PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۱۱۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
گپ و گفت با امير مهدي زاده ملي پوش طلايي كاراته
چندي پيش امير مهدي زاده كاراته كاي ملي پوش وزن 60 كيلوگرم در مسابقات قهرماني جهان مدال طلا كسب كرد. تاكنون مهدي زاده دو طلا و يك برنز در مسابقات جهاني كاراته به دست آورده است و حالا عزم خود را جزم كرده كه با المپيكي شدن كاراته در بزرگترين آوردگاه ورزش جهان هم روي سكو برود.امير به دنبال كسب طلاي المپيك مي باشد و اميدوار است كه با به آرامش رسيدن كاراته در ماههاي گذشته بتواند باانگيزه بالا تمرينات خود را ادامه دهد. موفقيت مهدي زاده و سجاد گنج زاده ديگر كاراته كاي طلايي ايران در مسابقات جهاني 2016 نويد روزهاي بهتري را مي دهد.او در اين گپ و گفت به اتفاقات اخير كاراته اشاره كرد و از زواياي زندگي خود صحبت كرد.

بچه قم

-امير مهدي زاده كاراته كاي ملي پوش در وزن 60 كيلوگرم متولد قم است و در 31 شهريور 1368 ديده به جهان گشود.

-او در محله اي سكونت دارد كه جوانان زيادي در اين محله ورزشكار شده اند:"خانه مان در محله باجك قم واقع شده است."

-پدرش در جواني رزمي كار بود:"پدرم كاراته كا بود اما اين رشته را بطورحرفه اي ادامه نداد.پدرم نقش اساسي در ورزشكارشدنم دارد كه در ادامه خدمت تان عرض مي كنم. من داراي يك برادر بزرگتر از خودم هستم و يك خواهر كوچكتر از خودم دارم. برادرم به فوتسال علاقه دارد و بطور آماتورگونه با دوستان خود به سالن مي رود و فوتسال بازي مي كند."

-در حال حاضر دانشجوي رشته كارشناسي تربيت بدني است:"درس خواندن جزيي از برنامه هاي زندگي ام است. گرچه درگير ورزش حرفه اي هستم و هفته ها به اردوهاي ملي مي روم اما هر طوري شده بر سر كلاس هاي دانشگاه حاضر مي شوم.درس خواندن يك ورزشكار حرفه اي دشوار است اما من براي رسيدن به هدف خود تمام سختي ها را به جان مي خرم."

-امير متاهل است و بزودي پدر خواهد شد:"همسرم ورزشكار بود و اتفاقا در رشته كاراته فعاليت مي كرد اما پس از ازدواج كاراته را كنار گذاشت. البته خودم از او خواستم كه همسرم ورزش حرفه اي را كنار بگذارد. ورزشكاران حرفه اي هميشه بر سر تمرينات و اردوهاي آماده سازي هستند و نمي توانند براي زندگي خود وقت بگذارند. از اين رو از همسرم خواستم كه خانه دار باشد. ضمنا دو ماه ديگر پدر مي شوم. اتفاقا اسم پسرم را هم انتخاب كرده ايم. مي خواهيم اسمش را "سايمان" بگذاريم."سايمان" به معني پادشاه است."

-او ادامه داد:دوست دارم پسرم در آينده ورزش كند ولي مثل من در ورزش حرفه اي سختي نكشد. اصلا به او اصرار نمي كنم كه حتما مثل من ،ورزشكار حرفه اي شود و از اين بابت عذاب بكشد. من سالها براي اين كه يك كاراته كا ملي پوش شوم خيلي سختي كشيده ام. خيلي ها در اين مسير اذيتم كردند و دوست نداشتند كه امير مهدي زاده عضو تيم ملي كاراته ايران شود.دوست ندارم پسرم در مسيري قرار بگيرد كه پدرش متحمل دشواري ها و بي معرفتي ها شد.هر فردي كه بخواهد به تيم ملي برسد مي بايست با حسادت ها و بدخلقي ها بجنگند تا به جايگاه واقعي خود برسد.يك عده در ورزش حرفه اي هستند كه مي خواهند افراد موفق و مستعد را نابود كنند و من به عنوان يك پدر دوست ندارم كه پسرم اين بي معرفتي ها را تجربه كند. من در اين مسير ماندم و به هدفم رسيدم ولي رسيدن به مقصد آسان نبود.

دوست ندارم پسرم مثل من سختي بكشد

-دارنده دو طلاي جهاني كاراته جهان در پايان مطلب فوق به كيهان ورزشي گفت:برخي به ديگران حسادت مي كنند. حسادت از دل آدم هايي مي رويد كه دلشان كوچك است و نمي توانند آدم هاي موفق تر از خودشان را ببينند.حسادت از بخل مي آيد و برخي به علت اين كه ظرفيت پاييني دارند حسادت شان را بروزمي دهند. من از موفقيت ديگران لذت مي برم. من هميشه براي همگان بهترين ها آرزو مي كنم اما يك عده دوست دارند كه ورزشكار حرفه اي با مخ به زمين بخورد و شكسته شدنش را تماشا كنند.هيچ گاه هدفم در ورزش اين نبوده كه جاي كسي را اشغال كنم .هميشه به دنبال اين بوده ام تا شايستگي ام را نشان دهم و مزد زحماتم را با كمك خداوند بگيرم.كساني كه به ديگران حسادت مي كنند خداوند به آنها عنايت نكرده است .اميدوارم توانسته باشم كه پاسخ پرسش شما را داده باشم.

-امير در مورد نحوه ورودش به عالم كاراته به كيهان ورزشي گفت:واقعيت اين است كه در نوجواني به ورزشكار شدن علاقه اي نداشتم. بنا به علاقه پدرم به كاراته راهي مسجد محله مان شدم و در كلاس كاراته ثبت نام كردم. كلاس ها در زيرزمين مسجد برگزار مي شد . يك روز به مسجد رفتم و متوجه شدم كه كلاس هايمان تعطيل شده است.از تعطيلي كلاس كاراته خوشحالم شدم زيرا در آن برهه به ورزش علاقه مند نبودم.پدرم پس از مدتي تصميم گرفت كه مرا در باشگاه انقلاب قم ثبت نامم كند تا دوباره در كلاس هاي كاراته حاضر شوم.من با ورود به باشگاه انقلاب قم كم كم به كاراته علاقه مند شدم و زندگي ورزشي ام سمت و سو پيدا كرد.از روزي كه وارد باشگاه انقلاب شدم باانگيزه تر در تمرينات شركت كردم و ورزش حرفه اي را جدي گرفتم.روحيه ام بالا رفت و با كمك خداوند در مسير حرفه اي ورزش پيشرفت كردم.من از باشگاه انقلاب به تيم ملي كاراته رسيدم و لازم است از افراد زحمتكش و موثر اين باشگاه تشكر كنم.

-مهدي زاده ادامه داد:من در باشگاه انقلاب قم افتخار داشتم با يك مربي بزرگ در كاراته آشنا شوم و اين شانس را داشتم كه شاگرد استاد غلامرضا دباغيان باشم. استاد دباغيان در رشته كاراته يك مربي اثرگذار است كه تاكنون قهرمانان زيادي را تربيت كرده است.اگر كارنامه استاد دباغيان را مرور كنيم يكي از شاگردان ايشان در سال 1996 قهرمان جهان شد. آقاي مهدي عمو زاده يكي از شاگردان مطرح استاد دباغيان بودند كه در مسابقات جهاني كاراته به مدال طلا رسيدند.ضمنا من هم در سال 2016 قهرمان جهان شدم و اينها نشان مي دهد كه استاد دباغيان در تربيت قهرمانان يد طولايي دارند و كارشان تعليم و تربيت ورزشكاران مدال آور است.ايشان يك عمر است كه به ورزش كاراته خدمت مي كند و از آن جا كه روح بزرگي دارد تمامي شاگردان شان از نظر فني و روحي در سطح جهاني ظاهر مي شوند.

دو طلا و يك برنز جهاني دارم

-قهرمان جهان كاراته در سال 2016 اضافه كرد:از استاد دباغيان منهاي فنون كاراته خيلي چيزها ياد گرفته ام. وقتي وارد باشگاه انقلاب شدم انصافا هيچ چيزي در خصوص كاراته نمي دانستم اما ايشان به من كمك كرد تا كاراته و زندگي را بهتر بشناسم.حمايت هاي استاد در پيشرفتم مهم بود و لازم است كه تكرار كنم كه استاد دباغيان نقش بزرگي در زندگي و موفقيت هايم داشته است. بنده در بحث ورزش و كاراته مريد استاد هستم و برايشان بهترين ها را آرزوها مي كنم.

-مهدي زاده هيچ سابقه اي در تيم هاي پايه كاراته در سطح ملي ندارد اما در حال حاضر جزو ملي پوشان پرافتخار كاراته است. خودش در اين خصوص به كيهان ورزشي مي گويد:من در سال 2012 اولين مدال طلاي جهاني ام را گرفتم. پيش از اين كه به تيم ملي بزرگسالان ملحق شوم و مدال جهاني بگيرم اصلا در رده هاي پايه براي كشورم به ميدان نرفته بودم.خوشبختانه در مسابقات جهاني 2012 پاريس موفق شدم مدال طلا بگيرم .اين قهرماني خيلي به من چسبيد زيرا در اولين دوره حضورم مدال گرفتم.

-او ادامه داد:در دومين دوره حضورم در مسابقات جهاني به مدال برنز رسيدم. اين مسابقات جهاني در آلمان برگزار شد.حريف پيش رويم همين هلندي بود كه امسال در فينال مسابقات جهاني اتريش شكست دادم. اين مدال برنز به من انگيزه مضاعف داد با تمام وجود تمريناتم را ادامه دهم تا دوباره به همراه تيم ملي در مسابقات جهاني حاضر شوم و از مدال طلاي اول خود در جهان دفاع كنم.

-امير در خصوص كسب دومين مدال طلاي جهاني خود در مسابقات 2016 اتريش به كيهان ورزشي مي گويد:امسال از همه نظر آماده بودم و با انگيزه زيادي در ميدان جهاني حاضر شدم.بخصوص كه مايل بودم امسال هر طوري شده به حريف پرمدعاي هلندي بخورم و او را شكست دهم. خوشبختانه شرايط بازيها طوري رقم خورد كه من با حريف هلندي در فينال مواجه شدم و در مبارزه يكطرفه به لطف خداوند توانستم حريف را با اختلاف زياد شكست دهم. من آنقدر از حريف امتياز گرفتم و او را چپ و راست زدم كه داور بازي را قطع كرد و مرا به عنوان برنده فينال وزن 60 كيلوگرم اعلام كرد. البته حريف هلندي پيش از فينال مي خواست اعصاب مرا خراب كند و روحيه ام را پايين بياورد.او هر بار با من در سالن مسابقات رودررو مي شد روي شانه ام مي زد و مي گفت منتظر تو در فينال هستم و مي خواهم دوباره ترا شكست دهم. پيش از فينال مدام برايم كري مي خواند.ضمن آن كه يك كاراته كا ايراني كه مدتي است براي كشوري اروپايي مبارزه مي كند هر بار مرا مي ديد مي گفت كه حريف هلندي قصد شكست تو را دارد و در اين جنگ رواني با حريف هلندي مشاركت مي كرد.غافل از آن كه حريف هلندي نمي دانست ايراني ها با ايجاد جنگ رواني تحريك مي شوند و روحيه شان براي شكست حريف دوچندان خواهد شد.خلاصه اين كه حريف هلندي آن قدر مرا تحريك كرد كه به او در فينال هيچ فرصتي ندادم و بدجوري اين هلندي پرمدعا را مغلوب كردم.ايراني جماعت روحيه جنگندگي دارد و با تحريك كردن و ايجاد جنگ رواني مصمم تر مي شود. تاريخ نشان داده كه ايراني ها در روزهاي دشوار كم نياورده و قد علم كرده اند.

كاراته به آرامش رسيده است

-صحبت از اوضاع كنوني كاراته در ايران شد و او درباره علت موفقيت هاي اخير اين رشته رزمي به كيهان ورزشي گفت:هيچ اتفاقي در ورزش بي دليل نيست. اگر كاراته به آرامش رسيده و در مسابقات جهاني اتريش روي سكوي قهرماني مي رود و توانست مدال بگيرد تنها يك علت دارد.متاسفانه كاراته سالها بود كه با حاشيه هاي مختلف دست و پنجه نرم مي كرد و توان واقعي اش از اين طريق هدر رفت. يك نفر در گذشته بود كه به اهالي كاراته دروغ مي گفت و از روزي كه فضاي كاراته را ترك كرده همه چيز روند روبه رشد پيدا كرده است و از همه مهم تر اين كه با رفتن اين آدم دروغگو حاشيه هاي كاراته هم از بين رفته است.من حدود شش سال است كه در تيم ملي بزرگسالان كاراته حضور دارم و معتقدم يك نفر سبب حاشيه سازي در كاراته مي شد و امروز كه اين فرد از ميان ما و كاراته رفته بدون شك اين رشته رزمي به آرامش رسيده است.

-مهدي زاده اضافه كرد:كاراته از روزي كه با سرپرستي آقاي حسن طباطبايي شروع كرده حقيقتا حاشيه هايش كاهش يافته است و آرامش در اردوي تيم ملي محسوس است. اعتقاد دارم كه علت موفقيت كاراته در مسابقات جهاني اتريش اين بود كه همه چيز صادقانه پيش رفت. سرپرست فدراسيون كاراته با اعضاي تيم ملي صادقانه برخورد كرد و همه روي كاراته و مسابقات پيش رو تمركز كردند و البته نتايج خوبي هم در اتريش كسب كرديم. سرپرست فدراسيون كاراته مزد صداقتش را گرفت .ضمنا بنده ماهي 900 هزار تومان از فدراسيون كاراته حقوق مي گيرم و يك ريال هم بيشتر دريافتي ندارم .هم چنين امسال كاراته تاريخ ساز شد و ما نتايج خوبي كسب كرديم.به نظر من طباطبايي ناخداي خوبي براي كاراته است و اميدوارم آرامش فدراسيون و اردوهاي تيم ملي حفظ شود.

-امير سالهاست كه در وزن 60 كيلوگرم مبارزه مي كند. خودش در خصوص حفظ وزن خود در مسابقات داخلي و خارجي مي گويد:يكي از دشوارترين كارهاي يك ورزشكار وزن كم كردن است.واقعا يك ورزشكار رياضت مي كشد كه هم وزن خود را كاهش مي دهد و هم نيروي خود را با توجه به كاهش وزن حفظ مي كند و هم اين كه از نظر جسماني آسيب نبيند. گاهي مي شود كه يك ورزشكار در روزهاي پيش از مسابقات مجبور است كه فقط آب بخورد تا وزنش بالا نرود.خوشبختانه در اردوهاي امسال تيم ملي ترتيبي داده شد تا ورزشكاران بطور علمي وزن خود را كنترل كنند. آقاي حسيني مربي بدنساز تيم ملي كاراته طوري برنامه ريزي كردند كه بچه ها به سر وزن رسيدند و از نظر قدرتي و جسماني آسيب نديدند. لازم است از اين مربي خوب و علم گراي كاراته تشكر كنم.من با برنامه ريزي آقاي حسيني بدون مشكلي پنج كيلو وزن كم كردم .

-او ادامه داد: كادرفني تيم ملي كاراته زحمات زيادي كشيد و انصافا نتايج خوبي كسب كرديم. لازم است از تمامي اعضاي كادرفني تشكر ويژه كنم.

استقلالي دوآتيشه

-قهرمان تيم ملي كاراته يك استقلالي دوآتيشه است:"كساني كه مرا مي شناسند مي دانند كه بنده از دوران بچگي يك استقلالي بوده ام و اين تيم محبوب را خيلي دوست دارم.ابتدا به خانواده بزرگ استقلال درگذشت منصورخان پورحيدري مردبااخلاق فوتبال را تسليت مي گويم و دوم اين كه براي استقلال در مسابقات پيش رو آرزوي موفقيت مي كنم.

-وي ادامه داد:اميدوارم باشگاهداري در ايران مثل ساير كشورهاي صاحب ورزش جهان شود. باشگاهداري اين نيست كه شما فقط يك تيم فوتبال داشته باشي و اسم باشگاه را روي مجموعه ورزشي تان بگذاريد. باشگاهداري يعني اين كه در بيشتر رشته هاي ورزشي صاحب تيم باشي و در اين زمينه فعاليت باشگاه را گسترش دهيد. اميدوارم باشگاه استقلال در آينده تصميم بگيرد و يك تيم كاراته تشكيل دهد تا بنده بتوانم براي استقلال به ميدان بروم.الان رئال مادريد در بيشتر رشته هاي ورزشي تيمداري مي كند و از نظر كارشناسان يك باشگاه واقعي است . اميدوارم تفكر حرفه اي در ورزش مان حاكم شود.

-نوبت به سوالات غير ورزشي رسيد و امير به كيهان ورزشي گفت:يك اتومبيل 206 دارم و اوقات فراغتم را در كنار خانواده مي گذرانم . خيلي دوست دارم با همسرم به خريد بروم يا با او به شمال سفر كنيم. الان كه با شما صحبت مي كنم به همراه همسرم در شمال هستم. همسرم مازندراني است و بنده از روزي كه ازدواج كرده ام ذائقه غذايي ام كمي تغيير كرده است. من از دوران كودكي خورش "فسنجان" دوست داشتم .الان هم دوست دارم اما از وقتي ازدواج كرده ام "ماهي شكم پر" را هم دوست دارم و به دومين غداي موردعلاقه ام بدل شده است.ضمنا مازندراني ها در كنار "ماهي شكم پر" يك چاشني خوشمزه دارند كه نامش "نازخاتون" است. اين چاشني خيلي خوشمزه است.

-امير اضافه كرد: گاهي اوقات با عمو و برادرم "ايكس باكس" بازي مي كنم و اين بازي سرگرم كننده را دوست دارم.

-سرانجام رشته كاراته المپيكي شد. امير مهدي زاده در اين باره مي گويد:المپيك بزرگترين آوردگاه ورزش جهان است.هر ورزشكاري در جهان دوست دارد در اين ميدان بزرگ دنيا روي سكو برود و مدال خوش رنگش را به گردن بيندازد. البته كسب مدال المپيك آسان نيست و بهترين ها با انگيزه بالا وارد ميدان المپيك مي شوند. تاكنون دو طلاي مسابقات جهاني را كسب كرده ام و اميدوارم در المپيك هم مدال طلا بگيريم.

-امير در پايان گفت:از كيهان ورزشي نشريه قديمي كشورمان تشكر مي كنم كه برايم وقت گذاشت و پاي صحبت هايم نشست.براي شما و ورزش كشور بهترين آرزوها را مي كنم.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: امیر مهدی زاده
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mehdi
Netherlands
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
0
0
مبارکت باشه قهرمان
goodman
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
0
0
خوبه وا... مشکل کاراته پیدا شد همه به هم نون قرض میدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار