PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶

این روزها افراد زیادی درباره تغییرات فاجعه بار اقلیم های جغرافیایی و آب و هوا صحبت می کنند؛ از دونالدو ترامپ تازه کار گرفته تا بسیاری از سازمان های محیط زیست جهانی که نگرانی هایی شان را چند وقت یکبار ابراز می کنند اما شاید تعداد آنهایی که در عمل کاری برای محافظت از محیط زیست انجام می دهند و از حالا به فکر فجایعی که در آینده به دلیل این تغییرات رخ خواهد داد، هستند به تعداد انگشتان دو دست به زحمت می رسد. یکی از آنها باشگاه فوتبالی در انگلستان است؛ باشگاهی در یکی از شهرهای کوچک این کشور که مالک نسبتا ثروتمند آن می کوشد تا علاوه بر تکامل مرحله به مرحله فوتبال در باشگاهش، هر آنچه که می تواند برای ساختن تیمی که تا حد امکان دوستدار محیط زیست باشد، انجام دهد. آخرین نوآوری باشگاه محلی فارست گرین روورز، احداث یک ورزشگاه است که به گفته مدیرش اولین ورزشگاه چوبی جهان است.

فوتبال بدون کربن

دله وینس به عنوان مالک این باشگاه ایده های خاص و جالبی دارد که بی شک در سالهای آینده بیشتر درباره آنها می شنویم. اگر دو سال قبل نام این تیم محلی را جایی دیده می شد، کسی درباره آن شناختی نداشت اما حالا اگرچه آنها در فوتبال همچنان حرفی برای گفتن ندارند، ولی با نوآوری ها و فلسفه ای که در باشگاه خود دارند، خودشان را به دنیا معرفی کرده اند. وینس درباره تیمش می گوید"چیزی که این ورزشگاه را واقعا از دیگر ورزشگاه های جهان متمایز می کند، ساخت آن از چوب است؛ اتفاقی که برای اولین بار در تمام دنیا به وقوع خواهد پیوست. اهمیت این سازه تنها در ساختمان چوبی آن نیست بلکه در آن میزان انتشار کربن بسیار کمتر از آن چیزی است که در هر سازه دیگری وجود دارد. وقتی شما این را در نظر می گیرید که 75 درصد تمام مواد و مصالحی که در ساخت یک به کار می رود انتشار کربن دارد، می توانید متوجه اهمیت این موضوع بشوید. به همین خاطر است که جدیدمان کمترین مقدار انتشار کربن را در میان تمام های جهان را داراست". این در قلب یک اکوپارک ساخته خواهد شد که در آن امکانات ورزشی از جمله سالن های بدن سازی، انواع زمین های ورزشی و کلینیک های علمی ورزشی برای استفاده عموم مردم فراهم خواهد شد. برای ساخت این مجموعه 100 میلیون پوند در نظر گرفته شده و به زودی ساخت در آن شروع می شود.

آخرین اثر زاها حدید

طراحی این بخشی از رقابتی بود که توسط فارست گرین صورت گرفت. برنده این طراحی که سه هفته پیش اعلام شد، طرح زاها حدید فقید، استاد عراقی بی بدیل معماری و طراحی سازه ها بود که چند ماه پیش درگذشت. استودیوی معماری زاها حدید پیش از این طراحی مجتمع ها و مجموعه های ورزشی دیگری از جمله، مرکز ورزش‌های آبی لندن برای بازی های المپیک لندن 2012 و همچنین یکی از های جام جهانی 2022 قطر را برعهده داشته است. این شرکت همچنین برنده رقابت برای طراحی المپیک 2020 توکیو پیروز شده بود؛ اما پس از مناقشات فراوان، طراحی این ورزشگاه به معمار ژاپنی کنگو کوما، واگذار شد. گفتنی است، خانم حدید، ابتدا برنده طراحی این ورزشگاه شده بود و سپس به خاطر هزینه گزاف طرحش، شورای ورزش ژاپن این طرح را به کنگو کوما، معمار ژاپنی سپرده بود. طرح حدید قرار بود با هزینه 252 میلیارد یعنی (2.1 میلیارد دلار) ساخته شود. طرحی که سرانجام با طرح 153 میلیارد ینی (1.26 میلیارد دلار) کوما جایگزین شد. جیم هورین، مدیر شرکت طراحی و معماری حدید می گوید"فارست گرین برای ساخت ورزشگاه جدید هم به حفظ نمادهای روستایی خود نگاه داشت و هم به افزودن امکانات ورزشی تازه به شهر. طراحی صورت گرفته با وجود اضافه شدن و دیگر امکانات، نه تنها فضای سبز موجود را حفظ می کند بلکه آن را افزایش می دهد. این اولین چوبی جهان خواهد بود که تقریبا همه المان هایش از مواد چوبی با استحکام بالاست. میراث، جاه طلبی و چشم انداز باشگاه بازتاب (بلند پروازی های) خود ماست که با ترکیبی از آخرین مواد پیشرفته و تکنیک های ساخت و ساز و روش های طراحی جدید، به معماری سازگار با محیط زیست و پایدارتر و طراحی فراگیر دست یافته ایم.".جنگلفارست گرین چشم اندازی جذاب و سر سبز برای سایت استقرار پروژه است و انتخاب مواد طبیعی چوب در راستای احترام و همسویی با طبیعت منطقه و جنگل فارست گرین خواهد بود. ساختارهای چوبی این ورزشگاه را به کمترین میزان تولید کربن در بین ورزشگاه های دیگر در سرتاسر دنیا بدل خواهد کرد. سقف از یک لایه شفاف (نوعی وکیوم مخصوص چوب) خواهد بود که به گفته گروه معماریزاها به رشد چمن ها کمک می نماید، از ایجاد سایه های کامل برای بازیکنان و تماشاچیان جلوگیری خواهد کرد و تاثیر بصری غیر همگون در بستر جنگل را در دید اولیه از بیرون کاهش خواهد داد. 50 هزار نفری گرین روورز قرار است در شهر استرود، گلاسترشر، انگلستان ساخته شود.ساخت ورزشگاه گرین روورز موجب صرفه جویی ۱۰۰ میلیون یورویی در هزینه های انرژی خواهد شد، یک مرکز حمل و نقل عمومی و همچنین زیرگذری در استرود برای این منظور بازسازی می شود. همچنین شرکت اکوتریسیتی هم که در این پروژه شرکت دارد، در نظر دارد تا برای تامین انرژی اولین ورزشگاه چوبی جهان از سوخت کربن خنثی یا منفی که در محل تولید می شود، بهره ببرد.

سبزترین در جهان

اخیرا بایرن مونیخ و رئال مادرید به عنوان دو باشگاه سرشناس فوتبال جهان لباس هایی را به تن کردند که از مواد بازیافتی زباله های اقیانوس تولید شده بودند. اما این کار در مقابل راهی که وینس برای تیمش در نظر گرفته چندان پررنگ نیست. وینس در کنار فوتبال، شغل دیگری دارد که کارهایش در ورزش نشات گرفته از طرز تفکر در همان کار است. او مدیرعامل کمپانی انرژی های سبز است که اختصاصا بر روی انرژی باد کار می کند. او اولین بار در سال 2010محصولاتی از کمپانی خود را به فارست گرین آورد. در سال 2011 باشگاه 170 پنل خورشیدی را برای تولید الکتریسته سبز در ورزشگاه خود نصب کرد. او در سال 2012 ماشین چمن زنی را معرفی کرد که از خورشید انرژی خود را تغذیه می کرد و در همان سال به خاطر داشتن این زمین اورگانیک جایزه ای را دریافت کرد. ضمن اینکه لباس های باشگاه از سیاه و سفید به سبز روشن تغییر کرد و در سال 2015 به اولین باشگاه گیاهی و گیاه خوار دنیا تبدیل شد. در ظاهر فوتبال و محیط زیست یک زوج عجیب به نظر می آیند. این همان چیزی است که وینس را برای حضور در فوتبال ترغیب کرده تا به هواداران این ورزش نشان دهد که می توان مفاهیم جدیدی را که با ورزش و محیط زیست سازگار باشد، معرفی کرد."ما اینجا تلاش می کنیم که در تمام دنیای فوتبال یک یام سبز را منتشر کنیم. ما توانستیم تا همه تفکرات و تکنولوزی مورد استفاده و روش هایی که در دنیای فوتبال در پیش گرفته ایم را به مردم نشان دهیم".

سبک زندگی سبز

برای فارست گرین که به احتمال زیاد در میان تمام باشگاه های جهان با محیط زیست بیشترین نزدیکی را دارد، سبز بودن فقط یک اسم نیست بلکه یک سبک زندگی است. در این تیم آب باران بازیافت و استفاه می شود و در روز بازی بیش از 100 نوع غذا در منوی سبز رستوران و بوفه های وجود دارد و استفاده از گوشت قرمز ممنوع است. فارست گرین در فوتبال هم اوضاع خوبی دارد و اکنون در لیگ ملی انگلیس-سطح پنجم لیگ انگلستان- با اختلاف قابل توجهی نسبت به نزدیکترین رقیبش در صدر جدول ایستاده است. این در حالی است که وقتی وینس شش سال قبل و درحالیکه باشگاه ورشکسته بود، مالکیت این باشگاه را بر عهده گرفت، ایده چندانی برای اداره و کاری که قرار است در آن انجام دهد، نداشت. فارست در صورتیکه بتواند قهرمانی لیگ ملی را بدست آورد، به لیگ دسته دوم جزیره صعود می کند و اینگونه تنها 3 رده دیگر تا رسیدن به لیگ برتر فاصله دارد. قطعا حضور این تیم در لیگ برتر و بازی در محیطی کاملا طبیعی می تواند به جذابیت دیگری برای لیگ برتر تبدیل شود. بی شک فارست گرین برای رسیدن به سطح اول فوتبال راهی طولانی در پیش دارد اما در حال حاضر باشگاه از نظر اقتصادی، محیطی و آینده ورزشی اوضاع مطمئنی دارد. یقینا برای فارست گرین چمن ها از این سبزتر نخواهند بود. از همین رو آنها سبزترین باشگاه فوتبال جهان هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار