PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال نو میلادی نگاهی داریم به مهم ترین اتفاقات دنیای ورزش در سالی که گذشت.امسال هم همانند تمام سال ها دنیای ورزش اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرد.از قهرمانی لستر در لیگ گرفته تا مرگ غم انگیز بهمن گلبار نژاد و در گذشت محمد علی کلی.

*شروع کوچ ستاره ها به فوتبال چین

اولین روزهای سال 2016 اتفاقات عجیبی را تجربه کرد. باشگاه های چینی به لطف پول های کلانشان توانستند مختصات نقل و انتقالات فوتبال دنیا را عوض کنند و موج اول کوچ ستاره های دنیای فوتبال به این کشور شکل گرفت. بازیکنانی نظیر جکسون مارتینز، رامیرز، الکس تکسیرا ، ژروینیو و... که اکثرا در تیم های بزرگ قاره سبز توپ می زدند تسلیم پول چینی ها شدند و به لیگ این کشور رفتند . این موج اما فروکش نکرد و چینی ها هنوز هم در حال خرید ستارگان تیمهای اروپایی هستند و آخرین بازیکنانی که صحبت از انتقالشان به این لیگ می شود، اسکار بازیکن برزیلی تیم چلسی و کارلوس توز ستاره آرژانتینی تیم بوکاجونیورز هستند.

*درگذشت یوهان کرایوف

در 24 مارس یوهان کرایوف اسطوره فوتبال هلند و بارسلونا در سن 68 سالگی و به علت بیماری سرطان ریه درگذشت. کرایف از جمله بازیکنانی بود که هم دوران درخشانی را به‌ عنوان بازیکن در میدان پشت ‌سر گذاشته و هم دوران پرفروغی را روی نیمکت مربیگری سپری کرده بود. محور اصلی تیم درخشان هلند در دهه شصت بود. وی علاوه بر تیم ملی، دوران درخشانی را هم با آژاکس و بارسلونا پشت ‌سر گذاشته بود و هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی در این دو تیم روزهای درخشانی را رقم زد اما شهرت او بیشتر به خاطر حضور در بارسلونا و تیم استثنایی بود که درست کرد. در سال 2007 باشگاه آژاکس اعلام کرد که پیراهن شماره 14 وی را بایگانی خواهد کرد.

*سقوط هواپیمای حامل سرنشینان تیم چاپه کوئنزه

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در سال گذشته میلادی افتاد حادثه تلخ سقوط هواپیمای تیم فوتبال چاپه کوئنزه برزیل بود. این تیم که در حال سفر برای انجام بازی فینال جام باشگاه های آمریکای جنوبی بود ، دچار سانحه هوایی شد و تمام بازیکنان این تیم فوت کردند. در بین بازیکنان این تیم نام فیلیپ ماچادو بازیکن سابق تیم صبای قم هم دیده می‌شد. در پی این حادثه تیم ها و بازیکنان زیادی با این تیم برزیلی اعلام هم دردی کردند و بازیکنان بزرگ زیادی اعلام آمادگی کردند در ادامه رقابتها برای این تیم به طور رایگان به میدان بروند که در میان آنها نام افرادی چون رونالدینیو و ریکلمه دیده می‌شد.در پایان جام قهرمانی این رقابت ها به صورت افتخاری به این تیم اهدا شد تا شاید مرهمی باشد بر این درد بزرگ.

*دریافت رشوه توسط سم آلاردایس

یکی دیگر از اتفاقات مهم در دنیای ورزش برکنار شدن سم آلاردایس از مربیگری تیم ملی فوتبال انگلستان بعد از سپری کردن تنها 67 روز بود آنهم به جرم دریافت رشوه! نشریه دیلی تلگراف فیلمی منتشر کرد که در آن آلاردایس با دو خبرنگار که با پوشش تاجر با او صحبت می کردند، در زمینه نقل و انتقالات غیرقانونی و دور زدن قوانین اتحادیه فوتبال انگلیس، مشاوره می داد و قرار بود مبلغ 400 هزار پوند از آنها دریافت کند. این مربی قبلا هم به انجام این جرم ها متهم شده بود اما هیچگاه مدارک کافی برای اثبات این ادعا وجود نداشت. بعد از انتشار این فیلم اتحادیه فوتبال انگلستان آلاردایس را به علت دست داشتن در فعالیت های غیرقانونی و تلاش برای زیر پا گذاشتن قوانین نقل و انتقالاتو تجارت بازیکن از سمت سرمربیگری تیم ملی اخراج کرد.

*رسوایی جنسی در فوتبال بریتانیا

فوتبال بریتانیا که هنوز از شوک رسوایی مربی تیم ملی خود به طور کامل بیرون نیامده بود بار دیگر اسیر جنجال و رسوایی شد. اندی وود وارد مدافع سابق تیم کرو با شرکت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که در دوران نوجوانی و وقتی در تیم های پایه بازی می ‌کرده توسط مربی خودش بری بنل بارها مورد تعرض قرار گرفته و این آغازی بود بر رسوایی بزرگ فوتبال بریتانیا. بعد از صحبت های شجاعانه وی بود که افراد دیگری نظیر استیو والترز ، پائول استوارت ، دیوید وایت و... نیز لب به سخن گشودند و اعلام کردند که اتفاقات مشابهی برای آنها نیز رخ داده است. پرونده این موضوع همچنان باز است.

*سالی استثنایی برای رونالدو

کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی تیم فوتبال رئال مادرید موفق شد برای چهارمین بار توپ طلا را از آن خود کند.او در رقابت با مسی و گریزمن توانست با رای 173 خبرنگار از سرتاسر جهان این عنوان را به خود اختصاص دهد. وی در اوایل همین سال میلادی موفق شده بود عنوان مرد سال 2016 را نیز به خود اختصاص بدهد. رونالدو در فینال لیگ قهرمانان در ماه می ، نقش مهمی در کسب یازدهمین عنوان قهرمانی تیمش مقابل حریف همشهری خود اتلتیکو مادرید داشت. دو ماه بعد، در رقابت های یورو 2016 هم با وجود مصدومیت در بازی فینال توانست به همراه تیم ملی کشورش برای اولین بار به عنوان قهرمانی تورنمنتی معتبر برسد تا سال 2016 سالی رویایی برای این مهاجم پرتغالی باشد. کریستیانو پیش از این سه بار دیگر هم موفق به دریافت توپ طلا شده بود که آخرین بار آن در سال 2014 و زمانی بود که این جایزه با جایزه بهترین بازیکن سال فیفا تلفیق شده بود.وی حالا فقط یک توپ طلا کمتر از لیونل مسی دارد. وی با دریافت این جایزه از مارکو فان باستن، میشل پلاتینی و یوهان کرایف که هر کدام سه بار این جایزه را دریافت کرده بودند، عبور کرد.

*شکستن رکورد تاریخ نقل و انتقالات در تابستان امسال

منچستریونایتد در تابستان امسال برای رهایی از ناکامی دست به جیب شد و خریدی بزرگ انجام داد. خریدی که نه تنها 110 میلیون یورو برای آنها هزینه داشت، بلکه رکورد نقل و انتقالات -که پیش از این متعلق به گرت بیل بود- را نیز شکست.منچستر حاضر شد برای به خدمت گرفتن پل پوگبا ستاره فرانسوی تیم یوونتوس چنین مبلغی را پرداخت کند. این در حالی است که پوگبا سابقا بازیکن تیم منچستریونایتد بود و چند سال پیش با انتقالی آزاد به یوونتوس پیوست تا شیاطین سرخ برای به خدمت گرفتن بازیکن سابق خودشان دست به چنین خرج گزافی بزنند.

*قهرمانی لستر

پایان فصل 16-2015 شگفتی بزرگی برای تمامی فوتبال دوستان رقم زد. تیم لستر سیتی که به تازگی دومین فصل حضورش در لیگ برتر را جشن می‌گرفت و فصل قبل هم با خوش شانسی از سقوط فرار کرده بود، با هدایت کلودیو رانیری توانست به عنوان قهرمانی لیگ برتر برسد.لستر که فصل خوبی را سپری کرد توانست با درخشش ستارگان تیمش نظیر جیمی واردی، ریاض محرز، انگولو کانته و ... تا پایان فصل در کورس قهرمانی باقی بماند و در نهایت عنوان قهرمانی را دو هفته زودتر از پایان لیگ و با شایستگی به خود اختصاص دهد.

*خداحافظی مسی از تیم ملی آرژانتین

وقتی سوت پایان فینال کوپه آمریکا به صدا در آمد ، تنها شوک بازی شکست آرژانتین نبود. لیونل مسی در اقدامی شوکه کننده پس از اتمام دیدار آرژانتین و شیلی که با شکست آلبی سلسته و از دست رفتن سومین فینال متوالی برای این تیم همراه بود از تیم ملی خداحافظی کرد.وی بعد از این بازی خداحافظی خود را اعلام کرد. بلافاصله بعد از اعلام این تصمیم کمپین هایی برای بازگرداندن مسی به تیم ملی تشکیل شد و حتی مارادونا به مردم کشورش وعده داد که مهاجم ریز نقش را بازمی‌گرداند. البته در نهایت تلاش ها و رایزنی ها در این مورد جواب داد و مسی که در ابتدا کاملا در اجرای تصمیمش قاطع بود، چند ماه بعد در بیانیه ای اعلام کرد که به تیم ملی باز می‌گردد.

*انتخاب رئیس جدید برای فیفا

سرانجام دوران ریاست سپ بلاتر بر فیفا پایان یافت و اتفاقات و رسوایی های شرایط را به گونه متفاوتی پیش برد. میشل پلاتینی به علت دریافت 1.3 میلیون پوند رشوه از سپ بلاتر نه تنها از نامزدی برای کسب کرسی رئیس فدراسیون جهانی فوتبال کنار گذاشته شد، بلکه به شش سال محرومیت از هر گونه فعالیت فوتبالی نیز محکوم شد و همین مسئله فرصت را برای اینفانتینو فراهم آورد تا عرض اندام بیشتری در فوتبال دنیا داشته باشد و جانی اینفانتینو توانست در رقابتی نزدیک سرانجام رئیس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا و جانشین سپ بلاتر شود.

*حمایت سلتیکی ها از مردم فلسطین

در جریان دیدار پلی آف لیگ قهرمانان، هواداران سلتیک اسکاتلند با در دست داشتن پرچم فلسطین اعتراض خودشان را به نماینده رژیم غاصب صهیونیستی نشان دادند و به هو کردن بازیکنان حریف هنگام پرتاب توپ نیز پرداختند. این اقدام سلتیکی ها بسیار قابل توجه بود زیرا یوفا و فیفا بارها اعلام کرده اند که نباید مسائل سیاسی به فضای فوتبال کشیده شود و تیم اسکاتلندی را نیز به خاطر این حرکت هواداران جریمه کردند اما چیزی که در یادها ماند حرکت انسان دوستانه سلتیکی ها بود.

*مرگ کارلوس آلبرتو

کارلوس آلبرتو در سن 72 سالگی و بعد از حمله قلبی در ریودوژانیرو در گذشت. وی رهبر یکی از بزرگترین تیم‌هایی بود که تا به حال موفق به فتح جام جهانی شده و به عنوان یکی از بهترین مدافعان تمام ادوار شناخته می شود. همچنین نام وی در سال 2004 در لیست 100 بازیکن برتر جهان که هنوز زنده هستند قرار گرفت.او در دوران 20 ساله بازی‌گری‌اش در تیم‌های باشگاهی سانتوس ، فلومیننزه ، فلامینگو و نیویورک کاسموس بازی کرد و چندین تجربه مربیگری نیز داشت. در چند سال اخیر آلبرتو به عنوان مفسر با یک شبکه تلویزیونی برزیلی همکاری می‌کرد و آخرین حضور در برنامه دو روز قبل از مرگش بود.

*درگذشت محمد علی کلی

یکی دیگر از ستارگانی که در این سال درگذشت، محمدعلی کلی ستاره سابق بوکس جهان بود که به دلیل بیماری شدید و در سن 74 سالگی ،در یکی از بیمارستان های آمریکا دار فانی را وداع گفت. محمد علی، قهرمان سه دوره بوکس سنگین وزن جهان بود و نبرد او با سونیلیستون، جو فریزر و جورج فورمن در زئیر ازلحظات به یاد ماندنی رشته بوکس در سراسر جهان بود. کلی فعالیت های سیاسی نیز داشت و فعالیت های وی درجریان جنبش مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار، نام او را در تاریخ سیاسی آمریکا نیز ماندگار کرد. وی که فردی مسلمان بود تا پیش از مسلمان شدن نامش کاسیاس کِلِی بود. وی سفری به ایران نیز داشت و در سفر خود از مجله کیهان ورزشی نیز بازدید کرد..

*اعتراف تنیسور روس به دوپینگ

ماریا شاراپووا با مثبت اعلام شدن نتیجه دوپینگش دنیا را متحیر کرد.وی که در سال 2016 میلادی و در مرحله یک چهارم نهایی اوپن استرالیا به سرنا ویلیامز باخت، اعتراف کرد که در جریان آن رقابت‌ها از یک ماده ممنوعه به نام «مدلنیوم» استفاده کرده است. شاراپووا تایید کرد که از 8 روز قبل از قرار گرفتن این ماده در فهرست مواد ممنوعه، فدراسیون جهانی ‏تنیس در این مورد به او تذکر داده بود اما او به این مسئله توجه نکرد.‏وی در بیانیه‌ای اعلام کرد : من تماماً مسئولیت کاری که انجام داده‌ام را می‌پذیرم. نمی‌خواهم دوران بازیگری‌ام به این شیوه پایان یابد و واقعاً امیدوارم که یک بار دیگر این فرصت را پیدا کنم که تنیس بازی کنم.شاراپووا که در ابتدا با حکم محرومیت دو ساله ای روبه رو شده بود در نهایت موفق شد این محرومیت را به 15 ماه کاهش دهد.

*خداحافظی کوبی برایانت از بسکتبال

کوبی برایانت ستاره تیم بسکتبال لس آنجلس لیکرز در همین سال و در سن 37 سالگی از دنیای بسکتبال خداحافظی کرد. وی به عنوان یکی از بهترین بازیکن‌های تاریخ بسکتبال و یکی از برترین ورزشکارهای تاریخ به شمار می‌رود. برایانت سومین بازیکن امتیازآور تاریخ ان بی ای است. او قهرمانی ۵ دوره رقابت‌های ان بی ای را کارنامه دارد. کوبی ۱۳۴۶ بازی در ان بی ای انجام داده است. وی در بازی خداحافظی خود توانست به تنهایی 60 امتیاز برای تیمش کسب کند رکوردی که کمتر کسی توانسته بود به آن دست پیدا کند. وی که به مار سیاه شهرت داشت 12 بار در تیم ستارگان یا آل استار شرکت داشته و در سال‌های 2002، 2007 و 2009 به عنوان بهترین بازیکن این رقابت‌ها انتخاب شده‌است.

*رقابت های یورو 2016 و قهرمانی پرتغال

یکی دیگر از اتفاقات مهمی که امسال رخ داد رقابت های یورو 2016 بود که برای اولین بار با حضور 24 تیم انجام می‌شد. اتفاقی که به موجب آن بسیاری از تیم های کم نام و نشان توانستند برای اولین بار حضور در یورو را تجربه کنند تیم هایی نظیر آلبانی، مجارستان،ایسلند، ولز و ... از این دست بودند. نکته جالب تر این بود که همین تیم ها نشان دادند که برای رقیبانشان حریف دست و پا بسته ای نیستند. در جامی که پر از شگفتی بود و تیم ملی انگلیس در همان مرحله مقدماتی به دست ایسلند حذف شد، تیم ملی پرتغال موفق شد برای اولین بار در تاریخ خود به قهرمانی تورنومنتی معتبر دست پیدا کند.پرتغالی ها با ارائه فوتبالی حساب شده و با وجود این که ستاره خودشان را در همان ابتدای بازی از دست دادند، توانستند با تک گل ادر قهرمانی را از آن خود کنند.

*پارالمپیک 2016

بازی های پارالمپیک 2016 ، پانزدهمین دور این رقابت ها بود که در 22 رشته ورزشی انجام شد و 4350 ورزشکار از 159 کشور جهان در آن با هم به رقابت پرداختند. در پایان کشور چین با کسب 239 مدال در جایگاه اول قرار گرفت، بریتانیا با 147 مدال دوم شد و کشور اکراین با 117 مدال در جایگاه سوم قرار گرفت . کاروان کشورمان هم با کسب 8 مدال طلا، 9 مدال نقره و 7 برنز در جایگاه پانزدهم قرار گرفت. از نکات تلخ این رقابت ها مرگ بهمن گلبار نژاد دوچرخه سوار کشورمان بود که تمام این رقابت ها را تحت تاثیر خود قرار داد.در اختتامیه این رقابت ها نیز به احترام این ورزشکار یک دقیقه سکوت برقرار شد.

*المپیک 2016

یکی دیگر از مهمترین رقابت‌های ورزشی دنیا نیز در سال 2016 به انجام رسید،المپیک بود که میزبانی آن را کشور برزیل برعهده داشت.این دوره از المپیک سی و یکمین دوره رقابت ها بود که میزبان 205 کشورو 11 هزار و 384 ورزشکار در 42 رشته مختلف ورزشی بود. در پایان این رقابت ها آمریکا با مجموع 121 مدال در جایگاه نخست قرار گرفت ، بریتانیا با 67 مدال دوم و چین با کسب 70 مدال سوم شد. ( اگر چه مدال های بریتانیا از چینی ها کمتر بود اما مرغوبیت مدال هایشان باعث شد در جایگاه دوم قرار بگیرند.) ایران با کسب سه مدال طلا ، یک نقره و 4 برنز و مجموع هشت مدال ، در جایگاه بیست و پنجم قرار گرفت.

*اولین قهرمانی برزیل در فوتبال المپیک

تیم ملی فوتبال برزیل موفق شد در جریان رقابت‌های المپیک 2016 که در خاک کشور خودش و در ورزشگاه ماراکانا برگزار می‌شد، برای اولین بار به قهرمانی در این رشته برسد. اهمیت این قهرمانی برای سلسائو با توجه به نتایج ناامید کننده چند سال اخیر و در پیش بودن جام جهانی 2018 روسیه بسیار با ارزش بود. سلسائو که در مقابل آلمان قرار گرفت در وقت معمول بازی با نتیجه 1-1 مساوی کرد اما توانست ژرمن ها را در ضربات پنالتی شکست دهد. نکته جالب دیگری که در این بازی وجود داشت قضاوت تیم داوری ایرانی در این بازی بود که افتخاری بزرگ برای جامعه داوری ایران محسوب می‌شود. علیرضا فغانی به همراه رضا سخندان و محمدرضا منصوری داوری این بازی مهم را بر عهده داشت و توانست به خوبی این بازی را مدیریت کند.

*خداحافظی سریعترین مرد دنیا از دو میدانی

یوسین بولت، سریع‌ترین مرد دنیا برای همیشه از حضور در بازی‌های المپیک خداحافظی کرد. «صاعقه» که پیش از شروع تورنمنت گفته بود ریو، آخرین جایی است که در المپیک روی پیست می‌رود کارش را با یک مدال طلای ارزشمند دیگر به پایان رساند تا نامش در دنیای دوومیدانی جاودانه شود. وی بعد از آخرین قهرمانی اش در ریو گفت: چیز دیگری برای انجام دادن باقی نمانده و من به همه دنیا ثابت کرده ام که بزرگترینم. این دلیلی است که به خاطر آن به این تصمیم رسیدم که دیگر در المپیکی شرکت نکنم. این آخرین المپیک من بود چون چیز بیشتری برای اثبات باقی نمانده. این آخرین گام به جلو بود، آخرین گام به سمت جایی که بزرگترین هایی مثل پله و محمدعلی هستند. وی اندکی بعد در تمرینات تیم فوتبال دورتموند آلمان شرکت کرد و شایعاتی در مورد حضور او در ورزش فوتبال بر سر زبان‌ها افتاد.

*خداحافظی اعجوبه شنای دنیا

اما خداحافظی بولت تنها خداحافظی مهم المپیک 2016 نبود زیرا مایکل فلپس ، اعجوبه امریکایی شنای دنیا نیز در پایان این رقابت ها از پایان کار خود خبر داد. وی پس از قهرمانی در رقابت های چهار در 100 متر مختلط با چشمانی پر از اشک خداحافظیش از دنیای حرفه ای را اعلام کرد. وی در این رابطه گفت: وقتی از اتوبوس پیاده می‌شدم تا وارد مجموعه شوم، احساس کردم که به زودی گریه ام خواهد گرفت. آخرین گرم کردن، آخرین لباس پوشیدن، آخرین حضور مقابل هزاران تماشاچی به عنوان نماینده کشورم. اینکه بدانید زحماتتان نتیجه داده حس خیلی خوبی به شما می‌دهد حالا به دنبال شروع یک فصل جدید در زندگی ام هستم برای من خداحافظی از شنا پایان کار نیست بلکه شروع یک ماجراجویی تازه است و به آن امیدوار هستم. فلپس با 28 مدال در المپیک که 5 مدال طلا و 1 نقره آن متعلق به المپیک ریو است، از دنیای شنا خداحافظی کرد.

*بازگشت دو رشته به المپیک

یکی از مسابقاتی که در المپیک به نوعی در کانون توجه قرار گرفت رقابت های گلف بود،زیرا این رشته پس از گذشت 112 سال به بازی های المپیک بازگشته است.گلف، آخرین بار در المپیک 1904 در میان رشته های المپیکی قرار داشت و در آن سال تنها ورزشکاران دو کشور امریکا و کانادا برای کسب مدال طلا با هم رقابت می کردند.البته بزرگان این رشته به خاطر ترس از ابتلا به ویروس زیکا در المپیک شرکت نکردند.یکی دیگر از ورزش هایی که به المپیک بازگشت نیز رشته راگبی بود که بعد از 92 سال بار دیگر مجوز حضور در المپیک را پیدا کرد.

*دوپینگ روسها قبل از المپیک

افشاگری بزرگ در وررش روسیه و دوپینگ سیستماتیک اکثر ورزشکاران این کشور پیش از المپیک باعث شد که بسیاری از ورزشکاران روس مجوز حضور در المپیک را پیدا نکنند. بیشتر ورزشکاران روسی که محروم شده بودند از رشته دوومیدانی بودند که تعداد این افراد 67 نفر گزارش شد. نکته جالب این ماجرا دوپینگ ورزشکاران روسی تحت نظارت قاعده مند دولت این کشور بود. ورزشکاران روس در هر ورزشگاهی که برای مسابقه دادن حاضر می شدند، شماتت و هو کردن های ممتد تماشاگران خشمگین حاضر در ورزشگاه را نظاره گر بودند. این رسوایی باعث شد تا بیش از ۱۰۰ ورزشکار روس نتوانند به بازی های المپیک ریو راه یابند. ضمن این که اجازه حضور روسیه در پارالمپیک هم از آنها سلب شد.

* آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار