PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵

کیهان ورزشی-

طلوع حیرت آور تیمی که تا همین چند سال پیش نامش هم به گوش آشنا نبود، به یک پایان تراژیک رسید تا امروز دنیای فوتبال به احترام تیم چاپکوئنسه ایستاده سکوت کند؛ تیمی که عمده بازیکنان خود را در سانحه هوایی هفته گذشته در خاک کلمبیا از دست داد اما به چیزی که برایش پرواز کرده بود، رسید و نه تنها قهرمانی دومین رقابت مهم فوتبال آمریکای جنوبی را بدست آورد بلکه برای همیشه در تاریخ فوتبال جهان به ثبت رسید. از حادثه سقوط هواپیما در مدلین تنها 6 نفر جان سالم به در بردند که دو دفاع و دروازه بان ذخیره تیم در میان آنها جای داشتند اما دیگر ستاره های چاپکوئنسه که برای برگزاری اولین بازی فینال مسابقات سودآمریکا راهی کلمبیا شده بودند، همگی جانشان را از دست دادند؛ تیمی که در سال 2009 در دسته چهارم لیگ برزیل حضور داشت اما در فصل اخیر با رسیدن به فینال سودآمریکا که آن را هم سطح لیگ اروپا می دانند، در برزیل سر و صدای زیادی به پا کرده بود.

حرکتی مانند لسترسیتی

این باشگاه در سال 1973 تاسیس شد و تازه در سال 2014 بود که توانست به بالاترین سطح فوتبال برزیل صعود کند اما قهرمانی در رقابتی که برای رسیدن به آن در حال سفر به کلمبیا بودند، می توانست این تیم را برای اولین بار به مسابقات لیبرتادورس برساند. مسابقاتی که در قاره آمریکای جنوبی ارزش بسیاری دارد و مهمترین مسابقات فوتبال در این منطقه شناخته می شود. به دنبال این حادثه فدراسیون فوتبال برزیل هفت روز مسابقات لیگ را به حالت تعلیق درآورد و دولت برزیل نیز سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد. این در حالی است که قرار بود چاپکوئنسه پس از بازگشت از کلمبیا این هفته به مصاف پالمیراس برود. در همین مدت که چاپکوئنسه توانست به فینال سودآمریکا راه یابد، بسیاری حرکت این تیم را با لسترسیتی در انگلستان مقایسه می کردند؛ تیم های بسیار کوچکی که موفق شدند به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کنند.

پایان رویا

داوید ده‌نس فیلهو رئیس باشگاه چاپکوئنسه درباره این اتفاق می گوید"این باشگاه تنها بر اساس توافقات دو طرفه شکل نگرفته بود بلکه ما مانند یک خانواده بودیم و احترام میان ما بر همین اساس بود. ما با توازن و خوشحالی کنار هم زندگی می کردیم. پیش از پرواز آنها به من می گفتند که می روند تا رویایمان را به واقعیت تبدیل کنند اما این رویا برایمان تمام شد". به دنبال وقوع این حادثه باشگاه هایی چون چلسی، بارسلونا و رئال مادرید در جریان تمرینات پیام تسلیت خود را به خانواده های قربانیان ابلاغ کردند. ضمن آنکه پیش از بازی های جام حذفی در کشورهای مختلف جهت ادای احترام به قربانیان این حادثه یک دقیقه سکوت برقرار شد. چاپکوئنسه تنها سه سال فرصت پیدا کرد که در بالاترین سطح فوتبال برزیل حضور داشته باشد و خود را به فوتبال پرمدعای برزیل تحمیل کند. به همین دلیل حضور در فینال سودآمریکا مهمترین و بزرگترین دیداری بود که این تیم در تاریخ خود شانس حضور در آن را پیدا کرده بود. این دستاورد برای باشگاهی که 6 یا 7 سال قبل در دسته چهارم بازی می کرد، اتفاقی بزرگ محسوب می شد.

انصراف از فینال

باشگاه اتلتیکوناسیونال با انتشار بیانیه‌ای در سایت رسمی خود ضمن ابراز تأسف بابت سقوط هواپیمای بازیکنان تیم چاپکوئنسه، اعلام کرد که از بازی در فینال جام سودآمریکانا انصراف داده و چاپکوئنسه را به عنوان قهرمان این رقابت‌ها معرفی کرد.طبق گزارش مارکا، قرار است جایزه نقدی قهرمانی در جام سودآمریکانا به تیم چاپکوئنسه تقدیم شود تا به خانوادگان قربیان سانحه هوایی این تیم اختصاص پیدا کند. در بیانیه باشگاه اتلتیکو ناسیونال آمده است: «باشگاه اتلتیکو ناسیونال به کنفدراسیون آمریکای جنوبی پیشنهاد کرده است که عنوان قهرمانی جام سودآمریکانا به صورت افتخاری به چاپکوئنسه تقدیم شود تا بلکه بخشی از غم و ضربه بزرگی که به این باشگاه وارد آمده جبران و تسلی خاطری برای خانواده‌های قربانیان حادثه مرگبار سقوط هواپیما باشد. ما به نوبه خودمان برای همیشه چاپکوئنسه را قهرمان جام سودآمریکانای سال 2016 خواهیم دانست. امروز همه با هم با لباس‌هاس یکدست سفید و با شمع‌هایی برای گرامیداشت یاد قربانیان این سانحه به ورزشگاه می‌رویم. زنده‌باد چاپکوئنسه.»

جزئیات سقوط

در جدیدترین اخباری که درباره حادثه سقوط هواپیمای تیم فوتبال چاپکوئنسه برزیل منتشر شده است، یکی از علل این حادثه مشکل مربوط به جریان برق هواپیما بوده است که خلبان از ترس از این موضوع تصمیم به فرود اضطراری هواپیما می گیرد و همین امر سبب ناتوانی وی در کنترل هواپیما می شود.به دنبال این حادثه و به علت شرایط بد آب و هوا، کمک رسانی نیروهای امداد و نجات غیرممکن شد، چرا که این حادثه صبح زود در منطقه ای کوهستانی رخ داد و باران شدیدی نیز در حال بارش بوده است.گفته می شود که یکی از 5 نجات یافته این حادثه به نام آلن راشل در بیمارستان بستری است و حال عمومی وی نسبتا خوب است و می تواند صحبت کند.رسانه های گوناگون جهان امیدوارند که با بهبودی نسبی حال آلن بتوانند اطلاعاتی بیشتر درباره جرئیات این حادثه ناگوار به دست بیاورند. همچنین گفته شده است که 9 تن از بازیکنان تیم برزیلی در این هواپیما حضور نداشتند و ممکن است قصد آنها چنین بوده است که با پرواز بعدی راهی کشور کلمبیا شوند. در این حادثه 15 تن نیز به شدت زخمی شده اند که آتش نشان ها توانستند آنها را جا به جا کنند.همچنین اطلاعات مربوط به هواپیما نشان می دهد که این هواپیما متعلق به شرکت لامیا با شماره ثبت اس پی 2933 آر جی 80 است.یکی از 6 تن افراد نجات یافته از سانحه هوایی در راه رسیدن به بیمارستان درگذشت، در نتیجه تنها 5 تن از این حادثه ناگوار جان سالم به در بردند.به دنبال این حادثه شهردار شهر چاپکوئنسه واقع در ایالت سانتاکاتارینا در حال سخنرانی است و اعلام کرده است که هنوز فهرستی از اسامی قربانیان در اختیار نیست.هواپیمای حامل بازیکنان تیم چاپکوئنسه برزیل، دارای 95 صندلی بود که در این سفر 81 تن در هواپیما حضور داشتند.اطلاعات به دست آمده از کشور برزیل نشان می دهد که در این پرواز 22 بازیکن، 21 خبرنگار و 3 مهمان حضور داشتند. بر اساس جدیدترین اطلاعات، دانیلو سنگربان تیم چاپکوئنسه نیز نتوانست جان سالم به در ببرد و درگذشت.

واکنش ها

پله اسطوره فوتبال برزیل در واکنش به این اتفاق تلخ گفت"خدا با ورزشکاران، مسئولان، خبرنگاران و دیگر مسافرانی خواهد بود که به همراه بازیکنان ما در حال سفر بودند". فیفا هم در سایت خود نوشت"در این روز غمبار فکر ما درگیر قربانیان، خانواده هایشان، هواداران چاپکوئنسه و رسانه ها در برزیل است". اینفانتینو رئیس فیفا هم پیامی مشابه را در واکنش به این اتفاق در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد. برزیلی ها که به شدت انسان های مذهبی هستند و اعتقادات محکمی دارند، غالبا در این واقعه خود را همراه کردند که از جمله آنها رونالدینیو و کاکا بودند. ستاره اسبق بارسلونا در پیام خود برای خانواده و دوستان تمامی کسانی که در این حادثه جانشان را از دست دادند، طلب توان و صبر کرد. داوید دخیا دروازه بان منچستر هم که با کاپیتان تیم یعنی کلبر سانتانا در اتلتیکومادرید همبازی بوده، به جان باختگان حادثه ادای احترام کرد. باشگاه های مادریدی اتلتیکو و رئال و همچنین بارسلونا پیش از آغاز تمرینات خود یک دقیقه سکوت کردند.

حوادث هوایی تاریخ فوتبال

سقوط تورینو بزرگ در سوپرگا

در 4 می سال 1949 هواپیمای حامل تیم فوتبال تورینو به علت بارش برف به دیوار کلیسای سوپرگا برخورد کرد. تیم ایتالیایی برای برگزاری دیدار برابر بنفیکا به لیسبون سفر کرده بود اما در راه بازگشت در نزدیکی تورین با سانحه هوایی رو به رو شد. در این حادثه 31 نفر درگذشتند که بیشترشان عضو تیم تورینو بودند. در میان قربانیان نام اعضای تیم ملی ایتالیا نیز دیده می شد. والریو باچیگالوپو(دروازه بان) و برداران آلدو و دینو بالارین و والنتینو ماتزولا در این هواپیما حضور داشتند و جان خود را از دست دادند. همچنین اگری ارباستین، سرمربی تیم و روزنامه نگاران تورینی جز قربانیان بودند.

حادثه مونیخ و خداحافظی با دانکن ادواردز

ششم فوریه سال 1958 هواپیما منچستریونایتد پس از برگزاری دیدار یک چهارم نهایی جام اروپا برابر ستاره سرخ بلگراد در مونیخ توقف کرد تا سوخت گیری کند. اما وضعیت بد ( یخ زدگی) باند فرودگاه باعث شد تا تیم فوتبال یونایتد هرگز به مقصد نرسد. در این حادثه 23 نفر جان خود را از دست دادند. بازیکنان، روزنامه نگاران، خدمه هواپیما و مدیران باشگاه انگلیسی از قربانیان بودند. راجر بیرن، مارک جونز و دانکن ادورادز از بازیکنان برجسته تیم نیز جز آن ها بودند. ادوادرز ستاره تیم یونایتد چند روز پس از حادثه به علت شدت جراحات وارد شده درگذشت. برخلاف حادثه سوپرگا و هواپیمای حامل تیم چاپکوئنسه در این سانحه هوایی افراد زیادی نجات پیدا کردند. در میان این ۲۱ نفر نام مت باسبی سرمربی تیم و بابی چارلتون ( بازیکن) دیده می شد. هر دو نخستین جام اروپایی شان را به همراه منچستریونایتد در سال 1968 ( 10 سال پس از آن حادثه) فتح کردند.

پرواز 548 سابنا

172 نفر در 15 فوریه سال 1961 پس از سقوط هواپیما بروکسل- زاونتم جان خود را از دست دادند. در میان جان باختگان 18 نفر از اعضای تیم اسکیت آمریکای جنوبی حضور داشتند. آن ها قرار بود یک هفته بعد در رقابت های جهانی اسکیت پراگ شرکت کنند. این بازی ها به علت این اتفاق برگزار نشد.

پرواز DC-9 پورتوریکو را بدون تیم والبیال گذاشت

در فوریه ۱۵ سال ۱۹۷۰ مشکل فنی یکی از موتورها دومینیکن باعث شد هواپیما لحظاتی پس از بلند شدن سقوط کند. 102 نفر در این سانحه درگذشتند که در این میان اعضای تیم والیبال پورتوریکو نیز حضور داشتند. همچنین کارلوس تئو کروس، بوکسور دومینیکنی جان خود را از دست داد.

تراژدی آند

پرواز 571 اورگوئه که 45 نفر مسافر داشت در 13 اکتبر سال 1972 در رشته کوه‌های آند سقوط کرد. در این هواپیما برخی بازیکنان تیم اولد کریستین حضور داشتند. ۱۶ نفر از مسافران پس از ۲ ماه زنده پیدا شدند! آن‌ها پس از سقوط و زنده ماندن سرمای آند را تحمل کردند و از گوشت قربانیان مصرف کردند تا به خاطر گرسنگی جان خود را از دست ندهند.

تراژدی اوکسی

پرواز اوکسی ورشو در 14 مارس سال 1980 هنگام فرود دچار مشکل شد و سقوط کرد. 22 بوکسور آمریکایی در این حادثه جان خود را از دست دادند. هفت سال بعد هواپیمایی که حامل 16 بازیکن و سرمربی تیم آلیانسا لیما بود در دریا سقوط کرد.

یتیم شدن فوتبال زامبیا

در 27 آوریل سال 1993، 30 مسافر هواپیما زامبیا پس از سقوط در دریا کشته شدند. در این پرواز 17 بازیکن به همراه سرمربی تیم ملی فوتبال زامیبا جان خود را از دست دادند.

تراژدی در رشته هاکی روی یخ

بازیکنان تیم هاکی روی یخ لوکوموتیو در 7 سپتامبر سال 2011 پس از سقوط هواپیمایشان در یاروسلاو درگذشتند. علاوه بر آن ها 37 نفر مرتبط با تیم هاکی و خدمه هواپیما جان خود را از دست دادند.

دیگر ورزشکارانی که دچار سانحه هوایی شدند

ورزشکاران زیادی در سانحه‌های هوایی جان خود را از دست داده‌اند. خواکین بلومه ( ژیمناست اسپانیایی)، گراهام هیل (قهرمان فرمول یک)، تیری سابین فرانسوی (راننده و خالق رالی داکار)، کمیل موفات ( قهرمان شنا در المپیک) و الکسیس واستین ( بوکسور) از جمله آن‌ها هستند


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار