PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۳۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹

استیون جرارد به طور رسمی خداحافظی خودش را از دنیای فوتبال اعلام کرد. بازیکن سابق لیورپول فصل گذشته را در تیم اس انجلس گلکسی سپری کرد و با به پایان رسیدن قراردادش با این باشگاه تصمیم گرفت کفش‌هایش را بیاویزد. جرارد 36 ساله به تازگی پیشنهاد مربی‌گری باشگاه دسته دویی ام کی دانز را رد کرده بود.هافبک سابق لیورپول اولین بازی‌اش را در نوامبر 1998 مقابل بلک برن راورز انجام داد. وی در سال 2003 و تحت مربی‌گری ژرار هولیه به عنوان کاپیتان تیم انتخاب شد و تیم را به تعدادی موفقیت رساند که مهمترین آن قهرمانی معروف در لیگ قهرمانان سال 2005 در استانبول بود. جرارد در تابستان 2015 به تیم لس آنجلس گلکسی ملحق شد. وی با 114 بازی ملی چهارمین بازیکنی است که بیشترین بازی را برای تیم ملی کشورش داشته و در سه تورنومنت معتبر تیمش را کاپیتانی کرده. وی همچنین تنها بازیکنی است که در فینال‌های اف ای کاپ، لیگ کاپ، لیگ قهرمانان و جام یوفا گلزنی کرده است.

در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد ، جرارد گفت: به دنبال گمانه‌زنی‌های اخیر در رسانه‌ها در مورد آینده من ، بازنشستگی خودم را از فوتبال حرفه‌ای تایید می‌کنم. دوران بازی‌ باورنکردنی داشتم و قدردان تمامی و تک تک لحظاتم در لیورپول،تیم ملی انگلیس و لس آنجلس گلکسی هستم.

به عنوان یک پسربچه تمام دوران کودکی‌ام در رویای پوشیدن پیراهن قرمز معروف لیورپول گذراندم و هنگامی که در ماه نوامبر 1998 اولین بازی‌ام را برای لیورپول انجام دادم ، هیچ وقت نمی‌توانستم تصور کنم که در 18 سال بعد از آن چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

به خاطر تجربه اتفاقات شگفت انگیز متعدد در طول دوران بازی‌ام احساس خوش شانس بودن می کنم. از این که بیش از 700 بازی برای لیورپول انجام داده ام به خودم افتخار می‌کنم. در بسیاری از این بازی‌ها کاپیتان تیم بودم و خوشحالم که نقش خودم را در کمک به باشگاه برای آوردن افتخارات متععد به آنفیلد به خوبی ایفا کرده‌ام.هیچ کدام از این افتخارات به پای آن شب معروف در استانبول نمی‌رسد.

بسیار خوشحالم که در سطح ملی، 114 بار برای تیم ملی انگلیس به میدان رفتم و افتخار کاپیتانی تیم ملی کشورم را داشتم.همیشه با افتخار به گذشته و به زمانی که پیراهن تیم ملی را می‌پوشیدم نگاه می کنم. احساس خوشبختی می‌کنم که چنین دوران بازی‌ داشتم اما هیچ کدام از آنها بدون حمایت مردم امکان پذیر نبود.

در ابتدا مایلم از تمامی افراد حاضر در باشگاه لیورپول تشکر کنم. از این که برای این باشگاه بازی کردم و برای سال های متمادی افتخار بستن بازوبند کاپیتانی این تیم را داشتم و چیزهای زیادی با این باشگاه کسب کردم ، به خودم افتخار می‌کنم. خوش شانس بودم که توانستم در کنار بازیکنانی بزرگ و زیرنظر مربیانی فوق‌العاده بازی کنم و مایلم از تمامی و تک تک آنها تشکر کنم. همچنین از تمام اعضای کادرفنی و کارمندان باشگاه به خاطر حمایت شگفت انگیزی که از من داشتند تشکر می‌کنم.

مایلم تشکر ویژه‌ای از استیو های وی ، دیو شنون و هیو مک آئولی به خاطر باورکردن من هنگامی که در آغاز راهم در لیورپول بودم و دادن شانس به من برای ادامه کارم و رسیدن به رویایم تشکر کنم.از شما هواداران شگفت انگیز لیورپول ، تیم ملی انگلیس و لس آنجلس گلکسی به خاطر حمایت باورنکردنی که از من در طی دوران بازی‌ام داشتید ، تشکر می‌کنم. وفاداری و حمایت شما از من برایم یک دنیا ارزش داشت. از استوران مارشال ، مدیربرنامه‌هایم در طول دوران بازی تشکر می‌کنم.

سوا از بحث فوتبال ، از این که چنین دوستان خوبی داشتم که می‌توانستم همیشه روی آنها حساب کنم و به آنها اتکا کنم ، به خودم می‌بالم. از همه شما ممنونم. در پایان و مهمترین تشکر به خانواده‌ام اختصاص دارد. نمی‌توانم به اندازه کافی از پدرم ، مادرم و برادرم پائول به خاطر حمایت بی‌قید و شرطشان در تمام این سال‌ها تشکر کنم. برایم خیلی ارزشمند بود. از همسزم الکس و بچه‌هایم لیلی ، لکسی، و لوردس به خاطر عشق و حمایت دائمی که از من داشتید متشکرم.در تمام لحظات خوب و بد در کنارم بودید و بدون شما هیچ چیز ممکن نبود.به خاظر همه چیز از شما متشکرم.

در مورد آینده‌ام بسیار هیجان زده‌ام و احساس می‌کنم هنوز چیزهای زیادی برای عرضه کردن دارم. در حال بررسی تعدادی گزینه هستم و خیلی زود قدم بعدی‌ام را اعلام خواهم کرد.

مصاحبه کامل جرارد با بی تی اسپورت

*چرا تصمیم به بازنشسته شدن گرفتید؟

دلایل واقعا کمی برای این موضوع وجود دارد.می‌دانید که زمان این کار در حال رسیدن است. بدنتان با شما شروع به صحبت کردن می‌کند.دردهایتان بیشتر می‌شود. احساسی که در زمین بازی دارید تغییر می کند. در چند سال اخیر احساس می‌کردم که کند شده‌ام و اساسا نمی‌توانم کارهایی را که سابقا انجام می‌دادم را تکرار کنم. همین طور که زمان گذشت این مساله اندکی برایم ناراحت کننده شد. به حرف‌های مردم در طی این چند سال گوش می‌دادم و آنها همیشه می‌گفتند" همیشه وقتی که اندکی به اتمام دوران بازیت مانده برو ، هیچ وقت بیش از حد نمان و بیش از حد بازی نکن زیرا باعث خجالت خودت می‌شوی." احساس می‌کنم که خیلی به پایان کارم نمانده است . پس حالا زمان مناسبی است.

*لحظه خاصی وجود داشت که این تصمیم را گرفتید؟

در سه چهار ماه آخر حضورم در گلکسی ، بیش از حد مصدوم می‌شدم.مانند گذشته احساس آمادگی نداشتم. بازی‌ها سخت‌تر می‌شدند، به خصوص در آمریکاکه ارتفاع از سطح دریا ، گرما و رطوبت زیاد است و سفرهای زیاد بر رویم تاثیر می‌گذاشت. به جای این که یک لحظه خاص باشد ، بیشتر یک دوره زمانی بود. در حقیقت ، در چند لحظه خاص در 6 ماه گذشته پیش خودم فکر کردم " امروز خوب بازی نکردم." یا "آن بازیکن بهتر از من بازی کرد و مرا شکست داد." دوست نداشتم این ها را به خودم بگویم . پس الان وقت مناسبی است.

*آیا دلتان برای فوتبال تنگ خواهد شد؟

صد در صد. از آن دسته از آدم‌هایی هستم که فوتبال بازی کردن و مسابقات را دوست دارند. هر روز تمرین کردن را دوست دارم.رقابت و ماجراجویی‌هایم و بالا و پایین‌هایی که در طی این چند سال تجربه کردم را دوست داشتم. هر لحظه از آن را دوست داشتم به همین خاطر به شدت دلتنگ آن خواهم شد.

*احساسات خودتان را در مورد بازنشسته شدن توصیف کنید.

در حال حاضر احساسات بسیار مختلفی دارم. اندکی غمگین هستم زیرا دیگر قرار نیست در زمین مسابقه به بازی گرفته شوم. قرار نیست در رختکن در کنار بچه‌ها باشم و با آنها شوخی کنم و دیگر قرار نیست در جریان رقابت قرار بگیرم .دیگر در مقابل خیل هواداران قرار نمی‌گیرم و با آنها لحظات فوق‌العاده‌ای تجربه نمی‌کنم. نقاط اوجی که به عنوان یک فوتبالیست زیبا هستند. با این وجود ، خوشحال و با افتخار هستم.افتخارات زیادی کسب کرده ام که حتی فکرش را نمی کردم بتوانم به آنها نزدیک شوم. دائما به خودم می‌گویم پسری هستم که در خانه های دولتی زندگی می‌کرد و آرزوی بازی برای تیم شهرش را داشت.دائما به آنجا برمی‌گردم و قدردان اتفاقاتی که افتاده هستم.

*به نقاط اوج دوران فوتبالتان اشاره کردید... کدام یک از آنها بهترین اتفاقی است که برایتان افتاد؟

مشخصا لیگ قهرمانان سال 2005 در استانبول. کسب پنجمین عنوان قهرمانی برای لیورپول و افتخاری که برای همیشه آن را نگاه خواهیم داشت.این اتفاق رویایی بود که در جریان ماجراجویی‌هایم اتفاق افتاد اما گرفتن کاپ در پایان بازی ، احتمالا بهترین فینال لیگ قهرمانان در تاریخ بود . یک معجزه واقعی .

موضوع جالب برای من این بود که سهم زیادی در این بازی داشتم.کاپیتان تیم بودم و باید فشار زیادی که در بازی بر رویم بود را تحمل می‌کردم. حالا که به آن فکر می‌کنم، از اتفاقی که افتاد بسیار شادمان هستم.

نقاط ناراحت کننده و بی رحمانه زیادی هم در دوران بازی‌ام اتفاق افتاد که بسیار اذیتم کرد.به طور مثال بازی مقابل چلسی. آن بازی خاطره‌ای است که برای مدت زمانی طولانی آزارم می‌داد. احساسی کاملا متضاد با احساس قهرمانی در لیگ قهرمانان و آن نقطه اوج باورنکردنی. بازی مقابل چلسی ، در آن لحظه مهم ، مانند این بود که فاجعه‌ای در زندگی ام اتفاق افتاده باشد.

*یکی از معدود بازیکنانی هستی که بیش از 100 بازی برای تیم ملی کشورت انجام داده‌ای. نقاط اوجت در تیم ملی انگلیس چه بود؟

هربار که پیراهن تیم ملی را بر تن می‌کنید، بازی می‌کنید... دفعات زیادی توسط مردم و کودکان از شما پرسیده می‌شود که بازی برای تیم ملی چه حسی دارد.تا این که بلاخره واقعا آن پیراهن را برای اولین بار بر تن می‌کنید و سپس به طور مرتب این کار را انجام می‌دهید. توصیف کردن این حس سخت است.این که نماینده کشورت و میلیون‌ها میلیون نفر از هم‌وطنانت باشی ، رویای دیگری بود که به آن رسیدم.

انجام بیش از 100 بازی در تیم ملی برایم باورنکردنی بود.هنگامی که به دوران بازی‌ام در تیم ملی نگاه می‌کنم، مانند اکثر مردم،احساسات متفاوتی دارم.از طرفی برد 1-5 مقابل آلمان هست که در مورد آن احساسی فوق‌العاده دارید اما لحظاتی هم وجود دارند که ناراحت کننده هستند به طور مثال زمانی که تحت هدایت استیو مک لارن بازی می‌کردیم و به یورو صعود نکردیم. باز هم نقاط ناراحت کننده و بی‌رحمانه به سراغ آدم می‌آید. این بخشی از فوتبالیست بودن است. همیشه این بالا و پایین‌ها وجود خواهند داشت.

*هنگامی که به دوران بازی‌ات نگاه می‌کنی، چه چیزهایی نقاط قوت تو به عنوان یک بازیکن بود؟

از آن دسته از آدم‌هایی نیستم که خودشان را بهتر از بقیه می‌دانند.احساس می‌کردم که می‌توانم از هر کاری مقدار اندکی انجام دهم. نمی‌گویم که گلزن ‌ترین هافبک بودم ، نمی‌گویم بهترین هافبک دفاعی بودم اما می‌گویم که می‌توانستم اندکی از هرکاری را انجام دهم.

می‌توانستم ضربه سر بزنم، تکل بزنم ، بدوم و از فواصل مختلف پاس بدهم. می‌توانستم گلزنی کنم. فکر می کنم نقطه قوتم همین بود. داشتن بدن و سرسختی لازم برای انجام مقداری از هر کاری.

*نقاط ضعفت در بازی؟

فکر می‌کنم نقطه ضعفم در سال‌های اولیه بازی ام که رافا بنیتز با هوشیاری به آن اشاره کرد ، نظم و انضباط در مورد پستم به عنوان یک هافبک میانی بود که به راحتی از پستم خارج می‌شدم. همچنین مسائل احساسی. کنترل احساساتم. در مورد کارت‌های زرد و قرمز احمقانه‌ای که می‌گرفتم . چند باری تیمم را ناامید کردم.

مسائلی هستند که هنگامی که به آن فکر می‌کنم، دوست دارم بتوانم زمان را به عقب برگردانم و آن اشتباهات را تصحیح کنم.مسائلی برای داشتن دوران بازی بهتر اما چه کسی می‌تواند ادعا کند که دوران بازی بی‌نقصی داشته است؟فکر نمی‌کنم افراد زیادی بتوانند ادعای چنین موضوعی را داشته باشند.

*در لس آنجلس گلکسی به دوران بازی تان پایان دادید اما عمدتا به عنوان بازیکن لیورپول به خاطر آورده خواهید شد.در این مورد پشمان نیستید؟ می‌توانستید به تیم دیگری بروید؟

در حالی اینجا نشسته ام که هیچ پشیمانی در مورد دوران بازی‌ام ندارم.در طی دوران بازی ام به این خاطر که قهرمان لیگ برتر نشدم اندکی انتقاد شنیدم. به موقعیت هایی که برای رفتن به تیم‌های قدرتمند لیگ داشتم فکر می‌کنم. در آن صورت احتمالا در حالی اینجا نشسته بودم که چهار یا پنج قهرمانی در لیگ برتر داشتم.

می‌توانستم در خارج از کشور به تیم‌های بزرگی بروم و به دنبال شکوه و قهرمانی بروم اما دانستن این که به همشهریانم که بیش از هر چیزی برایم اهمیت دارند وفادار ماندم برایم راضی کننده است. به دنبال پول یا قهرمانی نرفتم. البته با یک پشیمانی بزرگ اینجا نشسته‌ام، قهرمان نشدن در لیگ برتر، اما همزمان با این موضوع به خاطر وفادار بودنم بسیار از خودم خوشنود هستم.

*لیورپول برایت به چه معناست؟

تمام دنیا. از زمانی که خیلی کوچک بودم هوادار باشگاه شدم.تعداد زیادی از افراد خانواده‌ام لیورپولی هستند. نحوه‌ای که باشگاه از دوران کودکی با من برخورد کرد و به من شکل داد باعث شد تبدیل به انسانی ارزشمند و فوتبالیستی خوب شوم. به خاطر این موضوع باید بارها ازآنها تشکر کنم.

*احساس می کنید که به جای اینکه به طور مثال وارد دنیای تلوزیون به عنوان کارشناس شوید، به دنبال مربی‌گری خواهید رفت؟

دوست دارم اندکی از هر دو کار را انجام دهم. در حال حاضر بسیار هیجان زده‌ام تا به شبکه بی تی برگردم و مسابقات لیگ برتر و لیگ قهرمانان را پوشش دهم.این کاری بود که قصد داشتم هنگامی که به انگلیس برگشتم انجام دهم. در آینده قطعا امیدوارم که تلاشی برای مدیریت و یا دستیاری انجام دهم و دوباره مشغول کارهای مربوط به رختکن شوم. سال‌های زیادی برای انجام این کار وقت دارم.

*تحت نظر مربیان زیادی کار کرده‌اید.چه کسی بیشترین تاثیر را بر روی تو داشت و تاثیراتش را با خودت به دوران مربیگری‌ات می‌بری؟

به نظرم انتخاب فقط یک نفر، بی احترامی به سایر آنهاست. دوست دارم اندکی از تجربه تمامشان استفاده کنم.چه خوب و چه بد. به نظرم می‌توانید از مربیانی که اختلاف نظر اندکی با آنها داشتید یا نحوه مدیریت شان ،چیزهای زیادی بیاموزید.پیش خودتان فکر می کنید که این کار را به طرزی متفاوت انجام می‌دهید.

رافا بنیتز از نظر تاکتیکی قطعا بهترین مربی بود که زیر نظرش کار کردم اما باید کارها را به روش خودتان انجام دهید. نحوه دیدتان نسبت به بازی و استفاده از تجارب خودتان به عنوان بازیکن و افرادی که به شما این تجارب را یاد داده‌اند راه بهتری برای مربی‌گری است.

*بهترین بازیکنی که در کنارش بازی کرده‌اید؟

لوئیز سوارز. با فاصله بسیار زیاد از سایرین. وی یک پدیده بود.

*آیا به انگلیس برمی‌گردید؟

پیش خانواده ام که در لیورپول هستند برمی‌گردم.

*گرفتن این تصمیم که به دوران بازیتان پایان دهید سخت بود؟

بله، بود.زیرا همان طور که گفتم ، دوست دارم در آینده در تعداد کمی مسابقه به میدان بروم.دلم برای بازی تنگ خواهد شد.به این شکل نیست که انگار دیگر نمی‌توانم حرکت کنم. هنوز می‌توانم در سطح مشخصی بازی کنم اما سطحی که دوست دارم در آن بازی کنم بالاترین سطح ممکن است.دوست دارم ثبات داشته باشم و دوست ندارم که مردم را ناامید کنم.قبل از این که این اتفاق بیشتر بیافتد ، فکر کردم بهتر است به بازی کردنم خاتمه دهم.

خداحافظی جرارد تعداد زیادی پیام محبت آمیز از جانب هم تیمی‌های سابقش را به دنبال داشت:

پپه رینا : بازی در کنار تو مایه افتخار بود رفیق! همیشه چه داخل و چه بیرون از زمین یک نمونه بودی! لحظات فوق العاده‌ای در کنار هم داشتیم. بابت همه چیز ازت ممنونم اسطوره!

مایکل اوون: بازی در لیورپول را در 11 سالگی با هم شروع کردیم. آن موقع هم فوق‌العاده بود. او تبدیل به یک بازیکن با کلاس جهانی شد. بزرگترین بازیکن لیورپول. به تو تبریک می‌گم. استیوی جی.

آلن شیرر: در آینده موفق باشی. به عنوان یکی از بزرگان این بازی به خاطر سپرده خواهی شد.

دیرک کویت: بازی در کنار استیوی افتخار بزرگی بود.بهترین بازیکنی بود که در کنارش بازی کردم.فکر می‌کنم مربی بزرگی بشود.

تیم کیهیل: استیون جرارد به خاطر دوران بازی فوق العاده‌ات به تو تبریک می گویم.بازیکنی که در داخل و خارج از زمین به او احترام می‌گذارم.یکی از بهترین بازیکنانی که مقابلش بازی کرده‌ام.

خاویر ماسکرانو: خوش شانس بودم که در کنارت بازی کردم و برایت در آینده آرزوی بهترین ها را دارم.

خاویر زانتی: استیون، بازیکنی فوق العاده ، اسطوره‌ای جهانی. به خاطر کاری که برای فوتبال انجام دادی به تو تبریک می‌گویم.

لوکاس لیوا: به خاطر تمام سال‌هایی که در کنار هم کار کردیم ، ممنونم. مطمئنم در هر کاری که انجام دهی موفق خواهی شد. هیچ وقت تنها قدم نخواهی زد کاپیتان.

یان آرنه ریسه: بهترین بازیکنی که در کنارش بازی کردم. به خاطر همه چیز متشکر م رفیق. کاپیتان شگفت انگیز.

جبرئیل سیسه: دلمان برایت تنگ خواهد شد، دوست من

تیری هانری: همیشه گفته‌ام که دوست داشتم در کنار این مرد بازی کنم. چه اسطوره‌ای. چه دوران بازیگری فوق‌العاده‌ای

اظهار نظر بازیکنان مختلف در مورد جرارد در طول تاریخ:

زیدان: آیا او بهترین بازیکن دنیا است؟ شاید به اندازه مسی و رونالدو به او توجه نشود اما بله، فکر می‌کنم شاید او بهترین بازیکن دنیا باشد.

پله: گاهی اوقات بازیکنی مانند جرارد در تیمتان دارید.در پنج سال گذشته ،از نظر من جرارد بهترین بازیکن دنیا بوده.

رونالدینیو: از نظر من ، در پستی که بازی می‌کند یکی از بهترین بازیکنان دنیا است. از نظر من وی یکی از بزرگترین بازیکنان دنیا است.

سوارز: تعداد کمی بازیکن در دنیا وجود دارند که جانشین ندارند و استیون یکی از آنهاست.نه تنها به عنوان بازیکن بلکه به عنوان یک کاپیتان و کاری که برای لیورپول می کند‌ بی جانشین است

شناسنامه

دوران بازی

لیورپول (از سال 1985-2015)

لیگ برتر: 504 بازی ، 120 گل

اف ای کاپ: 42 بازی ، 15 گل

لیگ کاپ: 30بازی ، 9 گل

لیگ قهرمانان: 87 بازی ، 30 گل

جام یوفا / لیگ اروپا:42 بازی ، 11 گل

سایر: 7 بازی ، 1 گل

مجموع: 710 بازی ، 186 گل

لس آنجلس گلکسی(2015-2016)

لیگ MLS : 36 بازی ، 5 گل

تیم ملی انگلیس(2000-2014)

114 بازی ملی ، 21 گل

افتخارات جرارد به همراه لیورپول

باشگاهی

دو قهرمانی در اف ای کاپ (2001، 2006)

سه قهرمانی در لیگ کاپ(2003،2001، 2012 )

یک قهرمانی در جام اتحادیه (2006)

یک قهرمانی در لیگ قهرمانان (2005)

یک قهرمانی در جام یوفا (2001)

یک قهرمانی در سوپر کاپ اروپا (2001)

فردی

بهترین بازیکن سال به انتخاب اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال(2006)

بهترین بازیکن جوان سال به انتخاب اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال(2001)

8 بار قرار گرفتن در تیم منتخب فصل لیگ برتر(2001،2004،2005،2006،2007،2008،2009،2014)

بهترین بازیکن سال به انتخاب ورزشی نویسان (2009)

6 بار انتخاب به عنوان بازیکن برتر ماه لیگ برتر (فبریه 2001، مارس 2003 ، دسامبر 2004، آپریل 2006، مارس 2009، مارس 2014)

برترین بازیکن میدان در فینال اف ای کاپ(2006)

برترین بازیکن میدان در فینال لیگ قهرمانان(2005)

فوتبالیست سال یوفا(2005)

عنوان سومی در مراسم توپ طلا (2005)

دریافت نشان امپراطوری بریتانیا (2007)

جرارد به روایت آمار

860 مجموع بازی‌های وی در لیورپول ، لس آنجلس گلکسی و تیم ملی انگلیس

212 مجموع گل‌های‌زده وی در تیم‌های باشگاهی و تیم ملی

9 عنوان قهرمانی (همگی در لیورپول)

8 بار انتخاب در تیم منتخب لیگ برتر

8 تعداد دفعاتی که جرارد اخراج شده است.(7 بار در لیورپول ، یک بار در تیم ملی)

2 انتخاب به عنوان بهترین بازیکن میدان در فینال‌‌های معتبر

* آرمین زمانی


برچسب ها: استیون جرارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار