PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۳۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵

در مراسم خداحافظی وزیر قبلی و معرفی وزیر جدید ورزش، آقای سلطانیفر، چند اصل مدیریتی را که به گفته ایشان قرار است چارچوب کاری مدیریت ورزش باشد و برنامههای خود را بر پایه آنها بنها نهد، اعلام نمود و تاکید داشت که طی دوران مسئولیت خویش آنها را رعایت، و بر آنان تاکید خواهد کرد.

اصول مدیریتی اعلام شده از سوی وزیر محترم ورزش، نکات بکر و تازهای نبود، و اغلب مواردی بود که در واقع جزو اصول شناخته شده و مقبول علم مدیریت به حساب میآیند. ایشان به «تعامل گسترده با همه دستگاهها و نهادها و سازمانهایی که ظرفیت کمک به ورزش و جوانان را دارند» به عنوان یکی از اصول کاری خود تاکید کرد. اصلی که به گمان ما و فکر میکنیم هر فرد و جریانی که واقعیات ورزش ما و ورزش امروز جهان را میشناسد، بر مهم بودن آن اعتراف و اذعان دارد. ما نیز بارها نوشتهایم که برای حرکت دادن ورزش به سوی نقطه مطلوب و برای برداشتن موانع پیش روی آن، تلاش وزارت ورزش و جامعه اصیل ورزش لازم است اما کافی نیست، بلکه تشکیلات و سازمانهای دیگری از وزارت ارشاد و صدا و سیما و... گرفته تا قوه مقننه و قضائیه و... باید به سهم خود تشکیلات ورزش را یاری کنند و مدیرانی را که واقعا قصد اصلاح ساختاری و فرهنگی ورزش را دارند، مدد برسانند و حمایت نمایند.

ایشان به موضوع مهم «نظارت» آن هم «نظارت دائمی» به عنوان یکی دیگر از اصول کاری خود اشاره میکند. اصل نظارت، اهمیت و کارکردهای آن امری کاملا واضح و بدیهی است و اعمال آن از سوی مدیران، موجب بهرهوری بالاتر، هزینه کمتر، سلامت بیشتر و جلوگیری از انحراف سیستم از مسیر اصلی به راههای انحرافی و کجراههها میشود. اصلی که با وجود بدیهی بودن اهمیت آن، اما متاسفانه در عمل در صحنه مدیریتی کشور و ایجاد ورزش، کمتر رعایت و اعمال میشود.

شایستهسالاری نیز از اصول قابل قبول و کارساز در عرصه کار اجرایی و مدیریتی است. شایستهسالاری آن هم در انتخاب نیروها و به ویژه همکاران و معاونان، بیش از هر چیز نشاندهنده سلامت سیستم و درست عمل کردن مکانیزم جذب و دفع است. مکانیزمی که بارها و از جمله در شماره گذشته نوشتهایم در ورزش ما روبهراه نیست و آنچنان که انتظار میرود و بایسته است، عمل نمیکند. این نکته مهم نیز از سوی دکتر سلطانیفر به عنوان یک اصل کاری اعلام شده است.

ورزش پاک و شتاب دادن به سرعت ورزش مستعد ایران برای حرکت در مسیر پیشرفت مستلزم سالمسازی محیط ورزش و گندزدایی و مبارزه بیامان با فساد و جریانات مفسد رخنه کرده در آن است. خوشبختانه این موضوع مهم و بسیار حیاتی مورد توجه وزیر محترم ورزش قرار گرفته و ایشان وعده داده که به آن نه به عنوان موضوعی فرعی بلکه به عنوان یکی از اصلیترین وظایف خود و از مهمترین اصول جاری در برنامهریزی، اهمیت بدهد و همواره مورد نظر قرار دهد و... ایشان در آن جلسه بر اصول دیگری مثل «توجه به ورزش بانوان»، «میدان دادن به بخش خصوصی و «چابک کردن وزارت ورزش» هم تاکید کرده است و... اصولی که بدون تردید اجرای هر کدام به تنهایی در سر و سامان دادن هر چه بیشتر وضع ورزش و به حرکت درآوردن در مسیر رو به جلو، تاثیری غیرقابل انکار دارد، چه رسد به اینکه به همه این اصول آنطور که وزیر محترم وعده داده است، عمل شود و در کوران امور اجرایی فراموش نشود و رعایت شود. همانطور که بالاتر تاکید کردیم، در مهم بودن و کارآیی اصول اشاره شده هیچ عقل سلیمی شک ندارد، همین طور اهالی ورزش به ویژه آنهایی که جدیتر مسائل ورزش را پیگیری میکنند، میدانند، قبلا نیز این اصول کم و بیش از زبان اسلاف آقای سلطانیفر، مسئولان ارشد و گذشته ورزش نیز شنیده شده است، اصول علمی و مقبول که حتی حرف زدن از آنها امیدوارکننده و انگیزهساز است. آنچه که درباره آن با توجه به سوابق شک و تردید وجود دارد، «عمل» به این اصول است. اصول اشاره شده، از گمشده‌‌ها و از نیازهای ضروری و بلکه حیاتی ورزش است. این ورزش، سخت به همکاری سایر تشکیلات نیاز دارد. کار و بار این ورزش برای سر و سامان یافتن و اصلاح، تشنه نظارت دقیق و دلسوزانه است. ورزش مستعد ما برای پیشرفت، نیاز به محیطی سالم، توام با آرامش و به دور از حاشیههای مخرب و جریانات ویرانگر، دارد و... و این ورزش در یک کلام به مدیریتی مقتدر و مدیر که روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد، احتیاج دارد. در واقع مدیریت سالم، شجاع، علمی و مدبر، گمشده بزرگ و یکی از اصلیترین کمبودهای ورزش ما به حساب میآید. مدیریتی که با عمل به «اصول»، عینیت و تحقق مییابد، همین اصولی که به مهمترین آنها وزیر محترم ورزش اشاره داشته است، اصولی که کمتر کسی درباره «اصل بودن» و «اهمیت» آنها شک و تردیدی دارد و انتظار بزرگ جامعه ورزش آن است که وزیر محترم ورزش در حد توان و امکان با عمل به اصول اشاره شده، اصولی که خود ایشان نیز بر اهمیت و عمل به آنها تاکید داشته است، گمشده بزرگ ورزش، یعنی مدیریت کارآمد و بایسته را در ورزش عینیت بخشد و محقق سازد.

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار