PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵

کیهان ورزشی-

در شهر مردم از یکدیگر می پرسیدند او کیست؟ الکساندر نوری؟ کسی اسمش را هم نشنیده بود مگر آنهایی که از همه ریز و درشت فوتبال با خبر بودند. در آلمان اگرچه به مربیان جوان بیش از هر نقطه دیگر دنیا اعتماد می شود اما انتساب یک مربی که هیچ سابقه درخشانی ندارد و حتی نامش در میان دیگر تیم های بوندس لیگا هم شنیده نشده باشد، جای تعجب بسیاری داشت. با این حال برای تیمی که در سالهای گذشته همه ابهت و شکوه گذشته خود را از دست داده و هیچ مربی بزرگ و کوچکی نتوانسته به بازگرداندن روزهای خوب این تیم کمکی کند، دیگر تفاوتی ندارد چه کسی روی نیمکت آن می نشیند. برای هواداران وردربرمن به درون زمین خلاصه می شود نه روی نیمکت. آنها چندین فصل است که فقط به فرار از سقوط فکر می کنند. در این دوران تلخ، کسی که بتواند تیمشان را به میانه های جدول برساند، حکم یک شوالیه را پیدا می کند که می تواند تا زمان زیادی در یادهایشان بماند.

مردی از خانواده برمن

الکساندر نوری کیست؟ این جدی ترین سوالی است که هم ذهن آلمانی ها را مشغول خودش کرده هم ما ایرانی ها که حداقل قسمتی از نام و نشان وی بیانگیر ایرانی بودنش است. می گویند آمده سقوط آزاد وردربرمن را متوقف کند. شاید نگاهی گذرا به زندگی فوتبالی و غیر فوتبالی اش داشته باشد، او می تواند تا حدی برای انجام این کار قابل اعتماد باشد. فرانک باومن یکی از بازیکنان قدیمی وردربرمن که در سال 2009 به کادر مربیگری این تیم اضافه شده، درباره نوری می گوید"او یک فوتبالیست وظیفه شناس و جاه طلب بود که اکنون در زمینه مربیگری هم می توانیم به او اعتماد کنیم و امیدوار به موفقیت تیم در بازی های آینده باشیم". نوری در اولین کنفرانس خبری خود همان چیزهایی را گفت که هزاران بار توسط هزاران مربی قبل از وی گفته شده بود اما هیچ کدام نتوانستند کاری برای وردربرمن انجام دهند. گفتن این جملات که "من مملو از انرژی هستم و کمک خواهم کرد که نتایج بهتری کسب شود" برای هواداران وردربرمن تکراری و ناامید کننده بود تا روزی که بازی مقابل وولفسبورگ از راه رسید. مجلات، روزنامه ها و سایت های خبری اولین ابراز احساسات نوری به عنوان سرمربی یکی از تیم های بوندس لیگا را با عناوینی چون اشتیاق، خونسرد یا سرشار از تمرکز منتشر کردند. او که یکی از بازیکنان قدیمی وردربرمن محسوب می شود، آنقدر دوران حضورش در تیم اصلی کمرنگ بود که هواداران و بازیکنان قدیمی به زحمت وی را به یاد داشتند. با این حال می دانستند یکی از بازیکنان سابق خودشان هدایت تیم را به عهده گرفته و او یکی از خودشان است. او دلش می خواهد هواداران برمن به او اعتماد کنند اما آنها یاد گرفته اند که به گفته هیچ مربی ای اعتماد نکنند. بنابراین تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که به کارنامه کاریش در اولدنبرگ اعتماد کنند یعنی اولین تجربه سرمربیگری نوری که در فصل 2013-2014 در لیگ منطقه ای آلمان رقم خورد. در آن فصل بازیکنی به نام "ادی واکو منگا" که از نوری اعتماد به نفس زیادی کسب کرده بود، برای تیمش 23 گل زد تا در عین وقوع یک شگفتی، اولدنبرگ در لیگ سوم شود اما پس از جدایی نوری و بازگشت به برمن به عنوان دستیار در تیم اول و سپس به عنوان سرمربی تیم دوم، نه واکو و نه اولدنبرگ هیچ یک روزهای خوبی را تجربه نکردند و سر به سقوط گذاشتند. اینگونه می توان کمی به ادعای او دلگرم شد که آمده مانع از سقوط برمن شود.

گذشته

نوری متولد آلمان از پدری ایرانی و مادری آلمان است، در فوتبال ایران تجربه کوتاهی دارد و تنها سابقه حضور در تیم های ملی پایه را در کارنامه خود دارد. او پیش از این تجربه بر تن کردن پیراهن تیم های زیر 17، 20 و 23 سال تیم ملی ایران را در کارنامه خود داشت اما تجربه حضور در تیم های پایه ایران هیچگاه منجر به حضور در تیم ملی بزرگسالان نشد تا دوران حرفه ای بدون ثبت بازی ملی به پایان برسد. او بعد از اتمام دوران بازیگری خود به عنوان مربی بدنساز کار خود را در تیم های اولدنبرگ آغاز کرد و توانست با گذشت پنج سال به نیمکت یک تیم مطرح آلمانی که البته در دو فصل گذشته شرایط سختی را تجربه کرده، دست یابد. نوری علاقه دارد تا مانند توماس شاف سرمربی موفق وردربرمن در دهه گذشته، سیستم 4-4-2 لوزی را اجرا کند. او که بعد از یولیان ناگلزمن، سرمربی هوفنهایم، جوان ترین سرمربی بوندس لیگای آلمان به شمار می رود، دوران مربی گری خود را در ابتدا به عنوان یک مربی بدنساز آغاز کرد اما بعد از آن به عنوان دستیار اسکریپنیک در تیم اولدنبرگ انتخاب شد تا با پیشرفت او راهی وردربرمن در بوندس لیگای یک آلمان شود و حالا با اخراج این مربی بعد از سه باخت متوالی در سه بازی ابتدایی جانشین او روی نیمکت وردربرمن شود.

تکرار روزهای طلایی با توماس شاف

سرمربی جدید و 37 ساله وردربرمن که اصلیتی ایرانی دارد، در بوندس لیگا 2 و 3 بازی کرده و لیگ های منطقه ای را هم با تیم هایی که ناشناخته تر از آنی هستند که به راحتی آنها را بشناسیم، تجربه کرده است. در سال 2011 فوتبالش در تیم اولدنبرگ به پایان رسید و سپس با همین وارد دنیای مربیگری شد. او ابتدا در این تیم به عنوان مربی بدنساز کار می کرد و سپس به عنوان کمک مربی و در نهایت در آوریل 2013 مالک دفتر سرمربی باشگاه شد تا 41 بازی را با همین عنوان پشت سر بگذارد و 71 امتیاز برای این تیم محلی جمع کند. در فصل 2014-2015 به وردربرمن آمد و در لیگ منطقه ای کمک مربی تیم بود. با برکناری ویکتور اسکریپنیک در اکتبر 2014، او سرمربی تیم شد و توانست در دومین ماموریت بزرگ خود، تیم را به دسته سوم بوندس لیگا برساند. در این فصل در حالیکه تیمش پس از 7 بازی در بوندس لیگا 3 9 امتیاز در اختیار داشت، به عنوان سرمربی جدید وردربرمن برگزیده شد. او به سیستم 2-4-4 لوزی علاقه دارد و با اعمال این سیستم در وردربرمن پس از سالها شکل و شمایل تیم را به دورانی باز می گرداند که توماس شاف روزهای خوبی برای برمن رقم زده بود. نوری اکنون پس از سرمربی هافنهایم دومین مربی جوان لیگ محسوب می شود.

عشق دیوانه وار

پس از یک شکست، بازی با وولفسبورگ از راه رسید. یک بازی هیجان انگیز که می گویند تصاویر لحظات پایانی اش و رفتارهای نوری می تواند به یکی از داغ ترین ویدیوهای فوتبال آلمان تبدیل شود. برمن در آخرین دقایق توانست وولفسبورگ را 2-1 شکست دهد تا اولین پیروزی این تیم با نوری بدست آید. نوری آنقدر از پیروزی تیمش لذت برد که شما هم می توانید به تنهایی از این لذت خالص خوشحال شوید. او تمام پا به پای خط کنار زمین می دوید و تا بالاترین ارتفاعی که می توانست می پرید. با این حال در کنفرانس خبری او از همه بخاطر شادی عجیب و غریبش عذرخواهی کرد و از تجربه بی نظیرش و لمس لحظه پیروزی با وردربرمن گفت. با این حال حقیقتی که نیم توان در مورد وی پنهان کرد، عشق دیوانه واریست که به فوتبال و وردربرمن دارد و همین عشق توانسته پس از یک پیروزی او را در میان هواداران برمن محبوب کند. آنها می خواهند هفته ای که بوندس لیگا به نام نوری زد، امتداد پیدا کند و این هفته به ماهها و حتی سالها برسد. آیا نوری که دیگر مثل دو هفته قبل در شهر ناشناخته نیست، می تواند به این خواسته هواداران در ورزشگاه وزراشتادیون رنگ واقعیت دهد؟فرانک باومن مدیر ورزشی وردربرمن درباره سرمربی جدید این تیم می گوید:" با حضور نوری ما امیدواریم که تیم پیشرفت داشته باشد. در فصل تابستان افراد زیادی از جمله بازیکنان و کادرفنی در باشگاه تغییرات زیادی داشتند و به همین دلیل نمی توانستیم به دنبال فرد جدیدی در خارج از باشگاه برای هدایت تیم باشیم. عملکرد نوری در سال های اخیر نشان می دهد که می تواند در شرایط سخت به تیم کمک زیادی کند و ما از این نظر نسبت به او اعتماد داریم. او فردی با اهداف بلندپروازانه است که ما به او برای به موفقیت رسیدن اعتماد ویژه ای داریم و از او پشتیبانی کامل انجام می دهیم."

بلندپروازی های نوری

نوری که تاحدودی نیز می تواند فارسی صحبت کند، با چالش های زیادی در این فصل روبرو شده است و اکنون همه هواداران وردربرمن امیدوار هستند تا این تیم با هدایت نوری 37 ساله بتواند خودش را از انتهای جدول رها کند و به جمع تیم های بالانشین اضافه شود. نوری درباره حضور به عنوان سرمربی وردربرمن گفت: طبیعی است که بیشتر از قبل معروف شدم. در وردربرمن بودم و با فضای این تیم آشنایی دارم. باید تاکید کنم تغییر خاصی برای من نبوده است چون با فضای اینجا آشنا هستم. شاید بگویم اکنون نسبت به قبل زودتر به رختخواب می روم. در کل همه تغییرات برای من مثبت بوده است. با دو فرزندم اینجا زندگی می کنم و آنها در مدرسه نیز متوجه تغییرات اخیر برای من شدند. از رسانه‌ها ترسی ندارم و فکر نمی کنم آنها خللی در کار من ایجاد کنند. یک سایت هم دارم که خواهرم 6 سال پیش آن را درست کرده است. از آن زمان این سایت را تحت نظر خود دارم و به نظرم اداره کردن آن جالب است. قرار نیست مدام در هفته به آن سر بزنم و آن را آپدیت کنم. به نظرم یک راه ارتباط منطقی با رسانه ها و شبکه های اجتماعی می تواند به یک مربی کمک زیادی بکند.

نوری درباره ایرانی بودن خود نیز گفت: ایران بخشی از وجود من است. پدر من ایرانی است. پدرم برای تحصیل به آلمان آمد و در هانوفر با مادرم آشنا شد و اینجا در شهر اولدنبرگ به تحصیل شیمی پرداخت. خیلی با پدرم در ارتباط بودم. به همین خاطر شناخت کاملی از ایرانی بودنم دارم. آخرین باری که در ایران بودم، سال 2005 بود و همراه پدرم به چندین شهر ایران رفتیم و با شهرهای مختلف ایران نیز آشنا شدم. برای من خیلی مهم بود تا شناخت زیادی از فرهنگ ایرانی داشته باشم. برخلاف دیگر فرهنگ ها، مردم در ایران بسیار مهربان هستند و برخورد خیلی خوبی با شما دارند. هنوز هم خیلی از نزدیکان و بستگان من در ایران زندگی می کنند و عده ای نیز در آمریکا هستند.

نوری در ادامه در پاسخ به این سوال که در صورت رفتن به ایران مشکلی خواهد داشت یا خیر نیز گفت: تا حدودی فارسی می دانم ولی برای برقراری ارتباط نیاز به کمک دارم. البته در زمینه غذا باید بگویم که هیچ مشکلی ندارم و اگر به ایران بروم کاملا شناخت خوبی دارم. غذاهای ایرانی بهترین هستند. به تیم نونهالان آلمان دعوت شدم و در سال 2005 نیز برای یک اردوی تدارکاتی، به تیم ملی ایران دعوت شدم. آسیب دیده بودم و نتوانستم در این اردو همراه تیم ملی ایران باشم. بعد از آن دیگر هیچ اتفاقی رخ نداد و دیگر به تیم ملی ایران دعوت نشدم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار