PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۳۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵

دور رفت ليگ برتر فوتبال باشگاههای ایران فصل 96-95 به پايان رسيد و تيم پرسپوليس با كسب 32 امتياز صدرنشين نيم فصل لقب گرفت و تيم هاي تراكتورسازي تبريز و ذوب آهن اصفهان به ترتیب با كسب 30 و 25 امتياز در رده هاي دوم و سوم قرار گرفتند.با نگاهي به جدول رده بندي دور رفت در وهله نخست متوجه فاصله كم امتيازات تيم ها مي شويم و این اختلاف را مي شود چنين تعبير كرد كه تيم ها از نظر فني فاصله زيادي با هم ندارند و مي توان در دور برگشت شاهد ليگ جذابي بود. در نيم فصل نخست ليگ ، شاهد حوادث قابل توجهي بوديم و تيم ها از پتانسيل بالايي برخوردار بودند و تعدادي از باشگاه ها با وجود جوانگرايي فوتبال پسنديده اي به نمايش گذاشتند و حتی چند بازيكن جوان و باآتيه هم پديده شدند كه اميدواريم در آينده بيشتر از آنها بشنويم. اغلب مربيان حاضر در ليگ برتر به جوانگرايي اهميت دادند كه كارشان قابل تحسين است.

جوانگرايي، به ليگ رونق مي بخشد و استفاده از بازيكنان جوان كيفيت ليگ را دوچندان خواهد كرد.در قعر جدول رده بندي ليگ برتر هم فاصله تيم ها زياد نيست و شاهد رقابت قابل توجهي هستيم و هر تيمي كه در دور برگشت چند نتيجه مطلوب كسب كند
مي تواند از منطقه سقوط بگريزد .حالا با خاتمه نيم فصل ليگ ، تيم ها فرصت دارند كه ضعف هاي خود را در فصل نقل و انتقالات (يك ماه) برطرف سازند و با به خدمت گرفتن بازیکنان آماده و تاثیر گذار از نظر فني تقويت شوند.از طرفی فصل نقل و انتقالات فرصت خوبي براي نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا است كه ضعف هاي مشهود را پوشش دهند تا حضور مقتدرانه اي در بازیهای قاره کهن داشته باشند.رفت و آمد بازيكنان شاخص در نقل و انتقالات همواره جزئي از جذابيت هاي ليگ بوده و اگر تيم ها در اين فصل انتخاب هاي درست و خوبي داشته باشند كيفيت فني ليگ در دور برگشت دوچندان خواهد شد. در ضمن ما شاهد بازيهاي ارزشمندي از جانب بيشتر تيم ها در هفته هاي پاياني نيم فصل بوديم و تيم ها با رسيدن به هماهنگي بيشتر و مشخص شدن استخوان بندي خود توانستند با ارائه فوتبال تماشاگر پسند به جذابيت هاي ليگ امسال بیفزایند. البته تعطيلي پياپي ليگ به دليل برگزاري اردوهاي تيم ملي جهت حضور در مرحله مقدماتي جام جهاني 2018 روسيه از لحاظ فني به تيم ها لطمه زد و بيشتر مربيان از بابت وقفه در برگزاري بازيهاي ليگ شكايت داشتند.بدنسازي مكرر تيم ها باعث شد تا ليگ برتري ها از رسيدن به فرم دلخواه خود دور شوند و تا حدودي به زحمت بيفتند.برخي تيم ها كه ملي پوشان
بيشتري داشتند از اين بابت تاحدودي لطمه خوردند .اميدواريم مسئولان برگزاري ليگ در نيم فصل دوم از ايجاد وقفه غیر متعارف جلوگيري كنند و طوري برنامه ريزی نمايند تا بازيها ديدني تر شود.

عدم استقبال تماشاگران در برخي از ورزشگاه هاي خانگي نيز از معايب ديگر ليگ برتر در نیم فصل اول بود ولي در هفته هاي پاياني دور رفت ديديم كه تعداد علاقه مندان به فوتبال در ورزشگاه ها افزايش يافت و اميدواريم در نيم فصل دوم گرماي حضور تماشاگران در بيشتر ورزشگاه ها محسوس باشد زيرا فوتبال بدون تماشاگر چندان جذاب نخواهد بود.

ايراد ديگر در نيم فصل اول ،برگزاري بازيها در فاصله زمانی كوتاه بود. مسئولان سازمان ليگ براي برگزاري مسابقات گاهی به پتانسيل و شرايط باشگاهها توجه نكرده و تيم ها با استراحت كمتری به استقبال بازیهای بعدی رفتند و از اين بابت گلايه داشتند.بدون شك امكانات و تجهيزات حرفه اي در ليگ ما به جايگاهي نرسيده كه بخواهيم تيم ها را با فاصله كوتاه روانه ميدان كنيم هر چند كه ليگ به شكل منظمي برگزار شد و مسئولان برگزار كننده نیز،در اين زمينه تاكيد داشتند. بعضی از حوادث در نیم فصل،جاي بحث و بررسي دارد كه اميدواريم كارشناسي شود ولی روي هم رفته نيم فصل اول ليگ برتر راضي كننده بود. امیدواریم با رفع این معایب در نيم فصل دوم شاهد ليگي تماشايي و پويا باشيم.

*‌ گروه فوتبال کیهان ورزشی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار