديم و با نتايج ايده ال به ليگ برتر راه يافتيم.

-آقاخان اضافه كرد :در سالي كه با پيكان به ليگ برتر صعود كرديم آقايان كاظمي و واقف دستيارشان خيلي به من به عنوان يك فوتباليست جوان و گمنام بها دادند و لازم است از زحمات اين دو مربي خوب تشكر كنم.اگر در فوتبال پيشرفت كرده ام به جهت بهايي بود كه آقاي كاظمي در همان فصل به من داد و به من به عنوان يك فوتباليست جوان اعتماد كرد.در حال حاضر چهار سال است كه در باشگاه پيكان حاضر هستم و در اين چهار سال از نظر فوتبالي ترقي كرده ام.

آقامجيد به من اعتماد كرد

-مرتضي در چهار سالي كه براي تيم بزرگسالان باشگاه پيكان به ميدان رفته است در پست هاي مختلف امتحان شده است. او در اين خصوص به كيهان ورزشي مي گويد:پست اصلي ام فوروارد نوك است.از زماني كه به تيم پيكان اضافه شده ام در مقاطع گوناگون در پست هاي ديگر هم به بازي گرفته شده ام. مثلا آقاي جلالي سرمربي كنوني تيم پيكان تهران از من خواست كه به عنوان هافبك نفوذي يا بال چپ و راست هم به ميدان بروم و توانايي هايم را در اين پست ها نيز نشان دهم.به هر حال بازيكنان جوان مي بايست خود را ثابت كنند و شم گلزني و ساير توانايي هاي خود را نشان دهند.من از اين كه به بازيكني چند پسته بدل شده ام خوشحالم و اينها به من كمك مي كند كه تجربياتم در دروان بازيگري دوچندان شود.

-او ادامه داد: الان قابليت هاي فني ام در پيكان مشخص شده است و مي توانم با وجدان آسوده به كارم ادامه دهم.وقتي مربي از من مي خواهد در پست غير تخصصي به ميدان بروم حس خوبي از فوتبال پيدا مي كنم و تصورم از بازي در ساير پست ها اين است كه روند رو به جلو دارم و مي توانم كمك حال تيم خود باشم.

-آقاخان با تشكر از مجيد جلالي سرمربي تيم پيكان خاطر نشان كرد:از مجيد جلالي ممنون هستم كه از روزي كه به پيكان آمده ام به من به عنوان يك فوتباليست جوان اعتماد كرده است.اگر عملكرد خوبي در فصل جاري داشته ام تنها دليلش اين است كه آقاي جلالي به من اعتماد كرده است.خوشبختانه نتايج خوب پيكان در ليگ امسال نشان مي دهد كه ما از يك كادرفني توانا برخوردار هستيم.

حفظ شاكله پيكان، رمز موفقيت جلالي

-مهاجم پيكان مي گويد: ترقي يك بازيكن به نوع نگاه و تفكر مربي اش بستگي دارد. من اين موضوع را در پيكان تجربه كرده ام.من در نوزده سالگي به پيكان آمدم و آقاي كاظمي به من اعتماد كرد.ماحصل اعتماد ايشان به بازيكنان جوان اين بود كه من در بازي پلي آف ليگ دسته اول به تيم سياه جامگان مشهد گل ارزشمندي زدم و تيم ما به ليگ برتر صعود كرد.متاسفانه در مقطعي كه آقايان منصور ابراهيم زاده و صمد مرفاوي مسئوليت فني تيم پيكان را برعهده گرفتند بازيكنان جوان را كمتر به بازي گرفتند و من هم از اين رو ضرر كردم ولي زماني كه آقاي عليرضا مرزبان سرمربي تيم پيكان شد دوباره به بازيكنان جوان بها داد و اعتماد به نفس بازيكنان جوان پيكان بالا رفت و من سير صعودي پيدا كردم.در مجموع مي خواهم بگويم هرگاه در پيكان به بازيكنان جوان بها داده شد ما شاهد اتفاقات خوبي بوده ايم. امسال آقاي جلالي به جوانان تيم خود نگاه خوبي دارد و مي خواهد اعتماد به نفس بازيكنان جوان خود را بالا ببرد.ان شاالله كه بتوانم در نيم فصل دوم نيز عملكرد مناسبي داشته باشم.

-اولين بازي ليگ برتري مرتضي مقابل تيم فولاد خوزستان بود:"آقاي ابراهيم زاده سرمربي وقت پيكان بودند و مرا براي دقايقي به ميدان فرستاد و خوشبخاته ما اين بازي را با اختلاف يك گل به سود خودمان تمام كرديم.

-مرتضي رمز موفقيت تيم پيكان در فصل كنوني را بازگو كرد و به كيهان ورزشي گفت:يكي از دلايل موفقيت پيكان در فصل جاري ليگ برتر اين است كه آقاي جلالي ، شاكله پيكان در ليگ دسته اول را حفظ كرد و به استخوان بندي تيم دست نزد. بلكه با اضافه كردن چند بازيكن باتجربه به اقتدار و انسجام تيم پيكان كمك كرد.فرمولي كه آقاي جلالي براي پيكان درنظر گرفت و در تيم پياده كرد حاصلش كسب نتايج مناسب در نيم فصل نخست بود.خوشبختانه برنامه هاي كادرفني اثرگذار بوده و تيم پيكان هفته به هفته پيشرفت كرده و از نظر فني موفق بوده است.در حال حاضر تمركز مان را روي بازيهاي دور برگشت گذاشته ايم .

-تيم پيكان در فصل جاري ليگ برتر يك خريد خارجي خوب داشته است كه در موفقيت اين تيم در نيم فصل نقش موثري داشته است."منشا" فوروارد افريقايي پيكان در دور رفت نشان داد كه يك بازيكن خارجي باكيفيت است . مرتضي در خصوص اين فوروارد خارجي تيمش به كيهان ورزشي مي گويد:"منشا" فوروارد زهرداري است و از بازيكنان خوب خارجي ليگ امسال به شمار مي آيد. من در نيم فصل دو پاس گل به "منشا" دادم و با او در خط حمله همكاري خوبي داريم. اميدوارم باشگاهها با جذب بازيكنان باكيفيت خارجي به فوتبال ما كمك كنند. متاسفانه برخي باشگاهها در جذب بازيكنان خارجي به خوبي عمل نمي كنند و با بازيكناني قرارداد مي بندند كه از بازيكنان جوان خودمان ضعيف تر هستند و به شكلي حق جوانان مستعد ايراني را ضايع مي كنند.

تيم اميد حيف شد!

-آقاخان در دوره اي كه "وينگادا" سرمربي تيم اميد ايران بود بارها به اردوي اميدها دعوت شد:"من در دوره اي كه وينگادا و هومن افاضلي مسئوليت فني تيم اميد را برعهده داشتند به تيم اميد دعوت شدم. متاسفانه به اين دو مربي اعتماد نشد و حمايت هاي لازم به عمل نيامد و آنها در تيم اميد ناكام ماندند.در دوره اي كه محمد خاكپور سرمربي تيم اميد شد بسياري از بازيكنان جوان به اردوي تيم اميد دعوت نشدند كه يكي از آنها نيز من بودم. آقاي خاكپور به جواناني كه مدتها به تيم اميد دعوت مي شدند اعتماد نكرد. به هر حال مربيگري سليقه اي است و يك مربي براساس تفكرات خودش ليستي را تهيه مي كند.اگر تيم اميد در دوره پيش به المپيك صعود مي كرد بسياري از بازيكنانش لژيونر مي شدند. واقعا بازيكنان قابلي در دوره قبلي داشتيم. امروز كه به گذشته مي نگرم پيش خودم مي گويم كه شايد حكمتي بود تا من و بسياري از بازيكنان جوان به تيم اميد دعوت نشويم.من در زندگي ياد گرفته ام كه همواره شكرگزار خداوند باشم."

-او ادامه داد: البته زماني كه به تيم اميد دعوت نشدم براي كادرفني بخصوص آقاي خاكپور و تيمشان آرزوي موفقيت كردم.اعتقاد دارم كه تيم ملي داستانش با ساير مسائل متفاوت است و همه بايد براي حفظ منافع ملي دست به دست هم دهند و در خدمت وطن خود باشند.

-مرتضي به انسجام و اتحاد جاري در تيم پيكان اشاره كرد و گفت:اتفاقي كه در تيم پيكان رخ داده اين است كه بازيكنان با آناليزهاي خوب كادرفني با ذهني آماده راهي ميدان مي شوند و به مصاف حريفان مي روند.آناليز مناسب و اصولي در بالا بردن راندمان يك تيم اهميت ويژه اي دارد و تيم را از نظر فني و ذهني به مرز آمادگي مي رساند.بازيكنان روي تك تك بازيهاي فصل جاري متمركز مي شوند و دستورات كادرفني را در زمين اجرا مي كنند.آناليز خوب و آمادگي ذهني بازيكنان يكي ديگر از دلايل موفقيت ما در ليگ برتر بوده است.

رباط كريم معدن فوتباليست هاي مستعد است

-در بحث بعدي گفت و گو با مرتضي آقاخان درباره استعدادهاي جنوب شهر بخصوص رباط كريم صحبت كرديم و مرتضي به كيهان ورزشي مي گويد:اگر به زمين هاي فوتبال رباط كريم سري بزنيد و بازيهاي محلات را تماشا كنيد متوجه استعدادهايي مي شويد كه هر كدامشان مي توانند در عرصه باشگاهي يك فوتباليست قابل شوند. متاسفانه فوتباليست هاي رباط كريم به علت بي توجهي مسئولان ورزشي ، نبودن امكانات لازم و مشكلات مالي خيلي زود از صحنه فوتبال كنار مي روند و براي آن كه شكم خود و خانواده شان را سير كنند فوتبال را رها كرده و به دنبال كسب و كار مي روند در حالي كه آنها در مرز شكوفايي هستند و با پشتيباني قادرند در عرصه فوتبال پيشرفت كنند.من به عنوان يك فوتباليست ليگ برتري از مسئولان محترم ورزش رباط كريم مي خواهم كه اين استعدادهاي را دريابند و آنها را رها نكنند. خدا وكيلي حيف است كه جوانان مستعد به دليل مشكل مالي و نبودن امكانات فدا شوند و فوتبال را رها كنند.باور كنيد تعدادي از اين استعدادها پاي تلويزيون كه مي نشينند و بازيهاي ليگ را تماشا مي كنند پيش خودشان مي گويند كه ما از بازيكنان حاضر در زمين چيزي كم نداشتيم . طفلكي ها درست مي گويند زيرا فوتباليست هايي هم اكنون در رباط كريم بازي مي كنند كه كيفيت شان از بازيكنان باشگاهي بيشتر است.

-مرتضي درباره عملكرد خود در فصل جاري ليگ برتر مي گويد: امسال پنج گل زده ام و دو پاس گل هم به "گابريل منشا" مهاجم افريقايي پيكان داده ام.ضمنا مقابل تيم فولاد خوزستان هم يك پنالتي به سود تيممان گرفتم.اميدوارم در دور برگشت بتوانم همين روند را ادامه دهم.

-آقاخان ادامه داد:بازي برابر تيم خوب فولاد آسان نبود. ما در اين بازي شاهد اتفاق تلخي بوديم كه روي بدشانسي ماهان رحماني رخ داد و دروازه تيممان گشوده شد اما در ادامه موفق شديم نتيجه را به سود خودمان تغيير دهيم و برنده بازي شويم.كار ما برابر فولاد، گره خورد ولي با يك ضربه ايستگاهي به بازي برگشتيم. به نظر من فولاد يكي از تيم هاي قابل احترام ليگ امسال است .

رنج كشيدم تا فوتباليست شوم

-تيم پيكان در ليگ امسال با دو ضربه بد روحي مواجه شد:"متاسفانه در نيم فصل شاهد درگذشت پدرومادر بهادرعبدي فوتباليست باتجربه پيكان بوديم كه واقعا همگي تحت تاثير قرار گرفتيم و از اين بابت غصه دار شديم. هم چنين سعيد عزيزيان مربي بااخلاق پيكان هم برادرش را از دست داد و از اين بابت ناراحت شديم.اين دو ضربه بد روحي را تحمل كرديم اما با هماهنگي و اتحاد بچه ها توانستيم از اين دو بحران روحي عبور كنيم.البته بچه ها به آقا بهادر خيلي كمك كرده اند تا او غم و اندوه خود را فراموش كند اما بايد بپذيريم كه آقا بهادر عزيزترين اعضاي خانواده خود را از دست داده است.حقيقتا خيلي سخت است . عبدي يك فوتباليست باكيفيت و باتجربه است كه به درد هر تيمي مي خورد."

-چهره گلادياتوري مرتضي بحث بعدي اين گفت و گو بود:"انصافا ريش گذاشتنم ربطي به فوتبال ندارد. من نمي خواهم خودم را شبيه گلادياتورها كنم تا مدافعان و گلرها از من در زمين بترسند.چهره ام مدتهاست كه همين شكلي بوده است و سعي ام اين است كه دستورات كادرفني را در زمين اجرا كنم و در خدمت پيكان باشم.دوست دارم با وجدان آسوده كارم را به پايان برسانم ."

-آقاخان از جمله فوتباليست هايي است كه در نوجواني كار كرده تا بتواند در كنار درس و فوتبال درآمدزايي كند:"هميشه خدارا شاكر بوده ام.البته آدم قانعي نيستم و دوست دارم قله هاي پيش روي خودم را فتح كنم.اگر بخواهم درباره داستان زندگي ام صحبت كنم كيهان ورزشي بايد تمام صفحات اين شماره خود را به داستان زندگي ام اختصاص دهد. من در زندگي خيلي سختي كشيده ام.من در نوجواني كار مي كردم و كارم طوري بود كه چند صد كيلو بار را جا به جا مي كردم تا مجوز حضورم بر سر تمرين صادر شود. صاحب كار به من مي گفت مي توانم چند صد كيلو بار را در يك ساعت جابه جا كنم يا در چند روز اين كار را انجام دهم تا بتوانم روانه تمرين شوم.من در چنين وضعي فوتباليست شدم. اين ،يك نمونه از سختي هاي زندگي ام بود. من رنج كشيدم تا فوتباليست شوم.روزي مي شد كه كرايه رفتن بر سر تمرين را نداشتم.من چند كورس را پشت سر مي گذاشتم تا به تمرين برسم. گاهي پولم در كورس آخر تمام مي شد و مجبور بودم مابقي مسير را پياده بروم."

-محمد صادق باراني به زعم خودش صميمي ترين دوست او در تيم پيكان است:" من رفيق زياد دارم و با همه روابط خوبي برقرار مي كنم.البته با صادق باراني صميمي تر هستم و هم اتاقي ام در اردوها است. صادق مثل يك برادر بزرگتر برايم است و از راهنمايي هايش همواره استفاده كرده ام."

-مرتضي آدم خوش غذايي است و هر غذايي كه مقابلش بگذارند نوش جان مي كند :"من در خوردن خيلي چيزها را رعايت مي كنم. سعي مي كنم بيشتر غذاهايي را بخورم كه پرويتامين و مقوي باشد. از صرف غذاهاي چرب و نرم پرهيز مي كنم تا يك گرم هم چربي نداشته باشم."

-آقاخان امسال ماشين دار شد:"خوشبخانه ماشين خريدم تا مسافت طولاني منزل تا پيكان شهر را باآسودگي سپري كنم."

- مرتضي درباره لقب خود در فوتبال مي گويد: دوستان لطف دارند و به من لقب "وين روني" را داده اند. البته "روني" مدتي است كه افت كرده است اما الان كاپيتن منچستريوناتيد است.

-مهاجم پيكان در اوقات بيكاري كتاب هاي روانشناسي را مطالعه مي كند.

-او درباره درگيري اميرحسين صادقي و "گابريل منشا" در بازي پيكان و پرسپوليس گفت:اين اتفاقات در فوتبال عادي است. آقاي صادقي بازيكن باتجربه پيكان در جريان بازي به دنبال راهنمايي " منشا" بود كه اين بازيكن خارجي برداشت اشتباهي كرد و در حين بازي با صادقي بگو و مگو كرد. البته پس از بازي همه چيز تمام شد.من به شخصه براي آقاي صادقي احترام زيادي قائل هستم و خوشحالم او در اين فصل كنارمان حضور دارد.

-آقاخان در خاتمه به كيهان ورزشي گفت:با تشكر از كيهان ورزشي بابت اين گفت و گو مي خواهم از آقايان گودرزي،واقف،فرهاد كاظمي، واحدي،مجيد جلالي، عليرضا مرزبان، رضا مرتضي زاده، حميدآباقي و همه مربياني كه برايم زحمت كشيده اند تشكر نمايم.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: مرتضي آقاخان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mohsen
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
رنج کشیده پیشرفت می کنند مثل آق مرتضی
hossin
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
بچه رباط کریم رو عشقه
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
0
سلام آقا مرتضی خوش حال هستم که پسر داییمو انقدر با قدرت و موفق می بینم انشالا تو تمام مراحل زندگی موفق وپیروز باشی من و خوانواده ام به شما افتخار می کنیم
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
0
سلام آقا مرتضی خوش حال هستم که پسر داییمو انقدر با قدرت و موفق می بینم انشالا تو تمام مراحل زندگی موفق وپیروز باشی من و خوانواده ام به شما افتخار می کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار