PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸
گفت و گو با سعيد لطفي مدافع راست تيم سايپاي تهران :
سعيد لطفي مدافع راست تيم سايپاي تهران از جمله بازيكناني است كه در تمامي رده هاي ملي كشورمان حضور داشته است. مدافع ايلامي تيم سايپا بنا به علاقه اي كه به حسين فركي داشت امسال به سايپاي تهران آمد و اميدوار است در ويترين تيم تهراني ديده شود و بالاخره پيراهن تيم ملي بزرگسالان را بر تن كند.لطفي در چند فصل گذشته ليگ برتر همواره جزو نفرات اثرگذار بوده و به جهت نظمي كه دارد بيشتر مربيان خواهان او هستند. لطفي در تيم نفت تهران روزهاي خوبي را سپري كرد و حتي با اين تيم در ليگ قهرمانان آسيا به ميدان رفت. او ميهمان اين هفته ما است.
فركي گناهي ندارد ، توپ هايمان گل نمي شود


بچه ايلام

-سعيد لطفي مدافع راست تيم سايپاي تهران متولد شهر ايلام است و در 25 تير ماه 1371 چشم به جهان گشود.

-وي مي گويد:خانه ما در محله بلوار آزادي ايلام واقع شده است.ضمنا ايلام شهري است كه بافت طايفه اي دارد. من از طايفه ملك شاهي ايلام هستم . طايفه ما كردزبان هستند. طايفه ديگري هم در ايلام حضور دارند كه زبان شان لري است.ايلام شهري است كه نوجوانان و جوانانش به فوتبال علاقه زيادي دارند و بچه ها بيشتر در زمين هاي اسفالت شهر فوتبال بازي مي كنند. بيشتر زمين هاي فوتبال در ايلام آسفالت هستند و زمين خاكي كم دارد.ايلام در جنگ تحميلي خسارت زيادي ديد. شهري بود كه در دوران هشت سال دفاع مقدس همواره زير آتش و بمب بعثي ها سوخت و ويران شد. بافت قديمي شهر در زمان جنگ از بين رفت و مسئولان محترم ايلام پس از جنگ شهر جديدي بنا كردند.متاسفانه امكانات ورزشي ايلام كم است و بيشتر جوانان ورزشكار با مشكلاتي از قبيل نبودن امكانات و تجهيزات ورزشي روبرو هستند.

-سعيد در خانواده اي فوتباليست شد كه تنها دو عضوش به ورزش علاقه مند بودند: "پدرو مادرم ورزشي نبودند اما از ورزش كردن استقبال مي كردند.من و خواهرم ورزش حرفه اي را انتخاب كرديم. خواهرم عضو تيم ملي تيراندازي با طپانچه بود و موفق شد در مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا قهرمان شود.او در تيراندازي مستعد بود اما وقتي از سوي دست اندركاران تيراندازي حمايت نشد ترجيح داد درس خود را جدي بگيرد و الان دانشجوي رشته پزشكي است. محدثه لطفي قادر بود در اين رشته ورزشي پيشرفت كند."

-بازيكن سايپا داراي دو برادر و يك خواهر است:"من فرزند سوم خانواده لطفي هستم ."

از قهرماني نونهالان ايران تا سايپا

-در حال حاضر دانشجوي رشته كارشناسي مديريت ورزشي است:"سعي كرده ام كه به موازات فوتبال به درس خواندن هم اهميت دهم و خوشحالم كه الان دانشجو هستم. رشته مديريت ورزشي را دوست دارم و اميدوارم پس از دريافت مدرك بتوانم به ورزش كشورم خدمت كنم."

-سعيد از مدرسه فوتبال باشگاه علوي ايلام شروع كرد و در اين خصوص به كيهان ورزشي گفت:مثل تمامي بچه هاي علاقه مند به مدرسه فوتبال رفتم و در مدرسه باشگاه علوي ايلام ثبت نام كردم.من در اين مدرسه فوتبال با تكنيك فردي و قوانين فوتبال آشنا شدم . آقاي يدالله رحيمي صاحب باشگاه علوي ايلام در مدرسه فوتبال ،مربي مان بود و لازم است از زحمات اين مربي خوب تشكر كنم.من به همراه تيم مدرسه فوتبال علوي در مسابقات نونهالان كشور شركت كردم و تيم ما در اين بازيها قهرمان شد.مسابقات نونهالان كشور در كرج برگزار گشت و همين بازيها سكوي پرتابم به تيم نونهالان ايران بود.

-لطفي ادامه داد:آقايان محمود بيداريان و محمد ياوري مربيان تيم ملي بودند و مرا به تيم نونهالان ايران دعوت كردند.از آنجا بود كه وارد فوتبال حرفه اي شدم و بنده سابقه بازي ملي در رده هاي نوجوانان، جوانان و اميد را دارم . كمي بزرگتر شدم ابتدا به تيم ملي نوجوانان دعوت شدم . متاسفانه در مقطعي هجده ماهه به دليل بيماري مادرم مجبور شدم فوتبال را رها كنم. مادرم در جواني دچار سكته مغزي شد و مدتها بيمار بود.با اين حال پس از بهبودي مادرم دوباره به ميادين فوتبال برگشتم و به تيم ملي نوجوانان دعوت شدم. زماني كه به تيم ملي رفتم با باشگاه سپاهان اصفهان نيز قرارداد بستم.آقاي علي دوستي مهر سرمربي تيم ملي نوجوانان بود و خوشحالم كه در آن سالها توانستم در خدمت اين مربي خوب كشورمان باشم و حتي توسط ايشان به تيم جوانان ايران هم دعوت شدم.

-بازيكن سايپا اضافه كرد:من با تيم نوجوانان ايران در جام جهاني حاضر بودم.اتفاقا نتايج خوبي با آقاي دوستي مهر در جام جهاني نوجوانان كسب كرديم. مدتي بعد با همين مربي خوب به تيم جوانان دعوت شدم و با تيم جوانان در جام جهاني شركت كردم. وقتي از جام جهاني برگشتم آقاي امير قلعه نويي سرمربي وقت تيم سپاهان اصفهان به من و اكبر ايماني بازيكن كنوني تيم فولاد خوزستان فرصت داد تا با تيم بزرگسالان سپاهان اصفهان تمرين كنيم.تجربه خوبي بود كه در كنار بازيكنان تيم بزرگسالان سپاهان تمرين كنيم.پس از سپاهان به تيم راه آهن با سرمربيگري علي دايي رفتم. خوشحال بودم كه با علي دايي كار مي كنم. متاسفانه در اين تيم كمتر بازي كرديم و از آنجا كه مي خواستم بيشتر بازي كنم با جدايي از راه آهن به تيم شهرداري اراك رفتم. نادر دست نشان سرمربي شهرداري اراك بود و به من در اين تيم خيلي كمك كرد. من بازيهاي خوبي در شهرداري انجام دادم و در اين تيم از نظر فني رشد كردم.فصل بعد به لطف يحيي گل محمدي به تيم ليگ برتري صباي قم پيوستم. آقا يحيي سرمربي وقت صبا بود و به من در اين تيم خيلي كمك كرد.البته با جدايي آقا يحيي فرصت پيدا كردم تا با آقايان محمد مايلي كهن و صمد مرفاوي نيز كار كنم.در همين دوران بود كه به تيم اميد ايران هم دعوت شدم . عليرضا منصوريان سرمربي وقت تيم اميد به فوتبالم اعتقاد داشت و همراه با او به تيم نفت تهران رفتم و شاگردي علي آقا را كردم. پس از اتفاقاتي كه اخيرا براي باشگاه نفت تهران رخ داد من هم مثل ساير بازيكنان از نفت جدا شدم . ضمنا من با منصوريان در نفت تهران روزهاي خوبي را سپري كردم. علي آقا در اين دوسال به من كمك كرد.

-سعيد در پايان بحث فوق به كيهان ورزشي گفت:جدايي ام از نفت تهران سبب شد تا به عنوان بازيكن آزاد شناخته شوم. حسين فركي مربي بااخلاق و دوست داشتني لطف كرد و با من تماس گرفت و از من خواست كه در فصل جاري تيم سايپاي تهران را همراهي كنم. علاقه فراوانم به آقاي فركي باعث شد تا قدر اين فرصت را بدانم و بنا به صلاحديد حسين آقا به تيم سايپا ملحق شوم. من در همين برهه چند پيشنهاد از ساير تيم ها نيز داشتم اما علاقه ام به حسين آقا و نحوه مربيگري اش شرايطي ايجاد كرد كه فقط به سايپا فكر كنم. خوشحالم كه در اين فصل شاگرد يك مربي بااخلاق و دوست داشتني هستم.

خاطره اي خوب از حسين فركي

-او مي گويد: من از حسين فركي خاطرات خوبي دارم . وقتي چند سال پيش دچار مصدوميت شديدي شدم و مدتها در منزل بودم حسين آقا به عيادتم آمد و با صحبت هاي خوبش به من روحيه داد. فكر كنم هر فوتباليستي آرزو دارد براي يكبار هم كه شده شاگردي فركي را تجربه كند. فركي يك مربي بااخلاق است كه از نظر فني توانسته بارها خودش را ثابت كند.

-سعيد لطفي با تيم ايران در جام جهاني نوجوانان حضور يافته است و در اين باره به كيهان ورزشي مي گويد:سال 2009 بود كه بنا به صلاحديد آقاي علي دوستي مهر سرمربي وقت تيم نوجوانان به ليست اعزامي جام جهاني اضافه شدم.تيم ايران با سه تيم گامبيا قهرمان آفريقا ،هلند و كلمبيا هم گروه بود. تيم نوجوانان در بازي نخست بر گامبيا غلبه كرد و در بازي دوم مقابل كلمبيا مساوي كرد و در بازي سوم هلند را شكست داديم و براي اولين بار در تاريخ تيم نوجوانان به مرحله دوم جام جهاني راه يافتيم. صعود ارزشمندي بود كه با هدايت علي دوستي مهر مربي خوب پايه هاي كشور به دست آمد. تيم ايران در مرحله بعدي برابر تيم خوب اورگوئه به ميدان رفت و متاسفانه در وقت اضافه مسابقه از اورگوئه شكست خورديم و تيم ايران از جام جهاني نوجوانان حذف شد.

-بازيكن سايپا ادامه داد:اتفاقا در اين دوره از بازيها شاهد ظهور چند بازيكن خوب بوديم. مثلا فوروارد تيم نوجوانان هلند چندي بعد با تيم اينتر ميلان ايتاليا قرارداد بست. هم چنين مدافع چپ سوئيس كه هم اكنون در تيم وولفسبووگ آلمان بازي مي كند.بازيكنان ديگري هم بودند كه در حال حاضر عضو تيم هاي مطرح اروپايي هستند.حضور تك تك بچه ها در جام جهاني نوجوانان تجربه گرانبهايي بود.

-لطفي اضافه كرد:خوشحالم كه با تيم جوانان با سرمربيگري آقاي دوستي مهر در مسابقات قهرماني آسيا نيز حاضر شدم.تيم ما در اين بازيها با كره جنوبي، استراليا و يمن هم گروه بود و متاسفانه تيم نوجوانان ايران در اين مسابقات از گروه خود صعود نكرد و در همان برهه بيشتر رسانه ها به دوستي مهر مربي زحمتكش تاختند و يادشان رفت كه او چندي پيش با تيم نوجوانان در جام جهاني شگفتي ساز شده بود.به هر حال برد و باخت در فوتبال وجود دارد و نبايد با يك برد يا باخت همه كارهاي خوب يك مربي را فراموش كنيم.

مشكل گلزني داريم

-تيم سايپاي تهران در فصل جاري ليگ برتر روند قابل توجهي نداشته است . سعيد دراين خصوص به كيهان ورزشي گفت:طبيعي است كه تيم سايپا در هفته هاي ابتدايي ليگ برتر روند صعودي نداشته باشد. تيم ما با تغييرات بسياري در ليگ امسال حاضر شده و هماهنگ شدن نفرات جديد با قديمي تيم زمانبر است.اگر تيم ما در نتيجه گيري نوساناتي داشته به نظرم طبيعي است . مطمئن باشيد سايپا رفته رفته در هفته هاي آينده نتايج بهتري كسب خواهد كرد.تيم ما برابر تيم تراكتورسازي تبريز بازي بسيار خوبي انجام داد و فقط توپ هايمان وارد دروازه تراكتورسازي نشد.ما برابر تيم خوب و پرمهره تراكتورسازي فوتبال باكيفيتي را به نمايش گذاشتيم.

-لطفي اضافه كرد: بزرگترين مشكل كنوني سايپا در كسب نتيجه دلخواه اين است كه توپ هايمان وارد دروازه حريفان نمي شود. اگر بتوانيم مشكل گلزني مان را حل كنيم قطعا جايگاه مان در جدول رده بندي بهتر خواهد شد. به نظر من مشكل گلزني بازيكنان به عملكرد مربيان و حسين فركي ربطي ندارد. الان بازيكنان وظيفه دارند كه از فرصت هاي خلق شده به بهترين نحو ممكن استفاده كنند و نگذارند امتيازات ابتدايي فصل از دست برود.

-سعيد ادامه داد: مثلا، در نيمه اول بازي برابر تيم استقلال تهران يك موقعيت خوب را نتوانستم به گل بدل كنم. ضربه ام در موقعيت مناسبي مقابل دروازه استقلال به بدن سيد مهدي رحمتي خورد و توپ دفع شد. اگر ضربه ام در چنين موقعيتي گل شده بود مطمئنا تيم ما از نظر روحي تقويت مي شد و قطعا نتيجه ديگري رقم مي خورد. متاسفانه از من گرفته تا ساير بازيكنان در زدن ضربه آخر عملكرد ضعيفي داشته ايم و نبايد اين ضعف ها را به پاي كادرفني نوشت.مشكل گلزني سايپا با گذشت زمان حل خواهد شد .

وزارت نفت پاسخگو نيست

-اولين بازي ليگ برتري سعيد لطفي با پيراهن باشگاه صباي قم رقم خورد:"يادش بخير ، انگار همين ديروز بود كه بنا به تشخيص يحيي گل محمدي سرمربي وقت صباي قم در ليگ برتر به ميدان رفتم. اولين بازي ام را در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان انجام دادم و خوشبختانه صبا در اين بازي با نتيجه يك بر صفر تيم ذوب آهن را شكست داد و ما بازي خوبي در اصفهان انجام داديم."

-در حال حاضر سعيد به عنوان مدافع چپ تيم سايپا به ميدان مي رود:"سالهاست كه در پست مدافع چپ بازي مي كنم اما مي توانم در پست مدافع راست هم بازي كنم و سابقه بازي در دو پست هافبك دفاعي و مدافع وسط را دارم. بازي در تمامي پست هاي تدافعي را تجربه كرده ام و از اين بابت هيچ مشكلي نداشته ام.من سرباز تيم هستم و بايد به تيمم كمك كنم تا موفقيت تيم حاصل شود."

-لطفي فصل گذشته از تيم نفت تهران جدا شد ولي كماكان مطالبات مالي اش از باشگاه نفت نقد نشده است. سعيد در اين خصوص مي گويد:متاسفانه همچنان از باشگاه نفت تهران طلبكار هستم.يكي از مشكلات بازيكنان سابق نفت اين است كه هيچ كسي نيست درباره مطالبات مان به ما پاسخ دهد و اصلا نمي دانيم با چه فرد يا گروهي طرف هستيم. هيچ كسي در اين خصوص پاسخگو نيست.شركت بهنام پيشرو براي مدتي به عنوان مقام پاسخگو ظاهر شد و البته براي تصفيه حساب مالي با بازيكنان سابق نفت اقداماتي انجام داد اما مابقي مطالبات بازيكنان پرداخت نشده است.ضمنا كل مطالبات بازيكنان حدود پنج ميليارد تومان است و چنين مبلغي براي وزارت نفت پولي نيست كه بخواهد كم كاري كند. الان هر روز بازيكنان عليه وزارت نفت و باشگاه مصاحبه مي كنند و پول خود را طلب مي نمايند اما وزارت نفت سكوت كرده و واقعا اين نحوه رفتار براي وزارتخانه باعظمتي چون نفت خوب نيست.

-وي ادامه داد: بازيكناني كه از باشگاه نفت طلبكار هستند در مدت حضورشان در نفت عملكرد خوبي داشتند. ما در سه فصل پاي قهرماني بوديم و اگر در هفته هاي پاياني بدشانسي نمي آورديم قهرمان ليگ برتر مي شديم.ما در حالي پاي قهرماني بوديم كه باشگاه نفت از نظر مالي اوضاع مناسبي نداشت و بازيكنان بدون دريافت مطالبات مالي خود به ميدان مي رفتند.تيم نفت در دو فصل اخير به ليگ قهرمانان آسيا راه يافت و در آسيا به ميدان رفت و حتي يكبار هم با وجود كاستي ها موفق شد به جمع هشت تيم پاياني ليگ قهرمانان آسيا صعود كند .حقيقتا بازيكنان فصل گذشته باشگاه نفت لايق بي مهري نيستند زيرا با تمام وجود در اين تيم بازي كردند و از همه مهم تر اين كه هميشه يك پاي قهرماني در ليگ و جام حذفي بودند.

نمايندگان ايران در آسيا حمايت نمي شوند

-سعيد درباره برنامه تيم سايپاي تهران در فصل جاري ليگ برتر مي گويد:تيم ما در ليگ امسال دو هدف دارد. اول اين كه سهميه ليگ قهرمانان آسيا را در ليگ به دست بياوريم و دوم اين كه با كادرفني خوب مان و بازيكنان شاخص، رتبه مان در ليگ تك رقمي شود.من دو دوره با تيم نفت تهران در ليگ قهرمانان آسيا به ميدان رفتم و انصافا بازيكنان ما از نظر فني هيچ چيزي كم ندارند. دو فصل پيش با تيم نفت تهران در آسيا نتايج خوبي گرفتيم و به جمع هشت تيم پاياني صعود كرديم و اگر امكانات و شرايط حريفان آسيايي مان را داشتيم مي توانستيم به مرحله نيمه نهايي نيز صعود كنيم متاسفانه مشكل ما فني نيست بلكه بي توجهي به وضعيت تيم هاست .تيم هاي ايراني به درستي حمايت نمي شوند و سربزنگاه از نظر روحي تقويت نمي شويم و از همين جا ضربه مي خوريم.

-او ادامه داد: ما در سال اول حضورمان در آسيا به تيم الاهلي امارات باختيم و حذف شديم در حالي كه در مرحله گروهي بر تيم هاي الاهلي عربستان و العين امارات غلبه كرده بوديم.مشكل ما در آن برهه عدم حمايت همه جانبه از تيم نفت تهران بود.به نظر من فدراسيون فوتبال در اين زمينه مي بايست ورود كند و نگذارد تيم هاي خوب در بازيهاي حساس تنها بمانند .

-لطفي درباره آرزوي بزرگش در فوتبال ملي گفت: من در تمامي رده هاي ملي بازي كرده ام و دوست دارم براي تيم ملي بزرگسالان هم به ميدان بروم. آرزوي هر فوتباليستي است كه در تيم ملي كشورش بازي كند.يكي از دلايلم براي انتخاب سايپا اين بود كه به تيم ملي برسم و اميدوارم در اين فصل به آرزوي خود برسم.كار نشد ندارد و بالاخره به آرزويم خواهم رسيد.

-نوبت به سوالات غير ورزشي رسيد و سعيد به كيهان ورزشي گفت:ماشينم 206 است و غذاي موردعلاقه ام قورمه سبزي هاي مادرم است. غلامرضا رضايي و سيامك كوروشي دوستان صميمي ام در سايپا هستند و با تمامي اعضاي تيم سايپا روابط خوبي دارم . رضايي يك فوتباليست باتجربه است كه در اين مدت خيلي كمكم كرده است.

-وي ادامه داد:اميد عاليشاه،مرتضي پور علي گنجي و شهاب كرمي از دوستان صميمي ام در فوتبال هستند و اين سه نفر به من در زندگي كمك كرده اند. لازم است از اين سه نفر تشكر كنم.

اكبر آقا مقابل چشمانمان پرپر شد

-تلخ ترين خاطره سعيد لطفي در فوتبال اين است:"درگذشت اكبر دارستاني مربي بدنساز تيم نفت تهران بر سر تمرين تلخ ترين خاطره زندگي ام است. من در يك متري اكبر آقا بودم كه ايشان سكته كرد و از دنيا رفت.هنوز هم ناراحتم كه چرا نتوانستم براي اكبر آقا كاري كنم. اكبر آقا مقابل چشم هاي شاگردانش درگذشت.خدا رحمتش كند واقعا انسان مثبتي بود.

-سعيد با اشاره به بازي هفته پاياني وفينال گونه ليگ چهاردهم برابر تيم تراكتورسازي در تبريز گفت:متاسفانه در اين ديدار نتوانستيم با تيم نفت تهران اولين قهرماني مان را جشن بگيريم.ما تا روز آخر شانس قهرماني داشتيم اما نه ما قهرمان شديم ونه تراكتورسازي.

نمي دانم كه چرا عده اي به نيمكت تراكتورسازي اطلاعات غلط مي دادند؟

-او اضافه كرد:نمي دانم چرا عده اي در طول بازي نفت و تراكتورسازي در ورزشگاه يادگار امام تبريز اطلاعات غلط به نيمكت حريف و بازيكنانشان مي دادند. بچه هاي ما روي نيمكت دائما مي گفتند كه سپاهان دو بر صفر از سايپا پيش است اما افرادي كه اطراف زمين بودند مي گفتند كه بازي اصفهان مساوي است و اين طور بود كه تراكتوري ها تصور مي كردند كه با كسب نتيجه مساوي هم قهرمان مي شوند. در پايان بازي ديديد كه همه در ورزشگاه براي قهرماني تراكتور شادي مي كردند در حالي كه سپاهان در اصفهان قهرمان شده بود. ما كه نفهميديم چرا به نيمكت و بازيكنان تراكتورسازي اطلاعات غلط مي دادند!

-سعيد لطفي در پايان به كيهان ورزشي گفت: از شما به خاطر اين گفت و گو تشكر مي كنم. اين گفت و گوها به بازيكنان انگيزه مي دهد و بازيكنان متوجه مي شوند كه زير ذره بين هستند.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: سعید لطفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار